به گزارش خوزپرس، بر اساس داده‌های موجود، در جهان امروز بیش از ۲۵۰ میلیون نفر کودک کار وجود دارد که سهم کشورهای در حال توسعه بیش از سه چهارم جمعیت کودکان است.

طبق آمار مجلس شورای اسلامی در سال ۹۷، بین سه تا هفت میلیون کودک کار در ایران مشغول به کار هستند که دلایلی چون اعتیاد والدین، بیماری والدین، مشکلات اقتصادی، آسیب‌پذیری خانواده‌ها و نداشتن وجود منبع فرهنگی مجبور به فعالیت و اشتغال برای امرار معاش هستند.

واقعیتی تکان‌دهنده است که در سرمای شدید و خشک این روزهای استان خوزستان و نیز گرمای طاقت‌فرسای تابستان رخ تلخ واقعیت‌های عصر ما را نمایان می‌سازد.

از آنجایی تکانه‌های اندوه کودکان محروم از کودکی بیشتر خود را نشان می‌دهد که بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی به ازای هر دوازده کودک یک کودک به اجبار کار می‌کند.

دستانی کوچک رویاهایی بزرگ

اکثر کودکان کار، فرزندان پسرخوانده یک خانواده را تشکیل می‌دهند و عواملی همچون بد سرپرستی و فقر را می‌توان از اولین متهمان در اشتغال کودکان نام برد.

کودکانی با دستان کوچک اما رویاهای بزرگ برای خانواده که در کوتاه‌ترین زمان ممکن فرصت زیبای کودک را از کودک کار گرفته است و رویاهای دوران نوجوانی و کودکی رنگ می بازد و رویاهایی بزرگ شکل می‌گیرد.

کودکان کار

در جهان کنونی می‌توان کودکان کار را به چهار دسته طبقه‌بندی کرد؛ دسته اول کودکان خیابانی هستند که با خانواده خود در خیابان زندگی می‌کنند اما دسته دوم کودکان مستقلی هستند که ریشه‌های ارتباط با خانواده گسسته و یا در آستانه گسست قرار دارند؛ دسته سوم کودکان فقیر که به دلیل فقر خانواده ساعاتی در خیابان هستند و دسته چهارم را کودکان خیابانی که ارتباط خویش با خانواده را به طور کامل قطع کرده‌اند.

در واقع تعریف کودکان کار از تعریف احساسی آن جدا نبوده و نیست و کودک کار به کودکی تبدیل می‌شود که به دلایل اقتصادی مجبور به فعالیت و اشتغال برای کسب درآمد در ساعاتی در شبانه‌روز است.

ویژگی‌های کودکان کار

مهم‌ترین ویژگی کودکان کار دریافت مزد ناعادلانه آنها در مقابل اشتغال است؛ دیگر ویژگی کودک کار را می‌توان انعطاف و فرمان‌برداری محض از کارفرما در مقایسه با کودکان در شرایط مطلوب دانست.

به طبع محرومیت از تحصیل بزه را در جامعه برای کودک ایجاد می‌کند و از آثار مخرب اجتماعی کودک‌های کار به حساب می‌آید.

ویژگی دیگر نیز مربوط به مکان‌های اشتغال کودکان کار است که متأسفانه عموماً در اماکنی که مجوز قانونی نداشته باشند، مشغول به فعالیت هستند که به خودی خود زمینه بزه را برای کودکان کار مهیا خواهد ساخت.

انجام گشت‌های شناسایی کودکان کار

«فرحناز بیروم‌وند» رئیس اداره بهزیستی اندیمشک در گفت‌وگو با خوزپرس اظهار کرد: انجام گشت‌های شناسایی کودکان کار به منظور شناسایی برای ارائه خدمت و حمایت در دستور کار مجموعه بهزیستی اندیمشک قرار دارد.

