جلسه توجیهی فرماندار و دادستان عمومی وانقلاب اسلامی با نامزدهای پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی روز گذشته در تالار اجتماعات سیمرغ این شهرستان برگزار شد .

به گزارش خبرنگار خوز پرس، فرماندار این شهرستان در خصوص اهمیت انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی پرداخت و اظهار کرد :متاسفانه این روزها شاهد بد عهدی و هجمه سنگینی به پیکره دولت تدبیر وامید هستیم واین جفا در حق دولت است اگر بگوییم تدابیری در راستای سیاست خارجی و داخلی صورت نگرفته است.

بیرانوند در خصوص نقش احزاب در انتخابات ریاست جمهوری افزود: هنوز احزاب در ایران همانند کشورهای توسعه یافته جایگاهی ندارند.

وی یادآور شد: در شهرهای بزرگ که اقوام خیلی نقش موثری در انتخابات ندارند کارکرد احزاب میتواند نقش مهمی در انتخابات داشته باشد.

فرماندار ایذه در پایان بیان کرد: شوراهای اسلامی باید توسعه نگر وکنشگر باشند و بتوانند زمینه جلب مشارکت مردم در انتخابات را مهیا و مشارکت های مردمی را جذب تا شاهد شکوفایی شهر در همه زمینه ها باشیم .

در ادامه این جلسه نیز  شمولی دادستان عمومی وانقلاب اسلامی ایذه  به نقش وجایگاه مهم شوراهای اسلامی پرداخت وگفت :این نهاد مدنی وغیرسیاسی میتواند مصوبات خود را به استانداران وفرمانداران ارائه نماید . وی با اشاره به این مهم گفت در  قران به ایه ۳۸ سوره شورا و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران که بعنوان ام القوانین است بیش از ۹ اصل به اهمیت وجایگاه شوراها اختصاص یافته، مهمترین این اصل اصل یکصدم که به پیشبرد برنامه های اجتماعی، اقتصادی ، فرهنگی، بهداشتی وعمرانی با توجه به مقتضیات اداره امور هر شهر، بخش، روستا وشهرستان به منتخبین مردم پرداخته شده است.

شمولی بیان کرد. باهمکاری هاشمی زاده مدیر کل استانداری خوزستان ستاد پیشگیری از تخلفات انتخاباتی در راستای سلامت انتخابات  تشکیل و دستگاه قضا تمامی تحرکات انتخاباتی را رصد وجرائم انتخاباتی را خارج از نوبت در شعب ویژه مورد رسیدگی قرار خواهد داد.

دادستان عمومی و انقلاب اسلامی ایذه افزود:دستگاه قضا هیچگونه مصامحه ای در خصوص تخلف وتقلب در انتخابات با فرد یا افراد نخواهد داشت واین دستگاه امین مردم و صیانت از آرا عمومی خواهد داشت .وی با اشاره به تخلفات در دوره های گذشته گفت بیش از یکصد پرونده مطروحه در دادسرا مورد رسیدگی قرار گرفت و جرائم سنگینی در نظر گرفته شد؛ که بعضا از ۱۰ روز تا ۵ سال حبس نیز بوده است.

شمولی یاد آور شد:اگر تخلفی در انتخابات صورت پذیرد مرتکب جرم بعنوان مباشر و نامزد انتخابات بعنوان معاون برخورد خواهد شد .ایشان متذکر شد برخی از مصادیق مجرمانه در ماده ۶۷ قانون تشکیلات ،وظایف واختیارات شوراها اشاره شده واین تخلفات به دو بخش تقسیم میشود .بخش اول مربوط به تخلفات در زمان تبلیغات که در ماده ۶۲ فعالیت های تبلیغاتی ازجمله دیوار نویسی، اظهارات و عناوین خلاف واقع راه اندازی کاروان، الصاق بر روی تابلو وعلایم راهنمایی ورانندگی، بیمارستان ها و مدارس وبخش دوم تخلف در هنگام برگزاری و روز اخذ رای مثل خرید فروش تهدید، تطمیع، استفاده از شناسنامه جعلی واستفاده از شناسنامه دیگری، جعل ومعدوم نمودن اسناد ومهر، تخلف و تقلب در شمارش آرا و سایر که قانونگذار تا دوسال حبس برای اینگونه موارد درنظر گرفته است .

شمولی در پایان این جلسه گفت: برای صیانت از ارا مردم وسلامت انتخابات و جلوگیری از اخلال در نظم برای اینگونه موارد دادستان وهریک از شعب ویژه اشد مجازات برای خاطیان در نظر خواهد گرفت ان شاءالله که نامزدها وحامیان در چهارچوب وظایف قانونی حرکت کنند تا یک انتخابات سالم برگزار کنیم.