به گزارش خوزپرس اهواز ، این آیین سوگواری به همت « سپاه ناحیه شوش ـ هیئت رزمندگان اسلام ـ اداره ی اوقاف و امور خیریه و مرکز افق آستان مقدس حضرت دانیال نبی(ع) » با تلاوت آیاتی از کلام الله کریم توسط مجتبی باقری از قاریان صاحب نام این دیدار و با سخنرانی حجت الاسلام شیخ مهدی علیزاده اصل امام جمعه ی شهرستان شوش روز شنبه ۱۹ مهرماه۱۳۹۹ ساعت ۲۱ در آستان مقدس حضرت دانیال نبی(ع) آغاز و با مداحی سردار سپاه اسلام حاج صادق آهنگران خاتمه یافت .
امام جمعه ی شهرستان شوش در آغاز سخنان خود دعای سلامتی آقا امام زمام(عج) را قرائت کرد و گفت : «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ الصَّلَاهِ وَ السَّلَامُ عَلَى سَیِّدِنَا وَ نَبِیِّنَا وَ حَبِیبُ قُلُوبِنَا أَبِی الْقَاسِمِ مُحَمَّدٌ وَ عَلَى آلِهِ الطَّیِّبِینَ الطَّاهِرِینَ الْمَعْصُومِینَ سِیَّما بقیه اللهِ فی الارضین، روحی و اَرواحُ العالَمین لِتُرابِ مَقدَمِهِ الفِداء . اللَّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَهِ بنِ الحَسَن صَلَواتُکَ علَیهِ و عَلی آبائِهِ فِی هَذِهِ السَّاعَهِ وَ فِی کُلِّ سَاعَهٍ وَلِیّاً وَ حَافِظاً وَ قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْناًحَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَ تُمَتعَهُ فِیهَا طَوِیلا »
وی در ادامه ضمن آرزوی قبولی سوگواری ها و اشک ریختن های مردم ولایتمدار شهرستان شوش در این دو ماه محرم و صفر از درگاه خداوند سبحان ، گفت : یکی از معیارها و شاخصه های انسان مؤمن در بیان معصومین(ع) خصوصا امام حسن عسکری(ع) ، « زیارت اربعین » است ؛ البته آن چه که آقا فرموده اند به صورت عالم بیان کرده اند ولی یک زیارتی است به اسم «زیارت اربعین» که شیخ طوسی در کتاب «تهذیب الاحکام» به نقل از امام صادق(ع) گفته است : مولایم امام صادق(ع)درباره ی زیارت اربعین به من گفت: هنگامیکه قسمت قابل توجهی از روز برآمده، بخوان: « السَّلامُ عَلَی وَلِیِّ اللَّهِ وَ حَبِیبِهِ السَّلامُ عَلَی خَلِیلِ اللَّهِ وَ نَجِیبِهِ السَّلامُ عَلَی صَفِیِّ اللَّهِ وَ ابْنِ صَفِیِّهِ السَّلامُ عَلَی الْحُسَیْنِ الْمَظْلُومِ الشَّهِیدِ السَّلامُ عَلَی أَسِیرِ الْکُرُبَاتِ وَ قَتِیلِ الْعَبَرَاتِ اللَّهُمَّ إِنِّی أَشْهَدُ أَنَّهُ وَلِیُّکَ وَ ابْنُ وَلِیِّکَ وَ صَفِیُّکَ وَ ابْنُ صَفِیِّکَ الْفَائِزُ بِکَرَامَتِکَ أَکْرَمْتَهُ بِالشَّهَادَهِ وَ حَبَوْتَهُ بِالسَّعَادَهِ وَ اجْتَبَیْتَهُ بِطِیبِ الْوِلادَهِ وَ جَعَلْتَهُ سَیِّدا مِنَ السَّادَهِ وَ قَائِدا مِنَ الْقَادَهِ وَ ذَائِدا مِنَ الذَّادَهِ وَ أَعْطَیْتَهُ مَوَارِیثَ الْأَنْبِیَاءِ وَ جَعَلْتَهُ حُجَّهً عَلَی خَلْقِکَ مِنَ الْأَوْصِیَاءِ فَأَعْذَرَ فِی الدُّعَاءِ وَ مَنَحَ النُّصْحَ وَ بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِیکَ لِیَسْتَنْقِذَ عِبَادَکَ مِنَ الْجَهَالَهِ وَ حَیْرَهِ الضَّلالَهِ وَ قَدْ تَوَازَرَ عَلَیْهِ مَنْ غَرَّتْهُ الدُّنْیَا وَ بَاعَ حَظَّهُ بِالْأَرْذَلِ الْأَدْنَی وَ شَرَی آخِرَتَهُ بِالثَّمَنِ الْأَوْکَسِ وَ تَغَطْرَسَ وَ تَرَدَّی فِی هَوَاهُ وَ أَسْخَطَکَ وَ أَسْخَطَ نَبِیَّکَ /// سلام