به گزارش خوزپرس از اهواز، این روزها با سر رسیدن وعده فرماندار شوشتر برای بهره برداری زیرگذر شوشتر در نیمه نخست سال جاری که بی شک بر اساس تعهدات پرداخت شهرداری وعده داده شده بود، بازار اظهار نظر درباره زیرگذر شوشتر بسیار داغ است، جلسه ای که بدون خبرنگار در فرمانداری شوشتر تشکیل شده است اخبار متناقضی از آن مخابره شد که نیاز بود ابعاد این جلسه در مصاحبه هایی با استاندار خوزستان و پیمانکار زیرگذر تشریح و شفاف شود.

پیمانکار زیرگذر خادم سیدالشهدا شوشتر گفت: پروژه زیرگذر شوشتر ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، این درصد هم محل مناقشه میان مشاور و پیمانکار است.

حسین آدامون در گفت و گویی اختصاصی با شوشترنامه اظهار کرد: بر اساس صورت وضعیت های تائید شده از سوی مشاور زیرگذر شهیدان خادم سیدالشهدا پروژه زیرگذر شوشتر ۸۴ درصد و در صورتی که آخرین صورت وضعیت موجود به مشاور تقدیم شود و تائید شود پروژه ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی افزود: شهرداری شوشتر به صورت عجیبی از دریافت صورت وضعیت پیمانکار استنکاف می کند و این اتفاق بسیار جالب است و در نوع خود بی نظیر.

وی با اشاره به اینکه مجری زیرگذر خود تاکنون سه بار تقاضای ماده ۴۸ داشته است تاکید کرد: من به عنوان مجری خواهشمندم پروژه ماده ۴۸ شود، زیرا در آن شرایط وضعیت مشخص می شود و نمی توان با برخی اظهارات فشار به پیمانکار اعمال کرد، تاکنون سه بار تقاضای مکتوب داده ام.

مجری نخستین زیرگذر شوشتر افزود: اصل قیمت مشخص شده و قرارداد منعقد شده در زیرگذر شهیدان خادم سیدالشهدا ۷٫۶ میلیارد تومان است، درحالی که این پروژه تا ۱۲ میلیارد تومان نیز هزینه برخواهد داشت.

وی درباره دریافتی های این پروژه تاکنون و مطالبات باقیمانده تاکید کرد: تاکنون از ۸٫۵ میلیارد تومان صورت وضعیت تائید شده تنها ۴٫۷۶ میلیارد تومان پرداخت شده است که با پرداخت کسورات ۴٫۵۶ به پیمانکار رسیده است.

آدامون با اشاره به اینکه هزینه ها بسیار زیاد شده است، گفت: برای اجرای این پروژه اعتبار لازم است و تنها با پرداخت صورت وضعیت ها می شود مشکلات را حل کرد، نمی توان صورتجلسه کرد و تعهدات را اجرایی نکرد و انتظار داشت پیمانکار پروژه را فعال نگهدارد.

مجری نخستین زیرگذر شوشتر عنوان کرد: زیرگذر شوشتر در دو ماه پیش برای اتمام عرشه ۵۰۰ میلیون تومان آهن نیاز داشت امروز این رقم سه برابر شده است، چطور می شود که این پروژه با پرداخت های قطره چکانی فعال بماند.

وی اظهار کرد: اگر به پروژه مستمرا اعتبار تزریق شود امکان دارد که در کمتر از دوماه تکمیل و قابل بهره برداری شود، ولی اگر اعتبار اختصاص نیابد، بی شک به این زودی ها نمی توان انتظار داشت این پروژه به شرایطی برسد که قابل بهره برداری باشد.

وی تاکید کرد: در ماه های گذشته بارها صورتجلسه نوشته شده است و بارها این صورتجلسات نقض شده است، وقتی به پیمانکار اعتبار ندهند نمی توان پروژه فعال باشد و توافق برای اجرایی شدن دو طرف دارد.

بر اساس صحبت هایی که شوشترنامه با برخی از اعضای شورای چهارم داشته است مشخص شده که بخش هایی از پروژه به دلیل کمتر شدن قیمت از پروژه حذف شده است، مثلا در این پروژه خاکبرداری در تعهدات پیمانکار نیست ولی پیمانکار با توافق انجام شده این کار را عملی کرده است و قرار شده تا در تعدیل پروژه هزینه آن پرداخت شود.

بر این اساس، در روز کلنگ زنی تعهد شد که ۵۰ درصد از اعتبار این زیرگذر توسط استاندار خوزستان پرداخت شود و بعدا این اعتبار به ۷۰ درصد ارتقا یافت، استاندار خوزستان در گفت و گویی اختصاصی با شوشترنامه اظهار کرد: همه تعهدات من برای پرداخت زیرگذر محقق شده است و تاکنون هرچه پرداخت شده از کمک های استانداری است.

دکتر غلامرضا شریعتی در گفت و گویی اختصاصی با شوشترنامه اظهار داشت: بر اساس رقم اعلام شده بیش از این رقم از سوی استانداری خوزستان به شهرداری شوشتر پرداخت شده است، من بر تعهد خود بوده ام ولی واقعا شهرداری شوشتر نیز باید در این زمینه مساعدت کند.

زیرگذر شوشتر نخستین پروژه عمرانی بزرگ شهرداری شوشتر است، نمی توان با این پروژه احساسی عمل کرد و شعارهایی داد که هیچ مهندسی با تجربه ای آنها را تائید نمی کند، طبق شرایط عمومی پیمان وضعیت آنی نیست که در شرایط کنونی قصد اظهارش وجود دارد؛ با این موضوع تخصصی باید فنی و کارشناسی برخورد کرد و از شعارزدگی و سطحی نگری پرهیز کرد.