به گزارش پایگاه خبری خوزپرس به نقل از خبرنگار مهر، مدرسه ها در استان خوزستان به دلیل گرمای شدید، سالانه در فصل بهار نسبت به مدرسه ها سایر استان های کشور زودتر از موعد، به تعطیلی می روند و به گفته مدیرکل آموزش و پرورش استان خوزستان، طبق معمول مدرسه ها استان ۲۰ روز زودتر نسبت به مدرسه ها سایر استان های کشور تعطیل می گردند.

البته به نظر می آید برخلاف گفته مدیرکل که مستند به آمارهای رسمی هست، آمارهای غیر رسمی حکایت از افزایش این میزان ۲۰ روزه در بعضی شهرها دارد و محصلین بسیار زودتر از این مدت به تعطیلی تابستانی می روند چون که گرم شدن هوا و نبودن ابزارها کافی در مدرسه ها و کلاس به ویژه در مدرسه ها دولتی، بعضی متولیان امر را به تعطیلی زودتر از موعد مدرسه ها ترغیب می کند.

از طرف دیگر اگر همین ۲۰ روز که مبتنی بر آمار رسمی را مد نظر داشته باشیم و آن را به کل سال های تحصیلی یک دانش آموز خوزستان تعمیم دهیم، متوجه می گردیم که محصلین خوزستانی۲۴۰ روز کمتر به مدرسه می روند که مطمئنا استمرار این روند که در سال های موخر رشد یافته هست، موجب می گردد محصلین خوزستانی در رقابت ها با سایر محصلین استان های دیگر که در امتحان های سراسری، استخدامی و آینده شغلی به خوبی خود را نشان می دهد، دچار مشکلاتی گردند.

در کنار این مورد ها، باید به پدیده گرد و غبار که سال به سال بر تعداد واقع شدن و غلظت آن افزوده می گردد نیز اشاره نمود که در سال های موخر مکررا و مکررا مدرسه ها در خوزستان را تعطیل کرده هست و شرایط نامساعدی را برای فراگیری تحصیل محصلین خوزستانی رقم زده هست. طبق اعلام رسمی آموزش و پرورش خوزستان، سال تحصیلی قبل، محصلین به طور میانگین ۱۰ روز را به دلیل شدت بالای گرد و غبار به مدرسه نرفته اند و برای سال تحصیلی جدید نیز تا به امروز، هشت روز به مدرسه نرفته اند.

اغلب اولیای محصلین به دلیل گرد و غبارهای شدیدی که در شهرهای استان به واقع شدن می پیوندد، حتی روز پس از واقع شدن گرد و غبار و تعطیلی هم فرزندان خود را به مدرسه نمی فرستند زیرا عقیده دارند، کلاس ها و مدرسه خاک آلود می باشند و این مساله برای تندرستی محصلین خطرناک هست که البته حق هم با چنین والدینی هست. بر همین اساس به دلیل عدم حضورتعداد قابل ملاحظه ای از محصلین در چنین روزهایی، معلمان کلاس ها را به طور نیمه رسمی دنبال می نمایند.

تمام این مورد ها موجب شده هست که کارشناسان و من جمله مدیرکل آموزش و پرورش استان خوزستان، معتقد باشند که یک دانش آموز خوزستانی به طور میانگین تا پیش از دانشگاه، دو سال کمتر از سایر محصلین سایر استان های کشور به مدرسه برود.

پارسال قرار گردید که آموزش و پرورش برای این کار اقدام به ضبط و پخش کلاس های جبرانی در صدا و سیما مرکز خوزستان کند ولی این امر هم به خوبی پژوهشگر گردید و شاید یک یا دو برنامه پخش گردید و در عمل این طرح نمایش داد هیچ اثرگذاری مطلوبی روی عقب ماندگی تحصیلی محصلین نخواهد داشت.

این مورد ها موجب شده، کارشناسان حوزه آموزش و پرورش اعلام کنند که باید دولت و نه دستگاه های استانی که همیشه از نبود ارزش گله و شکایت کنند، وارد عمل شده و با تجهیز مدرسه ها، ایجاد سرویس های مدرسه ها استاندارد، ترغیب رسانه ملی به پخش کلاس های جبرانی در ساعت های مناسب پخش و بعضی طرح های دیگر مشکل محصلین خوزستانی را حل نماید.

پرونده خبرگزاری مهر با عنوان «عواقب دلواپس کننده کاهش ساعت های تحصیل در خوزستان»