به گزارش پایگاه خبری خوزپرس به نقل از ایرنا رضا ویسه سه شنبه شب بعد از نشست ارزیابی ابعاد و چالش های معرض مرحله دوم طرح ۵۵۰هزار هکتاری کشاورزی خوزستان و ایلام در مصاحبه با خبرنگاران رسانه های گروهی در تالار بوستان اهواز اضافه کرد:تا انتهاء تیرماه ۱۳۹۷ ، تحویل حتمی ۲۹۵هزار هکتار از زمین های تجهیز شده طرح ۵۵۰هزار هکتاری به بهره برداران محلی انجام می گردد و مرحله دوم این طرح بزرگ نیز در کوتاه ترین زمان ممکن آغاز خواهد گردید.

ویسه گفت: بعضی مقدمات اجرای مرحله دوم مثل زهکش های کلیدی نیز انجام شده ولی امید داریم با برنامه ریزی دقیق تا سال ۱۴۰۰ کل این طرح به اتمام برسد تا مردم خوزستان و کشاورزان پرتلاش آن مزایای اقتصادی و اجتماعی این طرح را بچشند.
معاون نظارت و هماهنگ کننده معاونت اول ریاست جمهوری در ادامه ، خوزستان را سرزمین برکت با حجم های با اهمیت و حیاتی در اقتصاد ملی کشور شرح کرد و گفت: دولت همه کوشش خود را برای پیشرفت و اتمام طرح ۵۵۰هزار هکتاری به کار خواهد بست.

* تخصیص آب برای اجرای گام دوم طرح ۵۵۰هزار هکتاری
ویسه در این گفت وگوی خبری با بیان اینکه وزارت نیرو رسما با تخصیص آب برای اجرای گام دوم طرح ۵۵۰هزار هکتاری موافقت کرده هست اضافه کرد:هرچند با توجه به وضع آب و هوایی در کشور و کاهش شدید نزولات جوی برای تامین آب نگرانی هایی وجود دارد ولی وزارت نیرو همه کوشش خود را به تامین آب گام دوم این طرح زیربنایی که مصوب عزیمت مقام معظم رهبری هست متمرکز خواهد کرد.
وی گفت: وزارت نیرو پژوهش ها خود را برای تامین آب گام دوم طرح ۵۵۰هزار هکتاری آغاز کرده هست ولی امید داریم همزمان با آغاز گام دوم ،آب در اختیار پیمانکاران موسسه جهاد نصر منسوب به وزارت جهادکشاورزی ، که مجری کلیدی طرح ۵۵۰هزار هکتاری هست قرار گیرد.
ویسه گفت:گام دوم طرح ، ۲۳۲هزار هکتار هست و به نظر می آید با انجام پژوهش ها زمان بندی و حدس های لازم ، تا سال ۱۴۰۰ بتوانیم این طرح بزرگ ملی را نهایی کنیم.

* الزامات زیست محیطی در گام دوم طرح ۵۵۰هزار هکتاری مدنظر داشته می گردد
معاون نظارت و هماهنگ کننده معاونت اول ریاست جمهوری با بیان اینکه هیچ برنامه ای بدون در نظر گرفتن و لحاظ کردن مسایل زیست محیطی اجرا نمی توان اضافه کرد: مسایل زیست محیطی گام دوم طرح ۵۵۰هزار هکتاری قطعا’ لحاظ خواهد گردید و نگرانی ها و دغدغه های سازمان مراقبت محیط زیست در این مورد موردنظر قرار می گیرد.
ویسه با اشاره به طرح بعضی نگرانی های زیست محیطی که در این جلسه مطرح گردید گفت: در این رابطه نشستی نیز با عیسی کلانتری ریاست سازمان مراقبت محیط زیست در تهران برگزار خواهد گردید تا مجوز زیست محیطی این بخش از طرح ، صادر گردد.
به گزارش پایگاه خبری خوزپرس به نقل از ایرنا در جلسه ارزیابی پیشرفت و مسائل طرح ۵۵۰هزار هکتاری که شماری از مسئولین وزارت نیرو ، کشاورزی و محیط زیست حاضر بودند چالش های معرض مرحله دوم این طرح به ویژه درمورد تامین آب مورد احتیاج و برنامه زمان بندی اجرای آن مورد بحث و ارزیابی جای گرفت.
به گزارش پایگاه خبری خوزپرس به نقل از ایرنا طرح ۵۵۰هزار هکتاری خوزستان و ایلام در عزیمت ۱۳۷۵ مقام معظم رهبری به تصویب رسید ولی به دلیل ناکافی بودن اعتبارات طرح ، اجرای آن زمان بر و طولانی گردید تا اینکه در عزیمت دی ماه ۱۳۹۲ حجت الاسلام حسن روحانی و هیات دولت به خوزستان ، مصوب گردید ۱٫۵
پیشنهاد شده برای اجرای گام دوم طرح ۵۵۰هزار هکتاری ، سه میلیارد دلار از محل صندوق توسعه ملی برداشت تا از طریق فاینانس بیگانه مراجع مالی این طرح تامین گردد.
۵۰۰۵۰۰هزار هکتار از این طرح در خوزستان و ۵۰هزار هکتار آن در ایلام واقع شده هست.
معاون نظارت و هماهنگ کننده معاونت اول ریاست جمهوری روز سه شنبه بهمراه استاندار خوزستان از بخش هایی که این طرح اجرا شده و تا درحال اجراست در منطقه های باوی در شمال شرق اهواز و داریون میان آب شوشتر بازدید کرده و از نزدیک با ابعاد و مسائل پیش روی این طرح آشنا گردیدند.
۶۰۶۵/۶۰۶۴
خبرنگار:محمدرضا بنوره** انتشار: محسن بهاروند