به گزارش خوزپرس از اهواز، کیامرث حاجی زاده عصر امروز در جریان بازدید از روستاهای حاشیه دز، سیل بندها و مناطق در معرض سیلاب استان خوزستان اظهار کرد: بارندگی های اخیر در خوزستان طی چهار دهه گذشته بی سابقه بوده و افزایش دبی ورودی سدها به ویژه در سدهای دز و کرخه را به دنبال داشته است.

وی با اشاره به مشکلات ناشی از بارندگی های اخیر در برخی شهرهای استان افزود: روستای دراویز در دزفول، بخش شعیبیه در شوشتر و روستاها بخش مرکزی اهواز با مشکلاتی مواجه شدند که ستاد مدیریت بحران استان به منظور پیشگیری و جلوگیری از بروز اتفاق ناگوار همچون سیبلاب سال ۹۵ در این حوزه ها، تمهیداتی را به کار گرفت.

حاجی زاده با بیان اینکه احداث سیل بندها به ویژه در شعیبیه و شوش از دو سال پیش آغاز شد، گفت: با توجه به بی سابقه بودن افزایش دبی رودخانه ها و بی سابقه بودن حجم آب وارد شده به سدهای دز و کرخه از یک ماه پیش کارگروه مقابله با سیلاب استان برای حوزه های دز و کرخه در استان تشکیل داده شد و سازمان آب و برق را موظف کردیم با یک برنامه ریزی دقیق نسبت به رها سازی آب اقدام کند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان ادامه داد: باید در نظر داشت که کشاورزان خوزستانی خشکسالی شدیدی را پشت سر گذاشته و بسیاری از آنها موفق به کشت نشدند، از این آب‌ها باید صیانت شود تا با جلوگیری از هدر رفت آن، کشاورزان بتوانند پس از چند سال کشت تابستانه خوبی داشته باشند.

وی با بیان اینکه بازدید اعضای شورای ستاد بحران خوزستان از روستاهای حاشیه دز، سیل بندها و مناطق در معرض خطر سیلاب استان مصوبات خوبی به دنبال داشت، اظهار کرد: از دو هفته گذشته با همکاری دستگاه های اجرایی شهرستان شوش، ماشین آلات به منظور ترمیم سیدبندها به مناطق در معرض خطر سیل اعزام شدند و امروز نیز مصوب شد ۴۰ دستگاه ماشین آلات به این مناطق اعزام شوند.

حاجی زاده از تشکیل کمیته استانی بحران به ریاست فرماندار شوش در شاوور خبر داد و گفت: این کمیته تا پایان سامانه جدید بارشی پیش بینی شده در استان، در منطقه حضور خواهد داشت.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان بیان کرد: شرکت های آب و فاضلاب، جمعیت هلال احمر، اورژانس و  گروه های امدادی در حالت آماده باش بوده و تیپ هایی از ارتش و همچنین سپاه در منطقه مستقر می شوند. همچنین مقرر شد نسبت به جابجایی و اسکان اضطراری  چند روستا که در معرض خطر سیل هستند اقدام شود.

وی از تصویب طرح ایمن سازی جاده های روستای آهو دشت و ساماندهی کانال زهکش شرکت میان آب به عنوان دو مصوبه جلسه ستاد بحران خوزستان خبر داد و گفت: انتقال آب به تالاب بامداژ به منظور احیای این تالاب و کنترل دبی رودخانه و امن کردن مناطق حاشیه ای از دیگر مصوبات جلسه امروز ستاد بحران بود.

منبع: مهر