به گزارش خوزپرس، سرلشکر غلامعلی رشید جانشین رئیس ستادکل نیروهای مسلح در مراسم چهارمین سالگرد شهادت سردار حسن طهرانی‌مقدم که صبح  امروز (پنجشنبه) در مسجد امام رضا(ع) نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برگزار شد، با اشاره به ۸ سال جنگ تحمیلی، اظهار داشت: بنده در همه ایام جنگ حضور داشتم و در همه عملیات‌ها کنار رزمندگان بودم و قادرم به‌طور دقیق از همه آنها صحبت کنم.

وی افزود: ما هنوز هم در جنگ و کنار شهدا زندگی می‌کنیم، هنوز هم دفتر و تاریخ جنگ بسته نشده و از بدی‌ها و خوبی‌های آن حرف می‌زنیم که اگر بخواهیم در این باره مصداق بیاوریم تشییع باشکوه شهدای غواص و مدافعان حرم است.

سرلشکر رشید تصریح کرد: دفاع مقدس یک اتفاق جهانی و متمایز از جنگ‌های دیگر مانند کره، اعراب و اسرائیل است و با گفتن نه بزرگ امام(ره) به شرق و غرب استکبار به مقابله با آن پرداخت.

جانشین رئیس ستادکل نیروهای مسلح با اشاره به حمایت شرق و غرب از صدام در دوران جنگ، گفت: در ۸ سال جنگ تحمیلی شرق و غرب به حمایت از دشمن آمدند، اما ملت عظیم و مظلوم ما دشمن را نابود کرد و فاتح میدان شد.

وی ادامه داد: امروز باید حقیقت دفاع مقدس را برای جوانان بازگو کنیم تا با سختی‌های جنگ تحمیلی آشنا شوند و بدانند که فرماندهان ما چه روح بزرگی داشتند؛ زمانی که باکری‌ها و طهرانی‌مقدم‌ها در برابر دشمن می‌ایستادند همه رزمندگان هم کنار آنها ایستادگی می‌کردند.

سرلشکر رشید با اشاره به تاسیس توپخانه سپاه پاسداران به دست شهید طهرانی‌مقدم، گفت: زمانی که شهید طهرانی‌مقدم توپخانه سپاه را ساماندهی می‌کرد روزی حسن شفیع‌زاده را صدا کردم و به او گفتم بچه‌ها از کمبود آتش گله دارند که پاسخ داد که سهمیه توپ‌های ما ۷۰ گلوله و سهمیه توپ‌های دشمن ۸۰ گلوله است، جنگیدن با این توان نشان از حماسه‌سازی فرماندهان و رزمندگان ما دارد.

جانشین ستادکل نیروهای مسلح خاطرنشان کرد: در آن زمان امام(ره) فرمودند که من دست بازوی کسانی که در مسیر تولید گلوله تلاش می‌کنند را می‌بوسم و حاج‌ احمد‌ آقا به من گفتند که امام(ره) این حرف‌ها را از ته دل زدند.

سرلشکر رشید با اشاره به جنگ ایران و شوروی سابق گفت: جنگی که ۱۲ سال با شوروی طول کشید نتیجه‌ای جز شکست ایران و انعقاد قرارداد ترکمنچای نداشت که ما در آن قرارداد هم زمین دادیم و هم ندیدیم شوروی‌ چه بلایی بر سرمان آورد. رضاخان نیز در مقابل ملت خود قلدری می‌کرد و در برابر دشمنان خارجی فرار کرد و ارتشش نیز از هم پاشید.

وی ادامه داد: یکی از آقایانی که یادداشت زیاد می‌نویسد گفته بود رضاخان می‌توانست در برابر متجاوزان انگلیسی و… مقاومت کند. من به این آقا عرض کردم که تو بی‌انصافی، چون مقاومت رزمندگان ما را ندیده‌ای.

جانشین رئیس ستادکل نیروهای مسلح با بیان اینکه ما باید ابعاد فرماندهی و مدیریت فرماندهان شهیدمان را بدانیم، گفت: آنچه همیشه درباره شهدا گفته می‌شود سابقه رفتاری و اخلاقی آنهاست که البته هر چند که بسیار مهم است، اما باید درباره نحوه تصمیم‌گیری آنها در شرایط سخت و همت و پشتکارشان نیز سخن گفت.

وی افزود: آنچه که شهید طهرانی‌مقدم را از بقیه متمایز می‌کند عملکرد او در سخت‌ترین انتخاب‌ها و نیز انجام مسئولیت در شرایط حساس بود.

سرلشکر رشید تاکید کرد: ای کاش تا زمانی که فرماندهان عالی‌رتبه ما زنده هستند آنها را بیشتر بشناسیم و قدرشان را بدانیم. همین آقای حاجی‌زاده خلاقیت، نوآوری، خط شکنی و برنامه‌ریزی بسیار خوبی دارند که بارها و بارها دل حضرت آقا را شاد کردند.

وی ادامه داد: هفدهم مهرماه سال جاری خدمت رهبری بودم. بنده از توانایی‌های اطلاعاتی هوافضا گزارش می‌دادم که آقا فرمودند کار تبلیغاتی آقای حاجی‌زاده بسیار خوب بود و هم گویش ایشان برای مردم جالب بود. منظور حضرت آقا نشان دادن شهر موشکی بود که اخیرا معرفی شد.

