به گزارش خوزپرس از اهواز، رضا قپانچی پور رئیس اداره پارک ملی دز در این خصوص گفت: در پی انتشار و گزارش فیلمی در شبکه‌های مجازی مبنی بر آزار و اذیت گونه در حال انقراض گوزن زرد ایرانی گرفتار در کانال آب، مأموران یگان اداره پارک ملی دز سریعاً نسبت به انجام تحقیقات و شناسایی افراد مشارکت کننده در این عمل ناشایست اقدام کردند.

قپانچی افزود: مأموران یگان حفاظت پارک ضمن شناسایی محل وقوع حادثه، مشخص کردند که گوزن مورد نظر یکی از سه گونه رها سازی شده در سال گذشته در جنگل‌های پارک ملی دز بوده که به علت نامعلومی از جنگل خارج و به سمت زمین‌های کشاورزی شرکت کشت و صنعت کارون شهرستان شوشتر آمده است.

وی افزود: این گوزن بعد از ورود به کانال آب نتوانسته از آنجا خارج شود و پس از رؤیت آن توسط این افراد، متأسفانه به دلیل آگاهی نداشتن و عدم دریافت آموزش‌های لازم در نحوه برخورد و رویارویی با این گونه مهم جهانی به طرز نادرستی اقدام به خروج آن از کانال آب می‌کنند.

رئیس اداره پارک ملی دز گفت: در این بین با پیگیری‌ها و تلاش شبانه‌روزی محیط بانان این اداره، چهار نفر از افرادی که در فیلم حضور داشتند، شناسایی و ضمن بازجویی از آنها و شاهدان عینی در محل مشخص شد، گوزن مورد ذکر خوشبختانه بعد از خروج از کانال آب، رها شده است. هر چهار نفر بعد از انجام بازجویی مقدماتی برای سیر مراحل قانونی و اطمینان کامل از سلامت گونه گوزن زرد به مراجع قضایی به منظور انجام تحقیقات تکمیلی تحویل داده شدند.

به گزارش خوزپرس، در بازجویی‌های انجام شده، میانگین سنی افراد دستگیر شده، حدود ۱۵ سال بوده که به علت عدم آموزش و آگاهی در نحوه برخورد با حیوانات عامل به وجود آمدن این رفتار ناشایست شده‌اند.

حیوانات موجود در جنگل ممکن است به دلایل مختلف از جمله کمبود منابع آبی و غذایی و بسیاری موارد دیگر از محیط خود خارج شده و بعضاً وارد محل‌های مسکونی و جاده‌ها شوند که از تمامی هم‌وطنان انتظار می‌رود در صورت مشاهده چنین مواردی خصوصاً گونه‌هایی با ارزش جهانی، مراتب را به نزدیک‌ترین پاسگاه محیط بانی و یا اداره محیط زیست شهرستان اطلاع‌رسانی کنند و از اقدام خودسرانه که گاهی ممکن است موجب آسیب به گونه شود، خودداری کنند.