به گزارش خوزپرس از اهواز، عبدالحسن مقتدایی صبح امروز در مراسم تودیع خود با حضور قائم مقام وزیر کشور اظهار کرد: باید دست به دست هم بدهیم و استان را بسازیم. شعار و دعوا، قطعا راه به جایی نمی برد.

استاندار پیشین خوزستان گفت: اگر قرار است کسی را بزنند، زمانی آن را می‌زنند که فکرش را نکند و این مثل مقتدایی است. البته این به شوخی است و به آقای شریعتی گفتم همانند یک برادر در کنار شما خواهم بود.

 

مقتدایی با اشاره به اتفاقات آخرین روز کاری خود در استانداری عنوان کرد: امام خمینی(ره) در زمان انقلاب به شاه ۱۰ روز فرصت داد که از کشور خارج شود اما به من تنها ۱۰ ساعت فرصت داده شد. ساعت ۷:۱۰ دقیقه موضوع تغییر استاندار را به من گفتند و ساعت ۷:۲۰ جهت عرض خدمت رفتم.

 

وی با اشاره به ۴۰ روز پس از پایان کار در استانداری گفت: در این ۴۰ روز مردم لطف بسیاری به من داشتند.

 

استاندار سابق خوزستان در خصوص پرونده خودروهای اروندی تصریح کرد: تاکنون ۶ بار به دادگاه رفتم و در این خصوص به پنج نهاد پاسخ و دفاعیات خود را ارائه دادم. در دادگاه تخلفات کارکنان دولت قاضی حکم برائت و عدم تعقیب را صادر کرده بود اما مجدداً از من خواسته شد که در دادگاه حاضر شوم که با حضور مجدد، پرونده مختومه اعلام و حکم عدم تعقیب مجدداً صادر شد.

 

مقتدایی ادامه داد: تمام نهادهای بازرسی و دادگستری حق دخالت در پرونده خودروهای اروندی را ندارد و این مصوبه کاملاً قانونی است. همچنین هیچ‌کس خارج از منطقه آزاد، چه آقای ترکان و همکارانشان نمی‌توانند برای منطقه آزاد اروند نسخه بپیچند و شرایط هیچ منطقه آزادی همانند منطقه آزاد اروند نیست.

 

وی در خصوص شکایت وزیر صنعت در خصوص طرح مبادلات مرزی عنوان کرد: در این پرونده نیز اعلام شد که حق با استاندار است و ما از ۲ سال گذشته نیز به دنبال اقتصاد مقاومتی بودیم و طرح مبادلات مرزی نیز در همین راستا است.

 

مقتدایی ادامه داد: تنها کسی که از من حمایت کرد، آقای رحمانی فضلی وزیر کشور بود. شخص آقای روحانی و یکی از وزرا اراده کردند که من نباشم. من اختلاف استراتژیک با رئیس جمهور دارم. البته این مانع نمی‌شود که عنوان کنم که بهترین خدمات را این دولت ارائه داده است و این را علی‌رغم گله‌مندی خود به برخی رفتارهای دولت می‌گویم.

 

استاندار سابق خوزستان با انتقاد از آنچه که پدرخوانده‌های استان نامید، گفت: به مدت یکسال و نیم آقایان به عنوان پدرخوانده در گوش رئیس‌جمهور خواندند که من نباشم. این افراد اژدهای اقتصادی هستند که مانع توسعه استان می‌شوند. زمانی که من به استانداری آمدم پا روی گردن آن‌ها گذاشتم. این افراد ۳۷ سال مانع توسعه استان شدند، در حالی‌که خود اژدهاهای اقتصادی هستند اما شهرهای آن‌ها در فقر و محرومیت است.

 

مقتدایی عنوان کرد: آقای روحانی کلیدساز خوبی است و به تعبیری حسن کلیدساز است اما برخی از قفل‌ها زنگ زده بودند و باید این قفل‌ها را برید. به این جهت به حسن قفل‌بُر، نیاز بود؛ قرار بود که من تیرماه از استانداری بروم. تمام صحبت‌هایی که امروز مطرح می‌کنم برای ثبت در تاریخ است و البته همه را در کتاب خاطرات خود خواهم نوشت.

