به گزارش خوزپرس به نقل از کمیته اطلاع رسانی نمایشگاه هفته دولت، حمید سیلاوی با تبریک هفته دولت و گرامیداشت یاد شهیدان رجایی و باهنر اظهار کرد: شهرستان دشت آزادگان در جنوب غربی کشور واقع شده و جمعیتی بالغ بر ۱۰۷ هزار نفر دارد که از شرق به شهرستان های اهواز و شوش محدود، از غرب به هویزه و کشور عراق، از شمال به شهرستان اهواز و از جنوب نیز در همسایگی کشور عراق منتهی می شود.
وی افزود: عمده فعالیت کشاورزی است و در خصوص صنعت هم ظرفیت های خوبی وجود دارد، سه شهرک صنعتی داریم و واحدهای تولیدی پلاستیکی، پلی اتیلن و واحدهای بسته بندی را دارند.
فرماندار شهرستان دشت آزادگان یادآور شد: با توجه به نقطه مرزی و مجاورت با کشور عراق علاوه بر صادرات و ورادات که رشد فزاینده ای دارد، در سال گذشته بالغ بر کی میلیارد دلار صادرات داشتیم و با وجود تنگناها و معضلات، صادرات و واردات به واسطه هماهنگی با کشور عراق خوشبختانه روند رو به رشد و فزاینده ای دارد.
وی افزود: سرمایه گذاران خوبی هم از خارج منطقه و همچنین بومی ها برای سرمایه گذاری اعلام آمادگی کردند.
فرماندار دشت آزادگان تصریح کرد: برای احداث شهرک صنعتی در مرز مشترک با کشور عراق برنامه ریزی کردیم و سرمایه گذاران خوبی اعلام آمادگی کردند؛ در این زمینه حتی سه سرمایه گذار برای صادرات سیمان و خرما و همچنین عمل آوری محصولات اعلام آمادگی داشتند.
فرماندار دشت آزادگان بیان کرد: این شهرستان از قطب های کشاورزی خوزستان و کشور است و بیش از ۲۰۰ هزار هکتار اراضی قابل کشت در این منطقه است.
وی ادامه داد: نزدیک به ۱۰۰ هزار هکتار اراضی زیر شبکه داریم و اراضی که مستقیما از رودخانه کرخه تأمین آب می شود و به صورت مستمر کشت انواع محصولات دارند.
سیلاوی با اشاره به وقوع سیلاب در آبان ماه و بهمن ماه سال قبل در خوزستان و زیرآب رفتن ۵۴ هزار هکتار از اراضی دشت آزادگان یادآور شد: دی و بهمن ماه سال گذشته دو سیل را شاهد بودیم که خسارت هایی در شهرستان به بار آورد و ۱۰ روستا کامل زیرآب رفته و ۱۷ روستا نیز متأثر شد.
فرماندار دشت آزادگان ادامه داد: تمام تلاش بر این است که پرداخت خسارت انجام و مساعدتی خصوصا در بحث پرداخت خسارت کشاورزی داشته باشیم.
سیلاوی گفت: برای برطرف کردن خسارت های ناشی از سیل سعی کردیم که امسال کشت تابستانه را به تناسب توان کشاورزان آزاد بگذاریم و حدود ۲۷ هزار هکتار زیرکشت داشتیم که ۲۰ هزار هکتار آن کشت شلتوک است.
وی اضافه کرد: فراهم شدن زمینه لازم برای کشت پاییزه در اراضی این شهرستان را در نظر داریم.
فرماندار دشت آزادگان گفت: دشت آزادگان شهرستانی رو به پیشرفت است ولی برخی خرابی ها و ویرانی های ناشی از بحران های طبیعی داشتیم.
سیلاوی ادامه داد: ۲۲۰ کیلومتر سیل بند در دشت آزادگان داریم که در سیل آخر ۱۹ کیلومتر آن تخریب شد و در یک حرکت جهادی با بکارگیری حدود ۲۷۰ ماشین آلات سنگین سعی کردیم طی ۱۰ روز تمام این سیل بندهای تخریب شده را ترمیم کنیم.
وی بیان کرد: علاوه بر این خروج آب ناشی از سیل که بر روی اراضی کشاورزی بود، در یک حرکت جهادی با بکارگیری بیش از ۱۶ موتورپمپ قوی و تعمیر و استحکام زهکش ها و کانال های آب بر منطقه و اراضی کشاورزی زیرآب رفته را از آب خالی کردیم ولجن برداری، آهک پاشی و سم پاشی روستاهای متأثر از سیلاب و زیرآب رفته برای حدود ۲۷ روستا را نیز انجام دادیم.
فرماندار دشت آزادگان اضافه کرد: دو هزار و ۷۰۰ تشکیل پرونده برای پرداخت خسارت سیلاب داشتیم که تاکنون بیش از ۷۰۰ پرونده به بانک رسیده اند.
سیلاوی گفت: برای جبران خسارت سیل به منازل نیز در دو قالب تعمیر و احداث برنامه ریزی شده تا پرداخت ها انجام شود؛ در قالب منازل احداثی ۶۵۰ تشکیل پرونده داشتیم که در این زمینه پنج میلیون تومان بلاعوض و ۴۵ میلیون تومان هم وام بلندمدت پرداخت می کنیم.
وی یادآور شد: در زمینه تعمیری نیز ۷۵۲ پرونده تشکیل شده که به این تعداد نیز پنج میلیون تومان بلاعوض و ۲۵ میلیون تومان هم وام بلندمدت پرداخت می شود.
