به گزارش پایگاه خبری خوزپرس به نقل از ایرنا خسرو نشان شامگاه پنجشنبه در نشست با خبرنگاران در سالن نشست ها اداره کل میراث فرهنگی استان اظهار کرد: شهرداری دارخوین باید ضمن پرداخت خسارت های وارده و تعمیر و بازسازی کارگاه قدیمی در مجموعه فرهنگی این شهر، نتیجه دادگاه را در این مورد قبول کند.
وی در عکس العمل به حرف عضو شورای شهر درخصوص صادر کردن فرمان خراب کردن از سوی یک ارگان خاص نظامی گفته بود: طرح ادعای صادر کردن فرمان خراب کردن از سوی یک ارگان خاص، در حقیقت فرار رو به جلوی شورای شهر بوده زیرا هیچ ارگان غیر مرجعی حق استعلام و صادر کردن مجوز خراب کردن بناهای میراث فرهنگی را ندارد.
مدیر کل میراث فرهنگی خوزستان با بیان این که ۱۲ هزار هکتار محوطه در استان خوزستان وجود دارد و یک هزار هکتار آن ثبت شده، گفته بود: نبود اعتبارات کافی، امکانات، نیروی انسانی لازم و امکانات موجب شده تا آن طور که باید نتوانیم در این عرصه ها فعالیت نماییم.

*میراث خوزستان با بودجه استانی می چرخد
معاون اداره کل میراث فرهنگی خوزستان نیزدراین نشست با اشاره به مشکلات موجود در میراث فرهنگی خوزستان اظهار کرد: در سال های گذشته، سازمان میراث فرهنگی کشور هیچ بودجه ای برای عرصه و حریم به استان تخصیص نداده هست.

معاون اداره کل میراث فرهنگی خوزستان اضافه کرد: برای مثال در حال حاضر در شهرستان شادگان ۳ نیرو داریم که هیچ کدام باستان شناس یا کارشناس نیستند با این وجود اذن استخدام نیرو تنها توسط سازمان باید صادر گردد.
شوشتری با انتقاد از انتشار خبر ها اشتباه از خراب کردن سینمای ۱۰۹ ساله عنوان نمود: قسمتی از تلمبه خانه این مکان فرهنگی که ثبت ملی شده و بزرگ ترین و نفیس ترین بخش این مجموعه بوده، بدون اطلاع میراث فرهنگی توسط شهرداری دارخوین خراب کردن شده هست.
وی دنبال کرد: شهرداری دارخوین برای هرگونه اقدام، موظف بوده از مالک زمین (شرکت نفت) و میراث فرهنگی استعلام کند ولی چنین رخدادی نیفتاده هست.
معاون اداره کل میراث فرهنگی خوزستان درخصوص بی اطلاعی شهرداری دارخوین از این میراث فرهنگی اظهار کرد: شهردار مدیر شهر و موظف به محافظت مدیریت شهری بوده ضمن این که در سال ٩٢ به شهرداری اعلام گردید بنای قدیمی کارگاه جزء مجموعه فرهنگی دارخوین بوده و تحت قوانین مراقبت از آثار فرهنگی هست.

*هیچ استعلامی در محدوده تاریخی شوش نداشته ایم

وی علاوه بر این درخصوص ساخت پارکینگ در محوطه دانیال نبی عنوان نمود که از شهرداری شکایت شده و به اداره کل ارجاع شده هست.

*نگهبان پارک کوهساران در محافظت آثار کوتاهی کرده هست
معاون اداره کل میراث فرهنگی خوزستان با اشاره به امضای تفاهم نامه مراقبت از محوطه تاریخی پارک کوهساران با شهردار منطقه هفت اظهار کرد: نگهبان پارک در محافظت آثار کوتاهی کرده زیرا مدیریت شهری این پارک در دست شهرداری بوده و نگهبان پارک را شهرداری انتخاب می نمود.
وی اضافه کرد: پارک کوهساران تحت عنوان شهر قدیم اهواز که ذی ربط به شهر تاریخی هرمزد ارشیر بوده، ثبت شده هست.

وی دنبال کرد: سال کنونی هم بودجه ای برای مرمت این اثر فرهنگی مدنظر داشته شده ولی هنوز تخصیص نیافته و امید داریم برای مرمت آن، مالک مشارکت لازم را داشته باشد.
معاون اداره کل میراث فرهنگی خوزستان در مورد ثبت بافت قدیمی شهرهای مثل دزفول، شوشتر و اهواز عنوان نمود: در برنامه چهارم توسعه میراث فرهنگی موظف به تعیین محدوده شهرهای تاریخی و اعلام آن به شورای عالی شهرسازی گردید.
وی اضافه کرد: سال ۸۵ میراث فرهنگی این کار را برای ۶ شهر شوشتر، دزفول، اهواز، بهبهان، رامهرمز و آبادان انجام داد و به استاندار وقت اعلام نموده و مصوب گردید.
شوشتری یادآور گردید: شهرداری ها همه این مصوبه را می دانند ولی با عوض شدن شهردار، شهردار جدید اعلام بی خبری کرده و بافت قدیمی شهر مورد عارضه قرار می گیرد.
۶۰۰۲ خبرنگار: سپیده اسکندری**انتشار: کبری آقازری