 

 

تردد خودروهای اروندی قانونی است

استاندار سابق خوزستان با بیان اینکه لازم است چند خبر به مردم بدهم، افزود: برای تردد خودروهای پلاک اروندی در سطح استان خوزستان تاکنون ۶ نوبت به دادگاه رفته ام و کسی که از قانون سر رشته ای ندارد مسبب این کار است ولی هر بار تبرئه شدم. اولین قاضی شعبه یکم دادسرا حکم بر برائت و منع تعقیب داد و باز هم نظر دادند برای بازنگری بعد به شعبه ۱۱ ارجاع دادند و باز هم مجددا منع تعقیب زدند، تمام کسانی که در سیستم اجرایی و بازرسی هستند بدانند که تردد خودروهای پلاک اروند قانونی است و دیوان عدالت اداری هم به استناد قانون حق ورود به آن را ندارد.

مقتدایی ادامه داد: طرح توسعه پایدار استان خوزستان که مصوب شورای عالی امنیت کشور است این اختیار را داده است که در خصوص تردد خودروهای اروندی تصمیم گیری کنم. هیچ مسئولی حق ندارد برای خارج از محدوده خود نسخه بپیچد و هیچ منطقه آزادی نباید خودش را با خوزستان مقایسه کند و طرح توسعه پایدار همه جانبه برای خوزستان تعریف کردند که فقط این استان آن طرح را دارد.

وی بیان کرد: مبادلات مرزی هم باعث شد که با دخالت وزیر صنعت، دادگاهی شویم. در دادگاه گفتند این حق استاندار است و کار شما در راستای فرمایشات رهبری است و شما کار مطلوبی انجام داده اید.

بازنشسته نشدم

مقتدایی با اینکه برخلاف نظر وزارت کشور من بازنشسته نشده ام، گفت: من یک آذر بازنشسته می شوم و اینکه گفتند بازنشسته شده است، صحت ندارد. گفتم هفت ماه مرخصی دارم و اگر قصد دارید اقدام کنید ولی به جای وزیر کشور، یک وزیر دیگر روی نامه من اقدام کرد.

استاندار سابق خوزستان با بیان اینکه برکناری من توسط شخص رئیس جمهور صورت گرفت، بیان کرد: وزیر کشور ۳۰ ماه از من حمایت کرد و به هیچ وجه بحث برکناری من توسط ایشان صورت نگرفت. من بهترین خدمات را از سوی دولت در خوزستان اجرا کردم و بهترین نمونه آن طرح ۵۵۰ هزار هکتاری توسعه کشاورزی خوزستان است که برای ۱۰ هزار نفر شغل ایجاد می کند.

وی ادامه داد: اگر در مسائل خارجی بهترین فرد ظریف است من هم می گویم باید مجسمه من را از طلا بسازند و نصب کنند چون اقدامات من برای خدمت به مردم بوده است.

مقتدایی با بیان اینکه اگر من چهار حکم جابه جایی زدم، در استان هایی ۱۰ حکم صادر شد ، بیان کرد: نه استعفا دادم، نه قهر کردم، نه بازنشسته ام و برای همین هم به عنوان یک «متخصص سزارین سیاسی» کاری کردم که استان خوزستان به عنوان مادری مظلوم دچار مشکل نشود و بچه هم خیلی زود به دنیا بیایند.

وی اظهار کرد: معاون وزیر به من گفته بود که در جمع نمایندگان به شخصی گفته‌ام که نامرد است. به او گفتم که مطرح کردن این موضوع در شأن من و شأن آن مجلس نیست. آنقدر شهامت دارم که در حضور خود وزیر حرف‌هایم را بزنم. من تلفن وزرا را قطع می‌کنم اما به او گفتم آن شخص خصوصیات نامرد را دارد.

 

استاندار سابق خوزستان در خصوص انتصابات جنجالی اخیر خود نیز گفت: من تنها چهار حکم زده بودم اما همزمان با آن در استان یزد، ۱۰ حکم زده شد. قرار بود من در تیرماه بروم. آن‌ها با موضوع انتصابات پی بردند که اکنون زمان آن است که ضربه خود را بزنند. نه استعفا دادم و نه بازنشسته شدم. بلکه مقتدایی شبانه عزل شد.

وی با بیان این‌که حرف‌های زیادی دارم، دلنوشته‌ای را قرائت کرد و گفت: هر خرابی را می‌توان درست کرد الا ذات خراب.