به گزارش خوزپرس از اهواز، وزیر نیرو عصر امروز جمعه در حاشیه بازدید از مرکز مانیتورینگ سازمان آب و برق خوزستان گفت: بعد از یک دهه خشکسالی ما شاهد یک ترسالی هستیم که این موضوع جای شکرگذاری دارد.

وی با اشاره به نقش سدها در کنترل سیلاب افزود: بیشترین سدها هم از لحاظ تراز و همچنین حجم مخزن در دوران جمهوری اسلامی ساخته شده است و نقش مهمی در کنترل سیلاب دارند و از ۱۲ میلیارد مترمکعب سیلابی که این روزها در استان جاری شده است، حدود ۹ میلیارد آن توسط این مخازن نگهداری شده است که برای مصارف مختلف شرب، کشاورزی، صنعت، تولید برق مورد استفاده قرار می‌گیرد و همچنین حجم‌هایی هم به منظور حفظ محیط زیست و احیا تالاب‌ها رهاسازی شده است.

اردکانیان با اشاره به تعرض‌های صورت گرفته شده به حد بستر رودخانه‌های استان خوزستان طی سال‌های گذشته، گفت: در طی سال‌های گذشته تعرض‌هایی به بستر و حریم رودخانه‌ها شده است که امروز زمان اعاده حق رودخانه‌ها است و سعی خواهیم کرد با همکاری مسئولین و مردم عزیز به این موضوع رسیدگی کنیم.

وزیر نیرو از پرداخت خسارت به کشاورزان آسیب دیده در سیل اخیر گفت و اظهار کرد: با همکاری مسئولین استان و پشتیبانی کشاورزان در تلاش هستیم تا خسارت‌ها را به حداقل برسانیم و چنانچه در مواردی اراضی کشاورزی آسیب ببینند، خسارت کشاورزان پرداخت خواهد شد.

وی تصریح کرد: در ۴۵ سال گذشته، بیش از ۳۰۰ سیلاب در سطح استان خوزستان رخ داده است که تلفات جانی، تخریب منازل مسکونی، خسارت به زمین‌های کشاورزی و تلفات دامی را شاهد بودیم.

اردکانیان در ادامه گفت: امروز با گسترش فناوری، آگاهی مردم و همکاری همه دستگاه‌ها، بیشتر از مواهب این نزولات استفاده می‌کنیم.

وزیر نیرو بیان کرد: با توجه به وجود حجم عظیم برف که در حوزه‌های آبریز انباشته شده است، با اندکی افزایش دما یا بارش باران شاهد ذوب، بخش قابل توجهی برف خواهیم بود که از این حیث مخازن ما باید گنجایش این افزایش آورده را داشته باشند.

اردکانیان بر اهمیت پایداری سدها تاکید کرد و گفت: همانگونه که رئیس جمهور امروز در جمع مدیران سازمان آب و برق خوزستان تاکید داشت، پایداری سدها که ارتباط مستقیمی با امنیت و سلامت مردم دارد، یکی از موضوعات مهم است که ما با دقت فراوان این موضوع را دنبال می‌کنیم و این موضوع را جز اولویت‌های خود می‌دانیم.