وی افزود: در شهرستان اندیمشک، کودکان کار با اجرای گشت‌های بهزیستی شناسایی می‌شوند و با همکاری خانه حمایتی کودکان تحت حمایت بهزیستی قرار می‌گیرند.

رئیس اداره بهزیستی اندیمشک به پیشه قالب کودکان کار به مشاغلی همچون تکدی و پاک کردن شیشه اتومبیل‌ها اشاره می‌کند و می‌گوید: تیم سیار حمایت کودک با استفاده از مددکار، روانشناس، آموزش کودک و خانواده در مرکز آموزشی حمایت کودک و خانواده ارائه خدمت می‌کند.

ساماندهی کودکان کار در اندیمشک

بیروم‌وند تصریح می‌کند: پس از شناسایی کودکان کار، تذکرهای لازم در این ارتباط به خانواده داده می‌شود و به اقدام‌های لازم در حوزه معیشت خانواده و توانمندسازی خانواده‌ها توجه ویژه می‌شود.

وی می‌افزاید: ارتقای کیفیت زندگی کودک کار و خانواده‌های آنها، ارائه خدمات آموزشی، فرهنگی، تربیتی از اقدام‌های بهزیستی برای حمایت از کودکان کار است.

رئیس اداره بهزیستی اندیمشک عنوان می‌کند: اجرای طرح پیشگیری از ابتلاء ویروس کرونا با هدف کاهش احتمال ابتلاء به کودک کار و خیابانی به ویروس کرونا در شهرستان اندیمشک انجام شد.

ایجاد فرصت برابر برای تحصیل کودک کار

بیروم‌وند ایجاد فرصت برابر برای تحصیل کودکان را یک وظیفه ملی می‌داند و تصریح می‌کند: حمایت از کودکان کار و تحت حمایت بهزیستی برای ایجاد زمینه مناسب برای تحصیل یکی از اولویت‌های مهم شهرستان اندیمشک است.

وی می‌افزاید: ایجاد فرصت و امکان برای کودکان بازمانده از تحصیل به عنوان یکی از اولویت‌های مجموعه بهزیستی اندیمشک در حال اجراست و پس از شناسایی کودک بازمانده از تحصیل فرصت لازم برای تحصیلش فراهم می‌شود.

بیروم‌وند می‌گوید: با توجه به شرایط سال تحصیلی جاری و اتخاذ سیاست آموزش مجازی از سوی وزارت آموزش و پرورش، مشکلاتی برای دانش آموزان نیازمند تحت پوشش ایجاد شد.

وی خبر می‌دهد: از سوی بهزیستی خوزستان مبلغ ۵۰ میلیون تومان و با هدف ایجاد شرایط برابر تحصیل برای خرید تبلت و گوشی اختصاص یافت.

رئیس اداره بهزیستی اندیمشک تصریح می‌کند: ۲۰ دستگاه تبلت و گوشی هوشمند برای کودکان کار دانش آموز نیازمند و کم برخوردار این شهرستان با هدف برابری و مساوات در امر امکان تحصیل اهدا شد.

خدمات بهداشتی و درمانی به کودکان کار و خیابانی

«یحیی میثم» سرپرست شبکه بهداشت و درمان اندیمشک در گفت‌وگو با خوزپرس اظهار می‌کند: شبکه بهداشت و درمان اندیمشک در حوزه سلامت کودکان کار و خیابانی از آمادگی لازم برای کمک به بهزیستی اندیمشک برخوردار است.

وی می‌افزاید: در حوزه درمان از ظرفیت موجود واحدهای بهداشت و درمان در شهرستان برای یاری به سازمان بهزیستی تا حد امکان و توان استفاده خواهیم کرد.

سرپرست شبکه بهداشت و درمان اندیمشک گفت: حفظ سلامت عموم جامعه یکی از وظایف نظام سلامت و شبکه بهداشت و درمان اندیمشک است که در این زمینه از هیچ تلاشی فروگذار نخواهیم بود.

گزارش مجتبی خلیلی