به گزارش خوزپرس به نقل از فارس، برخلاف ۲ سال پیش این بار زمین‌‌های شعیبیه زیر کشت است و کشاورزان انتظار دارند که در پایان فصل کشت، محصولات خود را درو کنند. ۲۷ ماه از سیل خوزستان و وارد آمدن خسارت به زمین‌های کشاورزی شعیبیه می‌گذرد اما هنوز خبری از پرداخت خسارت‌ها نیست.

حکایت آب در خوزستان حکایت عجیبی است، فروردین ماه سال ۹۵ همانند امسال مسئولان وزارت نیرو و آب و برق خوزستان از خشکسالی و محدودیت کشاورزی در خوزستان صحبت می‌کردند اما به یک باره بارش‌ها شدت گرفت و سیل در خوزستان جاری شد.

نهرهایی که تشنه بودند به یک باره تبدیل به رودهای خروشان شدند و زمین‌های خشک شده زیر آفتاب سوزان تبدیل به تالاب شده بودند تا این بار مردم شعیبیه برای زندگی مجبور شدند زمین‌هایشان را رها کنند و به بام‌های خانه‌هایشان پناه ببرند.

سردرگمیم

حسن می‌گوید: ما سردرگمیم، نمی‌دانیم که اراضی کشاورزی‌مان را بیمه کنیم یا نه و نه می‌دانیم که آبی برای کشت وجود دارد یا خیر؛ وقت خسارت می‌گویند که چرا زمین‌هایتان را بیمه نکردید و وقتی بیمه می‌کنیم و زمین‌هایمان خسارت می‌بینند، می‌گویند پول نداریم.

وی می‌افزاید: سال ۹۵ مانند امسال همه صحبت از بی آبی می‌کردند ولی به یکباره آب زمین‌هایمان را باتلاق کرد و تا چشم باز کردیم دیدیم خسارت صد در صدی به زمین‌هایمان وارد شده است.

حسن ادامه می‌دهد: فعلاً هم مجبوریم که در این زمین‌های تشنه کار کنیم چون کار دیگری بلد نیستیم و اگر این زمین‌ها را به حال خودشان رها کنیم در شهرها باید کارگری کنیم.

۵۹ میلیارد تومان خسارت وارده به کشاورزان

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شوشتر با بیان اینکه سال ۹۵ برخی از گندم‌های سیل زده با قیمت پائین تری از کشاورزان خریداری شد، می‌گوید: قرار بود دولت مابه‌التفاوت قیمت گندم را به کشاورزان پرداخت کند که متأسفانه تاکنون به دلیل کمبود منابع اعتباری پرداخت نشده است.

ایرج بادپیما می‌افزاید: در سیل سال ۹۵ حدود ۵۹ میلیارد تومان خسارت به تأسیسات آبرسانی، محصول کشاورزان، دام، طیور و باغات شوشتر وارد شد که تاکنون هیچ‌کدام از آنها به کشاورزان پرداخت نشده است.

امیدواریم خسارت‌ها امسال پرداخت می‎‌شود

سرپرست فرمانداری شوشتر با بیان اینکه مدت زمان پرداخت خسارت سیل به کشاورزان شوشتر زیاد شده است، عنوان می‌کند: در روزهای گذشته جلسه‌ای با اسماعیل نجار رئیس سازمان مدیریت بحران کشور داشتم و وی وعده داد که امسال در صورت تخصیص ردیف ۱۰۱۲ مدیریت بحران در سازمان برنامه و بودجه این خسارت‌ها به کشاورزان پرداخت خواهد شد.

حسین پنبه دانه‌پور ادامه می‌دهد: در وضعیت فعلی همه منتظر تصمیم سازمان برنامه و بودجه هستند و ما هم امیدواریم که بتوانیم از ردیف‌های مربوطه خسارت‌ها را دریافت کنیم.

وی با ییان اینکه پرداخت خسارت دیر و زود دارد اما در نهایت پرداخت می‌شود، می‌گوید: علت اینکه سایر استان‌ها توانستند خسارت‌های سیل در سال‌های ۹۵ و ۹۶ را بگیرند این بود که این خسارت‌ها از طریق استان جذب می‌شوند و به همین دلیل دیگران باید پاسخ این تأخیر در پرداخت خسارت را بدهند.

مدیر مربوطه باید پاسخگو باشد

سرپرست فرمانداری شوشتر می‌افزاید: همین الان هم که موضوع پرداخت خسارت را از تهران پیگیری می‌کنم، می‌توانند پاسخم را ندهند و بگویند مدیر مربوطه بیاید اما با توجه به ارتباطات بنده با برخی از مسئولان و کشاورزان نگذاشتیم این موضوع فراموش شود.

وی بیان می‌کند: مدیریت بحران استانداری خوزستان و نمایندگان خوزستان در مجلس باید پاسخگو باشند که چرا پرداخت خسارت به کشاورزان سیل زده این قدر زمان برد.

به گزارش خبرگزاری فارس، سال ۹۵ سردرگمی و سکوتی محض در روستای حسین الفریحی حاکم بود و نه صدای خروسی که طلوع خورشید را ندا دهد و نه صدای زنگوله گوسفندان که به همراه چوپانشان دم غروب به خانه برمی‌گشتند اما حالا همه این صداها بود و تنها صدای کشاورزان شعیبیه به گوش نمی‌رسید، صدایی که پس از دو سال هنوز نمی‌داند خبری از پرداخت خسارت‌ها می‌شود یا خیر.

انتهای پیام/