سیلاوی خبر داد: بیش از یک هزار و ۷۵۰ بسته شامل پنج قلم کالای خانگی را برای همه تأمین و تعدادی نیز تحویل شده است؛ از خیران و سایر سازمان ها نیز کالاهایی تأمین و در اختیار مردم قرار می گیرد.
فرماندار دشت آزادگان گفت: برای بازسازی و بهسازی روستا نیز ۶ روستا به بنیاد مسکن کشور به عنوان روستاهای معین معرفی شدند.
سیلاوی افزود: در زمینه راه که باز هم آسیب هایی وارد شده جاده های اصلی مثل شریعتی که ۱۷ روستا را به هم متصل می کند، آنتنی، هوفل و شاکریه تعیین پیمانکار شده است.
وی عنوان کرد: در زمینه جاده اصلی از اهواز به سمت چذابه در مقطع حمیدیه به سوسنگرد کار لکه گیری از سوی راهداری شروع شده و تا پایان شهریور به اتمام می رسد؛ پیمانکار جاده کمربندی سوسنگرد نیز تعیین و کار به زودی شروع می شود.
فرماندار دشت آزادگان ادامه داد: جاده سوسنگرد به بستان نیز جاده اصلی اربعین حسینی است که در چهار مقطع تقسیم بندی و به چهار پیمانکار واگذار شده ولی در دو قسمت به دلیل تعلل پیمانکار کار به کُندی پیش می رود.
سیلاوی با اشاره به برنامه ریزی برای احداث سه پل در مسیر بستان به چذابه ادامه داد: در این مسیر با توجه به موضوع سیل جاده بستان به چذابه قسمت های زیادی از آن تخریب شده بود؛ بعد از سیل برای جلوگیری از ایجاد وقفه در صادرات به عراق به طور موقت سعی کردیم در عرض سه روز جاده را با لوله گذاری و زیرسازی اولیه ترمیم کنیم.
 وی با اشاره به برنامه ریزی و اجرای چهار پروژه برای بهبود زیرساخت های سوسنگرد از جمله سیستم های دفع فاضلاب، مبلمان شهری، ایستگاه پمپاژ و تصفیه آب گفت: امسال هم سعی کردیم نقاط بحرانی را حداقل در این سه ماه بعد از سیل مورد توجه ویژه قرار دهیم تا مردم برای استفاده دچار مشکل نشوند.
فرماندار دشت آزادگان با اشاره به فعالیت های خوب در حوزه صنایع دستی ادامه داد: کارآفرینان اکثر تولیدات خود را به واسطه صادرکنندگان در این شهرستان به کشور عراق صادر می کنند؛ صنایع دستی و تولیدات غذایی بومی نیز با استقبال خوبی از سوی مردم این شهرستان مواجه شده است.
سیلاوی با اشاره به استقبال از پرورش مرغ و ماکیان برای صادرات به کشور عراق عنوان کرد: طی یک روز گذشته نیز در غرفه صنایع دستی، بافتنی، حلوا، عبا و دیگر تولیدات اهالی بومی شهرستان دشت آزادگان که در نمایشگاه هفته دولت مستقر است، فروش خوبی داشتیم.
 وی با بیان اینکه در شهرستان دشت آزادگان یک سری تهدیدات هم وجود دارد که از آن جمله می توان به وحشی بودن رودخانه کرخه به تعبیر ستاد بحران اشاره کرد، یادآور شد: رودخانه کرخه چهار شاخه دارد که طغیان هر کدام باعث آسیب رساندن به شهرستان می شود.
فرماندار دشت آزادگان گفت: حرکت رمل ها نیز از دیگر تهدیدات شهرستان است که با تثبیت شن ها خصوصا در منطقه ام الدبس همراه با ایجاد جنگل انبوه دست کاشت از آسیب رساندن این تهدید جلوگیری کردیم.
به گفته سیلاوی در منطقه میشداغ نیز گوزن های زرد ایرانی را داریم و بعد از سیلاب نیز هیچ خسارتی به این گونه جانوری وارد نشده است.
وی افزود: قسمت عمده ای از اراضی دشت آزادگان جزو طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری قرار گرفته که ۵۰ هزار هکتار آن در بخش مرکزی در حال آماده سازی است.
سیلاوی با اشاره به برداخشت ۵۴ هزار تُنی گندم دشت آزادگان در سال گذشته بیان کرد: امسال با وجود سیلاب این میزان به ۵۷ هزار تُن افزایش یافته است.
فرماندار دشت آزادگان با اشاره به اینکه دشت آزادگان یک منطقه ۱۰۰ درصد شیعی با فرهنگ غنی است، عنوان کرد: مردم این شهرستان با رسومات خوب و برنامه های خاص فرهنگی و مذهبی از ولایتمداران و شیعیان مقید به دین هستند.
 وی با اشاره به استقرار ۶۰ موکب در مسیر منتهی به مرز و ۲۰۰ موکب مستقر در مرز چذابه گفت: در یکی از خروجی های مرز به سمت کشور عراق علاوه بر اعزام زائران به کشور عراق برای عتبات، میزبانی زائران اربعین حسینی را هم داریم.
سیلاوی در پایان با اشاره به اینکه سال آینده باید همه ۲۳۰ موکب در مسیر و مستقر در مرز چذابه باید ساخت و ساز خود را کامل کرده باشند، بیان کرد: تأمین آب از محل پمپاژ الغدیر به سمت مرز چذابه برای مواکب و پایانه ها انجام شده است.