بر ولیّ خدا و حبیبش، سلام بر دوست خدا و نجیبش، سلام بر بنده برگزیده خدا و فرزند برگزیدهاش، سلام بر حسین مظلوم شهید، سلام بر آن دچار گرفتاریها و کشته اشکها، خدایا من گواهی میدهم که حسین ولیّ تو و فرزند ولیّ تو، و فرزند برگزیده توست حسینی که به کرامتت رسیده، او را به شهادت گرامی داشتی، و به خوشبختی اختصاصش دادی، و به پاکی ولادت برگزیدی، و او را آقایی از آقایان، و پیشروی از پیشرویان، و مدافعی از مدافعان حق قرار دادی، و میراثهای پیامبران را به او عطا فرمودی، و او را از میان جانشینان حجّت بر بندگانت قرار دادی، و در دعوتش جای عذری باقی نگذاشت، و از خیرخواهی دریغ نورزید، و جانش را در راه تو بذل کرد، تا بندگانت را از جهالت و سرگردانی گمراهی برهاند، درحالیکه بر علیه او به کمک هم برخاستند، کسانیکه دنیا مغرورشان کرد، و بهره واقعی خود را به فرومایهتر و پستتر چیز فروختند و آخرتشان را به کمترین بها به گردونه فروش گذاشتند، تکبّر کردند و خود را در دامن هوای نفس انداختند، تو را و پیامبرت را به خشم آوردند . »
امام جمعه ی شهرستان شوش در تکمیل سخنان خود یادآور شد :آن چه که برای ما در عزاداری های محرم و صفر مهم است « معرفت وجود نازنین سیدالشهدا» است ؛ باید معرفت پیدا کنیم و بدانیم که مولای ما سیدالشهدا برای چه قیام کرد و اون خواست درونی ایشان را ما اجابت کنیم ؛ آن چه به عنوان فلسفه ی قیام و هدف در زیارت اربعین بیان می کند می فرماید : «وَبَذَلَ مُهْجَتَهُ فیکَ لِیَسْتَنْقِذَ عِبادَکَ مِنَ الْجَهالَهِ وَحَیْرَهِ الضَّلالَهِ» امام حسین(ع) خون داد و تمام اهل و عیالش را در راه خداوند عالم داد ، برای این که عباد خدا را از جهالت خارج کند ؛ این هدف اصلی قیام امام حسین(ع) بود ؛ آنهایی که در مقابل سرور و سالار شهیدان قرار گرفته بودند با اون ارتباط دلی که با دنیا برقرار کرده بودند در جهالت قرار داشتند ؛ خروج از جهالت خیلی مهم است ؛ بعضی اوقات ما فکر می کنیم رفتارمان خیلی روشن فکر معابانه و با کلاس است ولی وقتی می آییم بر اصل دین رفتار خود را تطبیق می دهیم درمی یابیم که این رفتار ؛ رفتار عقلایی نیست . « در مقابل جهل ، عقل است » که در این راستا روایات متعددی از وجود نازنین امیرالمؤمنین حضرت امام علی(ع) و هم از دیگر معصومین(ع) در مورد جهل و عقل داریم که به عنوان مثل در حکمت ۱۷۲ در نهج البلاغه با اشاره به یکی از آثار خطرناک جهل کرده می فرماید: « النَّاسُ أَعْدَاءُ مَا جَهِلُوا /// مردم دشمن چیزی هستند که نمی دانند» این دشمنی از آنجا سرچشمه می گیرد که اولاً اشخاص جاهل و نادان احساس نقص در خود می کنند و همین احساس سبب می شود که نسبت به آنچه نمی دانند عداوت و دشمنی به خرج دهند و گاه حتی آنها را ناچیز و بی ارزش بشمارند تا از این طریق نقص خود را برطرف سازند.ثانیاً هرگاه انسان از اسرار چیزی بی خبر باشد به قضاوت عجولانه می پردازد و در این قضاوت عجولانه با آنچه نمی داند به دشمنی بر می خیزد. ثالثاً جهل همچون ظلمات است و انسان هنگامی که در ظلمات متراکم قرار گیرد هر شبهی از دور می بیند به گفته بعضی از شارحان نهج البلاغه آن را حیوانی درنده یا گرگی خطرناک می پندارد و هر آوازی می شنود آن را نشانه حمله دشمنی می شمرد.
