به گزارش خوزپرس از اهواز، محمد تقی‌زاده در نشست خبری که امروز سه‌شنبه (۶ شهریورماه) در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: هیچ تغییر و تحولی در هیچ جامعه‌ای به وجود نمی‌آید، مگر اینکه ابتدا آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت آن جامعه دچار تغییر، تحول و تکامل شود. بزرگترین رسالت و وظیفه یک جامعه، تربیت، آموزش، بهسازی و توانمندسازی فرزندان سرزمین و جامعه خود است.

وی افزود: اگر این مساله به خوبی رعایت شود، در لایه‌های مختلف اجتماعی، انسان‌های موفقی خواهیم داشت و از این طریق است که میراث‌های تاریخی، فرهنگی و اجتماعی ما از نسلی به نسل دیگر انتقال پیدا می‌کنند. بزرگترین رسالت ما شکل دادن هویت دانش‌آموزمان است. یک دانش‌آموز ضعیف نمی‌تواند تاریخ‌ساز و تمدن‌ساز باشد و مواریث فرهنگی جامعه خود را حفظ کرده و به آیندگان انتقال دهد.

مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان گفت: چالشی که امروز با آن مواجه هستیم، تفاوت نسلی بسیار زیاد میان نسل یک دهه قبل و نسل‌های کنونی است. این نگرانی برای ما وجود دارد که این تفاوت تبدیل به یک گسست و تعارض نسلی شود. باید تمام تلاش خود را به کار گیریم تا دانش‌آموز را به منابع تاریخی، فرهنگی و دینی خود متصل کنیم. با این کار بسیاری از دغدغه‌های ما کاهش می‌یابد.

تقی‌زاده با اشاره به تدوین برنامه توسعه آموزش و پرورش استان با ۲۰ اولویت، گفت: اولویت اول ما در این برنامه توسعه پیش‌دبستانی و اولویت آخر نیز کنکور بود. در بحث پیش‌دبستانی موفقیت‌های مختلفی داشتیم و توانستیم رتبه یک کشور را کسب کنیم.

وی ادامه داد: در بحث پیش‌دبستانی توانستیم حدود ۱۵ هزار نیروی پیش‌دبستانی و حق‌التدریس را در آموزش و پرورش به کار گیریم. در طول چهار سال اخیر در مجموع هفت هزار و ۳۰۰ نیروی حق‌التدریس از طریق پیش‌دبستانی جذب شده‌اند.

مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان تصریح کرد: با توجه به آمار بالای بازماندگان از تحصیل، به دنبال ایجاد مانعی بر سر راه عقب‌ماندگی دانش‌آموزان از تحصیل بودیم. بهترین راه برای ما نیز توسعه پیش‌دبستانی بود. با این کار سن آغاز تحصیل و تعلیم و تربیت را به کمتر از ۶ سال رساندیم. در شرایط فعلی نیز سن تحصیل و تعلیم و تربیت از شش سال به چهار سال کشیده شده است. چراکه استان ما یک استان چند زبانه و با مشکلات مختلف اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی خاص، پراکندگی جغرافیایی و … است که نتیجه آن بازماندگی از تحصیل است.

تقی‌زاده خاطرنشان‌‌کرد: در سال تحصیلی گذشته در تمام کشور سه هزار نیروی حق‌التدریس جذب شدند اما آموزش و پرورش خوزستان به تنهایی چهار هزار و ۳۰۰ نفر را جذب کرد. این مساله کمک بزرگی به آموزش و پرورش و اشتغال بود.

وی گفت: در بحث کنکور تا سال ۹۲، خوزستان رتبه ۲۷ کشور را در اختیار داشت. با اقدامات انجام شده از رتبه ۲۷ به ۱۹ ارتقاء پیدا کردیم. علی‌رغم اینکه کنکور اولویت آخر ما بود و ما مخالف این هستیم که ذهن دانش‌آموز تنها متوجه کنکور باشد، این رتبه را کسب کردیم. در سال گذشته ۱۴۷ نفر توانستند در کنکور رتبه کمتر از هزار کسب کنند که این آمار امسال به ۱۷۰ رتبه کمتر از هزار افزایش پیدا کرد.

مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان خاطرنشان‌کرد: به دلیل مسائل و مشکلات اجتماعی و فرهنگی مختلف و اینکه گاهی در برخی خانواده‌ها دختر به عنوان اولویت دوم و سوم هم در نظر گرفته نمی‌شود، توجه ویژه به مدارس دخترانه را به عنوان یکی از اولویت‌های اساسی خود انتخاب کردیم. در این حوزه، توجه به مسائل تربیت بدنی و مسائل جسمی و توجه به مسائل بهداشتی اولویت‌های ما هستند. در طول تاریخ، کشور ما پهلوانان بزرگی داشته است اما امروز می‌بینیم دانش‌آموزان ما از نظر جسمی افت شدیدی داشته‌اند.

تقی‌زاده ادامه داد: باید شاخص‌های ملی و بین‌المللی را در حوزه آموزش و پرورش به خوبی شناسایی کرده و آن‌ها را توسعه دهیم. یکی از این شاخص‌ها کتاب و کتابخوانی است. در حال حاضر شاخص مطالعه، کاهش پیدا کرده است. همیشه تاکید کرده‌ایم که دانش‌آموزان باید از چهارچوب کلاس و کتاب فراتر روند.

وی گفت: حدود هفت هزار نفر متقاضی خروج از استان بوده‌اند. برخی محدودیت‌ها برای نقل و انتقالات معلمان وجود دارد. در سال جاری ۴۵۰ معلم از استان خارج شدند، البته تعدادی از این معلمان در گذشته انتقال موقت داشتند اما خروجی قطعی ما امسال ۲۰۰ نفر بوده‌اند.

مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان با اشاره به لزوم توجه همه جامعه به روز بازگشایی مدارس، گفت: به این روز باید مانند یک روز ملی پرداخته شود. در جلسه شورای آموزش و پرورش قرار شد زنگ بازگشایی مدارس امسال در یکی از مدارس استثنایی استان نواخته شود.

انتهای پیام