به گزارش خوزپرس از اهواز، مهراب فلسفی زاده مدیر منطقه یک با اشاره به مساحت گسترده بافت فرسوده این منطقه گفت: منطقه یک شهرداری اهواز با ۸/۳۵۲ هکتار بافت فرسوده مصوب، بیشترین مساحت را از این حیث در بین مناطق شهرداری کلانشهر اهواز دارد.

وی ادامه داد: بر اساس قانون شهرداری ها، در این منطقه باید اقدامات لازم در جهت رفع خطر، نوسازی و بازآفرینی شهری انجام شود که وفق ماده ۵۵ قانون شهرداری ها بالغ بر ۱۱۲ فقره اخطار به مالکین املاک فرسوده و خطرآفرین ابلاغ و بیش از ۲۰ ملک فرسوده توسط عوامل خدمات شهری تخریب و رفع خطر شد.همچنین در راستای ماده ۱۱۰ قانون شهرداری ها که به املاک نیمه کاره و مغایر موازین شهرسازی و بهداشت محیط در میادین و معابر  می پردازد این منطقه نیز با صدور تعداد ۵۰ فقره  اخطار به مالکین زمین های خالی و ۳ فقره اخطار کتبی و آگهی روزنامه کثیر الانتشار به مالکین گودبرداری های نیمه کاره و رها  شده صادر کرد که بر اساس ماده ۱۱۰ قانون شهرداری ها این منطقه در صدد دریافت مجوز رفع خطر توسط شورای اسلامی شهر اهواز است.

فلسفی زاده افزود: در یکسال گذشته در راستای طرح نوسازی و بازآفرینی شهری در محدوده مصوب بافت فرسوده این منطقه ۳۶ نفر از متقاضیان جهت اخذ تسهیلات به بانک معرفی شده که متاسفانه وعده دولت در زمینه پرداخت یارانه و کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی تا کنون محقق نشده است.

این مقام مسئول ادامه داد: این اقدامات به منظور بازآفرینی شهری در محدوده مصوب بافت فرسوده بر اساس مصوبات شورای اسلامی شهر انجام شده که بسته تشویقی شامل تخفیف ۷۰% عوارض پروانه ساختمانی و معرفی به بانک جهت دریافت تسهیلات  ارائه  می شود.

مدیر منطقه یک شهرداری اهواز با اشاره به اینکه مطالعات بازآفرینی، طراحی شهری، ارتقای سیما و منظر بافت فرسوده هسته مرکزی کلانشهر اهواز توسط دانشگاه شهید چمران اهواز در حال انجام است، افزود: مرحله اول مطالعات (راهبردها) به شهرداری ارائه شده است.

وی در پایان اظهار کرد: طرح  بازآفرینی شهری، طرح گسترده و احیا کننده بافت شهری است و اجرای این طرح جز با مشارکت شهروندان میسر نخواهد شد. لذا از این فرصت استثنایی و تخفیف ویژه به منظور احیای بافت و رفع خطرات احتمالی بافت فرسوده بهره مند شوند.

گفتنی است در محدوده مصوب بافت فرسوده تعداد ۲۰۳ پروانه مسکونی صادر و بیش از ۳۰۷۹۰ مترمربع عرصه و ۳۸/ ۶۲۰۹۲  مترمربع اعیان نوسازی و ۳۲۶ واحد احداث شد.