حجت الاسلام شیخ مهدی علیزاده اصل افزود : پس امام حسین قیام کرد تا ما از جهالت خارج شویم ؛ لذا در ابتدا باید بدانیم شاخصه های جهالت چیست؟همانطور که اشاره کردم در این خصوص روایات زیادی داریم که در ادامه سخنان خود به روایتی از پیامبر اکرم(ص) در رابطه ی با شاخه های جهل و یک روایت همه در رابطه با شاخصه های عقل می پردازم یعنی سه شاخص از جهل مطرح می کنم و سه شاخص از عقل که بدانیم اگر ما می خواهیم در مسیر جهل نباشیم چه چیزهایی را باید کنار بگذاریم و اگر می خواهیم در مسیر عقل باشیم چه کارهایی را باید انجام بدهیم .
وی تصریح نمود : پیامبر اکرم می فرماید : «یاعلی ، وللاحمق ثلاث علامات» احمق به عبارتی یعنی همان جاهل ، کسی که اهل جهل است ؛ اولین علامت «نسبت به واجبات خداوند سهل انگار است که در رأس این واجبات بی توجهی به نماز می باشد» انسان هایی هستند که اینها نسبت به فضائل خود سهل انگار هستند ؛ اگر این نماز روح داشته باشد ما را از هر گونه پلشتی دور می کند و در روز قیامت اولین شفیع ما خواهد بود و اگر روح نداشته باشد اولین شاکی ما در روز قیامت می شود ؛ دومین صفت ؛ کسانی که در مسیر جهل قدم برمی دارند نسبت به عباد خداوند با استهزا برخورد می کنند ؛ گاهی اوقات ما می خواهیم نشان دهیم که خیلی سرمان می شود لذا دیگران را به باد استهزا می گیریم « وَ لا تَتَّخِذُوا آیاتِ اللَّهِ هُزُواً» ؛ گاهی پیرمردی یک جور خاصی راه می رود ، یا احساس می کنیم فردی از نظر موقعیت از ما پائین تر است لذا او را مسخره می کنیم ؛ خداوند عالم به حضرت موسی(ع) فرمود : « ای موسی برو پائین ترین مخلوق را بیار» ؛ حضرت موسی رفت و گشت و هر کس را که می دید با خود می گفت : « شاید این از من بالاتر و برتر باشد» لذا در حالی که داشت بر می گشت ، سگی را دید که بیماری پوستی داشت و در کنار ی افتاده بود و در حال مردن بود ؛ با خود تصور کرد اگر این را ببرم در درگاه خداوند مورد قبول واقع می شود ، همین نیت را داشت اما پشیمان شد و برگشت و به محضر خداوند عالم رفت و گفت : « پیدا نکردم کسی را که پایین تر از من باشد » خداوند عالم فرمود : « ای موسی به عزت و جلالم اگر آن سگی را که نیت کردی بیاری ، می آوری از آن نبوت و پیامبری کنارت می گذاشتم »
وی افزود : در روایات داریم ؛ امام زمان(عج) در بین ما زندگی می کند ؛ معلوم نیست چطوری است ، وقتی امام زمان ظهور می کند همه وقت می بینند می گویند : اِ ، ما ایشان را دیده ایم ؛ گاهی کسی از کنار ما رد می شود و به ما سلام می کند اما ما حواب سلامش را نمی دهیم و می گوییم کی به این سلام می کند ؛ از کجا معلوم که آن فرد همان امام زمان نباشد ؛ وقتی امام زمان بین ما زندگی می کند و وقتی ظهور می کند آن موقع می گویم دیدی این شخصی که به ما سلام کرد و ما جواب ندادیم همان امام زمان بوده است ؛ اگر ما اینگونه نگاه کنیم و تفکرمان اینگونه باشد نه کسی را کوچ می شماریم و نه مورد تمسخر قرار می دهیم.
سومین خصلت آدم های احمقی که در مسیر جهالت هستند ؛ که در این زمینه پیامبر اکرم(ص) می فرماید : « لا تُکثِرُوا الکلامَ بغَیرِ ذِکرِ اللّه ِ ؛فإنَّ کَثرَهَ الکلامِ بغَیرِ ذِکرِ اللّه ِ قَسوَهُ القَلبِ ، إنّ أبعَدَ الناسِ مِن اللّه ِ القَلبُ القاسی ///در غیر از ذکر خدا، زیاده گویى نکنید؛ زیرا زیاده گویى در غیر ذکر خدا، موجب سخت دلى مى شود و دورترین مردم از خدا، سخت دل است.» کم گوی و گزیده گوی چون دَر ؛ تا ز اندک تو جهان شود پر ؛ حرف باید مفید باشد ؛ وقتی کسی زیاد حرف بزند به خاطر این است چون در رابطه با موضوع حرفی برای گفتن ندارد به یاوه گویی می افتد « چون قافیه تنگ آید، شاعر به جفنگ آید» و ذکر خداوند در آن حرف ها هم نیست ؛ این سه تا از شاخصه های جهالت بود که با شما در میان گذاشتم.
