به گزارش خبرنگار خوزپرس، شهرستان اندیمشک اولین میزبان مهمانان در ورودی استان خوزستان محسوب و در سال‌های اخیر با توجه به نقش حضور گردشگر در رونق اقتصادی و توسعه پایدار پارک کوهستانی فدک و مجموعه فرهنگی قلعه مختار در اندیمشک ایجاد شد.
رودخانه دز به طور طبیعی یکی از گنجینه‌های مهم شهرستان اندیمشک و از دیرباز با حفر قنات در محدوده‌ای نزدیک به شهر چم گلک از توابع شهرستان اندیمشک نویدبخش شور و حیات در این پهنه جغرافیا است.
در ابتدای دهه ۴۰ خورشیدی پس از بنیان نهادن سد و نیروگاه دز اندیمشک این رود نقش تولید برق را نیز علاوه بر نقش تامین آب برای معاش و شرب عهده‌دار شد.
امروزه با توجه به مقوله گردشگری صنعتی و بازدید از سازه‌های صنعتی و ایجاد چشم‌اندازهای ناب سد دز علاوه بر تولید برق و تامین آب مورد نیاز شمال استان خوزستان به یک بازیگر مهم در جذب گردشگر و رونق اقتصادی در تعطیلات نوروزی مبدل شده است.
روزانه در ایام نوروز سد دز با پذیرایی از ۷ هزار نفر مهمان نوروزی یکی از کانون‌ها و جاذبه‌های شمال استان خوزستان بوده که به واسطه ایجاد دریاچه سد در فاصله ۲۳ کیلومتری اندیمشک پلاژ دز به یکی از چشم‌اندازهای منحصر به‌فرد در استان خوزستان مبدل شد.
دریاچه ۳.۳ میلیارد متر مکعبی دز، پلاژ، ساحل زیبای دریاچه، ساحل رودخانه دز گوشه‌ای از چشم‌انداز منحصر به‌فرد رودخانه دز در پهنای جغرافیای شهرستان اندیمشک محسوب می‌شود.
پارک کوهستانی فدک با پهنه‌ای سبز از درختان سازگار با اقلیم منطقه و جاده‌هایی همراه با پیچ‌وخم در کنار مسیر دسترسی به سد دز اندیمشک در مجاورت مسیر کوهنوردی، پیست موتورسواری و بام شهرستان اندیمشک گوشه‌ای از ظرفیت گردشگری در بخش مرکزی شهرستان اندیمشک است.
مجموعه فرهنگی قلعه مختار اندیمشک در ساحل رودخانه دز مجهز به فضای ورزش‌های گروهی سالن اجتماعات و فضاسازی مناسب با بهره از درختان همیشه سبز و امکان سفر با قایق‌های موتوری به گنجینهای در مجاورت دز و نمادی از شور و حیات در پهنه جغرافیای شمال خوزستان است.
منطقه حفاظت شده چهل پا و دریاچه دز در دل کوه‌های تنگوان در میانه رشته‌کوه زاگرس در شمال شرق اندیمشک و یک جزیره زیبا با درختان بادام کوهی، کُنار، بلوط و انجیر در کنار چشم‌اندازهای کوهستانی زیبا و تنفس هوای دل‌انگیز تجربه‌ای زیبا از بهشت خوزستان خواهد بود.
دریاچه دز با ماهی‌های غول‌پیکر و تفریحات آبی از جمله قایقرانی در دریاچه دز در پهنای جغرافیای اندیمشک می‌تواند سفری اعجاب‌برانگیز بر یکی از دریاچه‌های مصنوعی آب شیرین کشور را رقم زند.
شهروندان و مسافران تا پایان باراش باران و خطرات ناشی از سیل از دیدن از مناطق و حاشیه رود خانه دز و سد دز اندیمشک خودداری کنید.