به گزارش خوزپرس از اهواز،  محمود یارعلیزاده روز یکشنبه به مناسبت هفته تامین اجتماعی(۲۵-۱۹تیر) در نشست خبری در اهواز با بیان اینکه بخشودگی جرایم دیرکرد برای دومین سال متوالی است که با هدف حمایت از خرید کالای ایرانی ابلاغ شده افزود:تا دهم تیر امسال سه هزار و ۱۲۶تقاضا با سقف بخشودگی سه هزار و۴۵۰میلیارد ریال با استفاده از بخشنامه بخشودگی جرایم دیرکرد به اداره کل تامین اجتماعی خوزستان ارایه شده و در همین پیوند۱۴۱هزار پیامک نیز به کارفرمایان استان برای تسویه جرایم دیرکرد ارسال شده است.
وی با اشاره به اینکه شرکت توسعه نیشکر هفت تپه با یک هزار و ۴۰۰میلیارد ریال و گروه ملی فولاد ایران با ۲۰۰میلیارد ریال بیشترین جرایم دیرکرد را دارند گفت: یکی از مشکلات اساسی واحدهای تولیدی و صنعتی خوزستان انباشت بیش از حد مطالبات و متعاقب آن افزودن جرایم دیرکرد به بدهی آنان است که هر سال ارقام بدهی رو به افزایش است.
یارعلیزاده با بیان اینکه تامین اجتماعی به عنوان یک سازمان بین نسلی که باید تعهدات خود را در هر شرایطی برای بیمه شدگان ، مستمری بگیران و غرامت ها انجام دهد از هیچ گونه اعتبار دولتی استفاده نمی کند و تنها متکی به منابع درآمدی و دریافت حق بیمه از کارفرمایان است از عموم کارفرمایان خواست با پرداخت به موقع حق بیمه ، سازمان را در عمل به تعهدات خود یاری دهند.

* بیش از ۸۰درصد بیمه شدگان خوزستانی اجباری هستند
مدیرکل تامین اجتماعی خوزستان گفت: خوزستان به دلیل وضعیت کارگری و صنایع دولتی ، ۸۰٫۵۴درصد بیمه شده اجباری دارد و بقیه از بیمه های آزاد و اختیاری استفاده می کنند.
یارعلیزاده جمعیت افراد زیرپوشش (اصلی و تبعی) تامین اجتماعی در خوزستان را ۲ میلیون و ۸۹۵هزار نفر بیان کرد و افزود: این تعداد که معادل ۶۰درصد جمعیت خوزستان است در یک سال اخیر ۴٫۳درصد رشد داشته است.
به گفته وی متوسط کشوری زیرپوشش تامین اجتماعی ۵۲درصد است.
مدیرکل تامین اجتماعی خوزستان گفت:بر اساس آمار در خوزستان به ازای ۴٫۶نفر که حق بیمه پرداخت می کنند یک نفر خدمات(مستمری) می گیرد در حالی که متوسط کشوری یک نفر دریافت کننده خدمات و ۵٫۲نفر پرداخت کننده بیمه هستند.
وی با بیان وضعیت مشاغل سخت و زیان آور در خوزستان که تعهدات تامین اجتماعی را به این افراد بیشتر کرده افزود: یک سوم بازنشستگان خوزستان که حدود ۳۰هزار نفر هستند جزو مشاغل سخت و زیان آور محسوب می شوند در نتیجه این افراد ۱۰سال کمتر حق بیمه پرداخت می کنند و ۱۰سال زودتر خدمات می گیرند.
وی وضعیت هزینه های تامین اجتماعی خوزستان را با توجه به حجم تعهدات قانونی و مالی (مستمری و غرامت) سنگین بیان کرد و گفت:تراز مالی تامین اجتماعی خوزستان بدون درنظر گرفتن بخش درمان ، پنج درصد(مثبت) است و اگر هزینه بخش درمان به هزینه ها اضافه شود تراز مالی این اداره کل ۲۰درصد منفی خواهد شد.

* برون سپاری برخی خدمات به بخش خصوصی
مدیرکل تامین اجتماعی خوزستان ادامه داد:برون سپاری برخی خدمات به بخش خصوصی از اولویت های سازمان تامین اجتماعی بوده و در این راستا در سال های اخیر ۱۷کارگزاری فعال در استان راه اندازی شده و ۶ کارگزاری دیگر در حال راه اندازی است که از این حیث خوزستان پس از تهران بیشترین تعداد کارگزاری را در کشور دارد.
وی هزینه های پرداختی به کارگزاران فعال که با هدف دسترسی آسان تر به خدمات تامین اجتماعی در نقاط مختلف خوزستان راه اندازی شده را ۱۰میلیارد ریال بیان کرد.