امام جمعه ی شهرستان شوش در ادامه به اولین شاخص عقل اشاره کرد و گفت : اما اولین شاخص عقل « التَجافِی عَن دار الغُرور» دار غرور یعنی دنیا و تَجافِی چیست ؟ تجافی یکی از مستحبات در تشهد نماز می باشد ؛ گاهی اوقات شما دیر به نماز جماعت می رسید و در رکعت دوم به مکان برگزاری نماز جمعه می رسید ؛ یعنی رکعت دوم امام جماعت می شود رکعت اول شما ؛ امام جماعت مشغول تشهد می شود . در تشهد: اگر مأموم در رکعت دوم یا آخرِ نماز، به امام جماعت اقتدا کند، در هنگام تشهد امام جماعت، تجافی میکند. یعنی انگشتان دو دست و پاها را بر روی زمین میگذارد و زانوها را بلند میکند.به این می گویند تجافی یعنی «یک حالت فرار از دنیا» دل بستگی به دنیا ندارد ؛ از دنیا استفاده می کند ولی دل بسته ی به دنیا نیست ؛ آنهایی که مقابل ابی عبدالله ایستادند دنیا در دلشان رسوخ کرده بود ، امام حسین(ع) را به زر و زور فروختند چرا؟ چون دنیا برایشان اهمیت داشت , کسی که صاحب عقل است از دنیا استفاده می کند ولی دل به دنیا نمی دهد ؛ «اللّهُمَّ ارزُقنی وَ الاِنابَۀِ اِلی دارِ الخُلود وَ الاِستِعداد لِلموت قَبل حُلول الفَوت /// خدایا دورى از خانه فریب، و بازگشت به خانه جاویدان، و آمادگى براى مرگ پیش از رسیدن آن را روزی ام گردان».
وی افزود : و سومین شاخص «وَالاسْتِعدادَ لِلْمَوْتِ قَبْلَ حُلُولِ الْفَوتِ.» قبل از این که مرگش برسد خودش را برای رفتن از این دنیا آماده کند ، اینطور نیست که ما بنشینیم و دست رو دست بگذاریم و زندگی خود را بکنیم و بگوییم آماده ی رفتن هستیم خیر ؛ آماده ی رفتن یعنی همان رفتاری که در دنیا برای سفر داریم ؛ برای آخرت هم انجام دهیم ، در دنیا برای سفر اول نگاه می کنیم که به کدام شهر می خواهم برویم ؟ چه چیزهایی را باید با خود ببریم ؟ محل اقامتم کجاست ؟ خرد و خوراکم چیست ؟ آن چیزهایی را که قرار است با خود ببرم سالم هستند یا خراب شده اند ؟ با چه وسیله ی نقلیه ای قرار است به سفر بروم ؟خود را از مدت های قبل کاملا برای سفر آمده می کنم ولی برای سفر اوخروی آیا خودم را آماده کرده ام؟آیا یک روز نشسته ام با خود خلوت کنم و بگم جایی که قرار است بروم به چه چیزهایی نیاز دارد؟برای ۱۳ سئوالی که قرار است نکیر و منکر در روز قیامت از من بپرسند چه جوابی دارد ؟ برای پل صراط به چه چیزهایی نیاز دارم؟ آیا نشسته ام این آمادگی را کسب نمایم؟ « اللَّهُمَّ ارْزُقنى التَّجافِىَ عَنْ دارِ الغُرُورِ، وَالإِنابَهَ إِلَى دارِ الْخُلُودِ، وَالاسْتِعدادَ لِلْمَوْتِ قَبْلَ حُلُولِ الْفَوتِ/// خدایا، دوری از خانه فریب و بازگشت به خانه جاویدان و آمادگی برای مرگ پیش از رسیدن آن را روزیام گردان.»
در ادامه سردار سپاه اسلام حاج صادق آهنگران با ذکر مصیبت و نوحه سرایی در وصف سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و حضرت زینب (س)سوگواران حسینی را در غم و اندوه فرو برد .
خبرنگار:مجتبی طلاوری