به گزارش خوزپرس، این مراسم که به صورت غیر رسمی و بدون برنامه ریزی قبلی و یا فراخوان و یا هرگونه اطلاعیه خاصی و تنها با اعلام حضور خانواده و دوستان ایشان مبنی بر حضور بر سر مزار وی صورت گرفت، بر خلاف تصور، حدود هزار نفر از هواداران و علاقه‌مندان از سراسر کشور به‌ویژه بختیاری‌ها و لرتباران ساکن تهران و کرج حضور یافتند.

IMG-20151107-WA0006

فرزاد پیلتن در گفت‌و‌گو با خوزپرس، اظهار داشت: در این مراسم برخی از هنرمندان و شعرای بختیاری و دوستدار این هنرمند فقید بختیاری به آواز خوانی و شعر خوانی و شاهنامه خوانی پرداختند.

وی افزود: از جمله ویژگی‌های این مراسم حضور غیرقابل پیش بینی و تعجب بر انگیز علاقه‌مندان استاد بختیاری در این مراسم بود که بیانگر علاقه تمام نشدنی دوستداران این هنرمند نجیب و محجوب بختیاری تبار است.

خواهر‌زاده استاد مسعود بختیاری با اشاره به حضور گسترده مردم، بیان کرد: حضوری که حتی پس از نه سال از درگذشت وی نه تنها کم نشده، بلکه از جهاتی بیشتر هم شده است.

وی به برگزاری مرا سمات  پس از مرگ این هنرمند ناشناخته در تمام نقاط کشور اشاره کرد و گفت: برگزاری مرا سمات گوناگون و متفاوت در نقاط مختلف کشور در سال‌های پس از مرگ این هنرمند ناشناخته برای نهادهای رسمی و دیگر بخش‌های جامعه قابل توجه بوده و حضوری تمام اقشار جامعه بدون کمترین برنامه ریزی و یا حمایتی از جانب دستگاه‌های دولتی صورت می‌گیرد و این نشان از تنوع گسترده علاقه‌مندان این هنرمند گوشه گیر بوده و این استاد را در واقع تبدیل به یک پدیده نموده است، که از جهات و ابعاد مختلف نیازمند بررسی است.

پیلتن با اشاره به قدر‌شناسی همتباران این هنرمند گفت: قبل از ارائه هر گونه تحلیل باید از یک سو قدر‌شناسی همتباران این هنرمند را ارج نهاد و از سوی دیگر ابعاد تأثیر شگرفی که این هنرمند در حفظ و احیای ارزش‌های انسانی و سنت‌ها و آیین‌های ایلی و نقش عجیبی که در گرایش جوانان همتبارخود به فرهنگ، هویت و اصالت خود داشت، مورد توجه قرار داد.

IMG-20151107-WA0004

وی افزود: در واقع، چنین احترام و علاقه و گرایشی نزد همتباران موجب شده تا بهمن علاءالدین که تا پیش از این خود، جامعه ایلی را به‌عنوان یک پدیده مورد توجه قرار دهد، اکنون خود تبدیل به پدیده شود و پدیده‌ای که به نظر می‌رسد حداقل در حوزه هنر کشور استثنایی و قابل توجه است.

خواهر‌زاده استاد مسعود بختیاری به ویژگی‌های شخصیتی این هنرمند اشاره کرد و عنوان کرد: در تحلیل ابعاد مختلف این پدیده جهات مختلفی مانند ویژگی‌های شخصیتی این هنرمند، آثاری که به علاقه‌مندان خود عرضه نموده و نوع ارتباط متقابل وی و نهادهای رسمی از یک سو و در سطحی فرا‌تر ابعاد جامعه‌شناسانه و روان‌شناختی اجتماعی، اقتصادی و حتی در برخی موارد سیاسی -قومی ایل بختیاری به‌عنوان یکی از ایلات مهم و تأثیر گذار و اصیل ایران است.

IMG-20151107-WA0003

پیلتن در پایان خاطر نشان کرد: استاد مسعود بختیاری نه تنها به موسیقی محلی بلکه به آداب، سنن و فرهنگ و سبک زندگی سنتی علاقه‌مند بودند، زندگی که پاکی، قناعت، ساده زیستی و مهربانی و صداقت و تلاش و کوشش و زحمت شاخص‌های اصلی آن است و اتفاقاً در تمام آثار خود همین شاخص‌ها را مورد توجه قرار داده و سعی در ترویج و ثبت آن‌ها داشته است.

IMG-20151107-WA0001

انتهای پیام/