* بیمارستان های دزفول و آبادان تا پایان سال ۹۷به بهره برداری می رسد
مدیر درمان تامین اجتماعی خوزستان نیز در این نشست که در سرسرای اداری مدیریت درمان تامین اجتماعی خوزیتان برگزار شد گفت: بیمارستان های آبادان و دزفول با پیشرفت ۶۵ و ۶۰درصد تا پایان سال ۱۳۹۷ به بهره برداری می رسد تا مطالبات به حق بیمه شدگان در این ۲ شهرستان محقق شود.
صادق جلیلی افزود:در سال ۱۳۹۶در مجموع چهار هزار و ۲۶۰میلیارد ریال با ۱۳درصد افزایش نسبت به سال پیش از آن در بخش درمان مستقیم (بیمارستان ها و مراکز درمانی ملکی)هزینه شده که بیشترین میزان اعتبارات صرف شده در این بخش به ارتقای هتلینگ بیمارستان ها و خرید تجهیزات پزشکی اختصاص داشت.

* اورژانس بیمارستان امیرالمومنین ع اهواز استاندارد سازی و بهسازی شد
مدیردرمان تامین اجتماعی خوزستان گفت: اورژانس بیمارستان امیرالمومنین(ع) اهواز به عنوان بزرگترین اورژانس تامین اجتماعی در جنوب غرب کشور با ۲۶تخت ، استاندارد سازی و نوسازی شده و به زودی افتتاح رسمی می شود.
وی افزود: پارسال در مجموع ۲۶پروژه نوسازی در مراکز درمانی ملکی مدیریت درمان تامین اجتماعی اجرا و طرح توسعه بیمارستان شوشتر از ۳۲به ۶۴تختخواب شروع شد.
مدیر درمان تامین اجتماعی خوزستان دو نوبته کردن سه مرکز درمانی سرپایی در اهواز در سال ۱۳۹۶ را گامی در راستای پاسخگویی به مطالبات بیمه شدگان و افزایش سطح خدمت رسانی به آنان ارزیابی کرد و گفت: بیمارستان تامین اجتماعی امیرکبیر اهواز(میلاد) که به صورت هیات امنایی اداره می شود اردیبهشت پارسال از طریق ویدیو کنفرانس توسط رییس جمهوری افتتاح شد و هم اکنون همه بخش های آن فعال و مشغول خدمت رسانی به جامعه هدف است.

* مراجعه ۵٫۴میلیون نفر به مراکز درمانی و بیمارستانی تامین اجتماعی
مدیردرمان تامین اجتماعی خوزستان گفت: پارسال در مجموع پنج میلیون و ۴۰۰هزار نفر در مراکز درمانی و بیمارستانی وابسته به تامین اجتماعی مورد معاینه و درمان قرار گرفتند ضمن آنکه ۵۳هزار و ۴۰۰بیمه تامین اجتماعی در بیمارستان ها بستری شدند.
وی ضریب اشغال تخت های بیمارستانی وابسته به مدیریت درمان تامین اجتماعی خوزستان را در سال ۱۳۹۶حدود ۷۱درصد بیان کرد و افزود: در این مدت پنج هزار و ۸۰۰زایمان طبیعی و ۶ هزار و ۷۵۰عمل سزارین انجام شد.

* پلی کلینیک سوم خرداد خرمشهر با مشارکت منطقه آزاد اروند توسعه می یابد
وی ادامه داد:عملیات بازسازی و نوزسازی پلی کلینیک سوم خرداد خرمشهر با مشارکت منطقه آزاد اروند بزودی شروع می شود ضمن آنکه ساخت درمانگاه شهرستان باوی(ملاثانی)نیز امسال شروع می شود.
وی ساخت ۲ پلی کلینیک در شهرهای مسجدسلیمان و بهبهان را از اهداف و اولویت های سازمان تامین اجتماعی دانست و ابراز امیدواری کرد با توجه جمعیت بیمه شده شهرستان حمیدیه ، یک درمانگاه نیز در این منطقه ساخته شود.
مدیر درمان تامین اجتماعی خوزستان در ادامه این نشست خبری جایگزینی نسخ الکترونیکی و حذف نسخ کاغذی در مراکز ملکی را از اقدام های مهم مدیریت درمان در ۲ سال اخیر بیان و ابراز امیدواری کرد امسال روند نسخ الکترونیکی در موسسه های طرف قرارداد جایگزین نسخ کاغذی شود.
وی گفت: به منظور رفاه حال مردم ، نوبت دهی در مراکز درمانی ملکی به صورت اینترنتی در استان شروع می شود ضمن آنکه نوبت دهی به صورت حضوری و تلفنی همچنان فعال خواهد بود.