جانشین رئیس ستادکل نیروهای مسلح با اشاره به رابطه خود با شهید طهرانی‌مقدم، گفت: شهید طهرانی‌مقدم در ۲۰ آذر ۶۰ در سنگر روستای بردیه و در عملیات طریق‌القدس یادداشتی به من داد و در آن یادداشت خطری را گوشزد کرد و بنده به او گفتم که خمپاره‌ها را رها کن و به دنبال توپخانه‌ها برو. شهید تهرانی‌مقدم در آن موقع از توپخانه ارتش ناامید شده بود.

سرلشکر رشید گفت: بنده در جایی گفتم که فرماندهان سپاه ژنرال‌های جوان ما بودند. یکی از آقایان که الان یکی از مسئولین است، ناراحت شد و گفت که پس بقیه فرماندهان چه؟ بنده به او گفتم که ارتش نیز ژنرال‌های جوان زیادی داشت که شهید صیادشیرازی یکی از آنها بود، البته کاری که حسن طهرانی‌مقدم کرد یک معجزه بود.

وی افزود: آتش توپخانه حسن طهرانی‌مقدم بلای آسمانی بود که بر سر بعثی‌ها، منافقین و صهیونیست‌ها نازل شد.

جانشین رئیس ستادکل نیروهای مسلح ادامه داد: سال ۷۷ نقطه عطفی در زندگی شهید طهرانی‌مقدم بود که ایشان به فکر بازدارندگی در برابر رژیم‌صهیونیستی افتاد و در سال ۷۹ نیز موشکی با برد دو هزار کیلومتر شلیک کرد.

* توافق هسته‌ای ایران با آمریکا به معنای همسویی در مسائل منطقه نیست

سرلشکر رشید با اشاره به مسائل هسته‌ای گفت: بعد از توافقات هسته‌ای برخی به دنبال بزک کردن چهره منفور آمریکا هستند. این افراد به دو دسته تقسیم می‌شوند دسته اول ساده‌اندیش هستند و خائن نیستند که شاید برخی از مسئولان جزو دسته اول باشند، اما یک عده خائن و نفوذی‌اند. ما باید در مقابل هر دو دسته بایستیم، چون آنها می‌خواهند پای آمریکا را به کشور باز کنند.

وی تاکید کرد: توافق هسته‌ای ما به معنی همسویی ایران با قدرت‌های استکباری و آمریکا در مسائل منطقه نیست، اما دشمن همواره برنامه خود را برای مقابله با انقلاب اسلامی دنبال می‌کند و تقابل ما با آمریکا صرفا بر روی منافع جغرافیایی نیست، بلکه براساس تقابل اسلام و کفر است.

وی با اشاره به بازرسی آژانس هسته‌ای از مراکز هسته‌ای ایران، تصریح کرد: آژانس در نیروگاه نطنز و برخی دیگر از مراکز هسته‌ای ما دوربین کار گذاشته، اما آیا آنها از دیمونا(یکی از نیروگاه‌های هسته‌ای رژیم‌صهیونیستی) بازرسی کرده؟ امروز جمهوری اسلامی ایران زیر ۵ درصد غنی‌سازی دارد، اما رژیم اشغالگر قدس بالای ۹۰ درصد غنی‌سازی می‌کند و بمب اتم می‌سازد، اما چرا کسی به آنها چیزی نمی‌گوید و فقط محدودیت‌ها باید شامل حال جمهوری اسلامی ایران شود.

جانشین رئیس ستادکل نیروهای مسلح با اشاره به نظر مقام معظم رهبری در رابطه با ساخت بمب اتم، تاکید کرد: حضرت آقا فتوا دادند که تولید، نگهداری و به کارگیری بمب اتم حرام است و این موضوع را به مسئولان سیاست‌خارجی نیز تاکید کردند که آن را در سازمان ملل ثبت کنید.

سرلشکر رشید ادامه داد:‌ موضوع هسته‌ای و حقوق بشر تنها بهانه است و آنها با اصل اسلام مشکل دارند و مذاکرات هسته‌ای هیچ تغییری را در سیاست راهبردی ما در رابطه با دشمنان تغییر نخواهد داد.

* هوافضای سپاه شالوده قدرت ایران در ابعاد تهاجمی و دفاعی را بنا کرد

وی به بخش نیروی هوافضای سپاه اشاره کرد و گفت: نیروی هوافضای سپاه شالوده قدرت ایران را در ابعاد دفاعی و تهاجمی بنا کرده، این قدرت علاوه بر بازدارندگی قدرت منطقه‌ای ایران را نیز تضمین می‌کند.

سرلشکر رشید تاکید کرد: هر چند دشمنان در آینده به بهانه حمایت ایران از ملت‌های مظلوم ما را تحت فشار قرار خواهند داد، اماحمایت جمهوری اسلامی ایران از مسلمانان و مظلومان عالم ادامه خواهد داشت.

جانشین رئیس ستادکل نیروهای مسلح در پایان تصریح کرد: ما چشم‌انداز روشنی خواهیم داشت که این موضوع شامل ثبات سیاسی، امنیتی، رفع مشکلات معیشتی مردم و حمایت از مظلومان عالم خواهد بود.