به گزارش پایگاه خبری خوزپرس به نقل از ایسنا، هیات رییسه کنفدراسیون فوتبال قاره آسیا در آخرین حکمش رای به رفت و بازگشت بودن دیدارهای نمایندگان عربستان و امارات با تیم های قطری داد. در این حکم نامی از تیم های ایرانی برده نشده بود تا سال کنونی هم شاهد بازی نمایندگان ایران و عربستان در زمین بی طرف باشیم.

مسعود رضاییان در اظهار کرد وگو با ایسنا در مورد این حکم هیات رییسه ای اف سی اظهار کرد: ما نیز مثل تمام ایرانیان دلخور هستیم. البته نه به علت اینکه توان نداریم بعضی از بازی های نمایندگان ایران را از نزدیک نگاه کنیم لکن به علت این ناراحتیم که در گفتگوها موفق نبودیم و شکست خوردیم. شکست در همه حال دلخور کننده هست. در ای اف سی در چند کشور کوچک و پولدار رای ها را در اختیار دارند و ما کاری توان نداریم بکنیم و همین مسئله حرص ما را درمی آورد.

او در مورد اعلام شکست ایران در منازعه با عربستان اظهار کرد: سوژه ای که عربستانی ها روی آن دست گذاشته بودند که هجوم به سفارت عربستان بود، تا حدی غیر قابل دفاع بود. آنان سندهای و مدارکی عرضه داده بودند که ما راه دفاع در برابر آنان نداشتیم. اگر از قبل هم می دانستیم برنامه عربستانی ها چیست، دو مرتبه هم به احتمال زیاد نمی توانستیم از  خودمان دفاع کنیم چون توجیه شایسته ای برای این اتفاق نداشتیم. ما وقتی به سفارت عربستان که بخشی از خاک این کشور هست هجوم گردید در این منازعه شکست خوردیم.

این مدیر فوتبالی اضافه کرد: شاید نمی توانستیم این مسئله را توجیه نماییم اما باید موضع محکم تری در ازای این مسئله می گرفتیم. ما اگر همان بار اول به بازی در زمین بی طرف تن نمی دادیم، شاید می توانستیم کاری بکنیم اما وقتی به سوژه ای تن دادیم، دیگر بار دومی وجود ندارد. یکی از عللی که قطر در منازعه با عربستان و امارات برنده گردید، این بود که آنان از همان بار اول سفت و محکم مقابل این دو کشور ایستادند. البته مشکل دو طرف به عمیقی مشکل ما و عربستان نبود اما وقتی ما بار اول به این مسئله تن دادیم ای اف سی البته مشکل دو طرف به عمیقی مشکل ما و عربستان نبود اما وقتی ما بار اول به این مسئله تن دادیم هم با خودش می گوید ایران که سال قبل در زمین بی طرف بازی کرده سال کنونی هم بازی می کند.

رضاییان با بیان اینکه کسانی که در نشست ها ای اف سی شرکت می کنند خیلی اهل مذاکره نیستند تصریح نمود: دوستانی که ما در فدراسیون فوتبال شاهد هستیم حتی وقتی با زبان فارسی گفت وگو می کنند نمی شود گفتمان یا ادبیات قابل توجهی از آنان بشنویم. اکنون این اشخاص توان ندارند در مجامع بین المللی طوری مذاکره کنند که ما برنده شویم.

او در مورد اظهار نظر تاج مبنی بر اینکه اگر رای ای اف سی برای منازعه ایران و عربستان بازی در زمین بی طرف باشد، تیم های ایرانی از لیگ قهرمانان قاره آسیا انصراف می دهند، افزود: بنظرم این تصمیم به باشگاه ها برمی شود. به طور مثال اگر منچستریونایتد چنین رخدادی برایش می افتاد، آیا فدراسیون فوتبال انگلستان یا اتحادیه فوتبال این کشور اعلام می کرد که منچستر در چمپیونزلیگ شرکت نمی کند؟ اگر فوتبال را آن طور که تشریح شده مد نظر داشته باشیم باید باشگاه ها استقلال دارا باشند و خودشان در مورد خودشان تصمیم دریافت کنند. از نظر من فدراسیون نباید چنین تصمیمی بگیرد. البته باشگاه های ما نیز استقلال چندانی ندارند. هم فدراسیون فوتبال و هم باشگاه ها اگر تصمیم به عدم حضور در لیگ قهرمانان قاره آسیا دریافت کنند قطعا از جانب بالادستی هایشان تحت فشار قرار می گیرند. آیا با واقع شدن چنین فشاری آنان حاضر می باشند که از موضع شان کوتاه نیایند و کناره گیری دهند؟ چنین رخدادی در کشور ما دور از ذهن هست که کسی بخواهد به علت منفعت های ملی از سمتش کناره گیری دهد.

مدیرعامل سابق فولاد خوزستان در جواب به این سؤال که پیروزی قطری ها در چه زمینه ای بوده که توانستند مقابل عربستان و امارات برنده گردند اظهار کرد: اگر قطر توانسته میزبانی جام جهانی را بگیرد، قطعا لابی های قوی چه از نظر قانونی و چه از نظر غیر مجاز داشته هست. در نتیجه توان دارد یک مبحث کوچک که بازی کردن یا نکردن در زمین خودی هست را به سادگی رفع کند. آنان یک قدرت بسیار بالا در چانه زنی و ارزش بالایی در تصمیم های ای اف سی آنان یک قدرت بسیار بالا در چانه زنی و ارزش بالایی در تصمیم های و جهان دارند. اصلا نباید ارزش و وزن گروه مذاکره کننده قطری را با گروه ایرانی قیاس کرد.

رضاییان اضافه کرد: مورد دیگر این هست که مشکل ما با قطری ها متمایز بود. قطر تنها در بعضی مسائل با عربستان و امارات اختلاف نظر داشت.

او  با بیان اینکه عدم داشتن لابی قوی از سوی ایران یکی از علل با اهمیت شکست ایران در منازعه با عربستان بوده تصریح نمود: در حال حاضر هیچ کس توان ندارد بگوید که ما بردیم. توجیه کردن درست نیست. به هر حال عربستان در این مسئله برنده شده هست. در این ماجرا قدرت قطر از عربستان زیادتر بود اما خب قدرت عربستان هم از ایران زیادتر بوده هست.

مدیرعامل سابق ملوان در انتهاء در مورد راهکارش در برخورد با این ماجرا گفته بود: به عقیده من باید از هواداران فوتبال نظرخواهی می گردید. باید از مردم پرسیده می گردید که آیا به درخواست عربستانی ها تن بدهیم یا اینکه قید مسابقه ها را بزنیم و در لیگ قهرمانان قاره آسیا شرکت نکنیم. ما در ۲۰ سال موخر که در این مسابقه ها شرکت کرده ایم به کجا دست یافته ایم؟ شاید با شرکت نکردن و ایستادگی ما، اندکی ارزش بیشتری برای ما قائل بشوند. اگر قرار باشد که با این وضعیت در مسابقه ها شرکت کنیم و مقابل رقبای عربستانی هم با ۴ گل شکست بخوریم، هم غرورمان زیر پا رفته و هم بازی ها را باخته ایم و یک مسئله دو سر باخت هست. ما هیچ حقی نداریم که جای مردم تصمیم دریافت کنیم. هر جای دنیا هم بود هواداران تصمیم گیرنده بودند. جالب هست که ما المپیک ها را هم به علت بعضی مسائل تحریم کرده ایم اینکه دیگر لیگ قهرمانان قاره آسیا هست.

انتهای پیام