خوزپرس: جعفر مرشدی:
نخبگان در هر جامعه ای موتور حرکت و هسته اصلی اندیشه در آن ساختار می باشند.
در سالهای اخیر گریز نخبگان از نامزدی شوراهای اسلامی شهرها به آفت جبران ناپذیری تبدیل شده است که هزینه های اقتصادی، فرهنگی و حتی امنیتی بزرگی را برای ساختار مدیریت و برنامه ریزی کشور ایجاد کرده است. گریز نخبگان ازز این مساله در شهرهایی با ساختار اجتماعی و فرهنگی خاص پر رنگ تر بوده و بسیار محسوس است.
کلان شهر اهواز یکی از مثالهای کلاسیک در این زمینه است. که اگر چند دوره گذشته شوراهای منتخب را تجزیه و تحلیل کنیم به نکات مهم و جاهای خالی بزرگی میرسیم که عدم حصور نخبگان متخصص ،مجرب و اجرایی در حوزه فعالیتهای مرتبط با مدیریت شهری سبب عدم توسعه همه جانبه و نامطلوب شهری شده است. و مدیران حاضر که داعیه مدارک مرتبط دانشگاهی میزنند با رانت های خاص آموزشی مدارک خود را تهیه کرده و به عنوان پشت قباله این سند ارائه میکنند. در حالی که در واقعیت فاقد صریب هوشی لازم برای مدیریت در این سطح از ساخت کشور هستند.
مسائل و مشکلات حاد شهری که امروزه فصای کلان شهر اهواز را تحت تاثیر قرار داده است و نارصایتی شهروندان و حاکمیت را از وصعیت موجود سبب شده است ریشه در موارد فوق و عدم وجود نیروهای نخبه به معنی واقعی دارد که در جامعه شهری اهواز پتانسیل های بزرگی در حوضه دانشگاهی و اجرایی – مدیریتی دارد.
علت عدم حضور نخبگان در مدیریت شهری اهواز را میتوان نتشی از چند نکته دانست.
نکته اول اینکه نخبگان فاقد اعتماد لازم برای حضور در شورا هستند که خود معلول متغیرهای بسیاری از جمله عدم اقبال عمومی به خاطر ساختار قومیتی شهر، سیاسی – قومی کردن فضای شورا و دخالت نیروهای فرا شهری است.
نکته دوم وجود لابی قدرتمند اقتصادی و مالی در فضای شهری اهواز است که پیوستگی این مساله با دلالان پیمان کار و رانتهای خاص مانع از ساخت شکنی موجود توسط جامعه نخبه شده و ترس از آلوده شدن جامعه نخبه و متعهد و مسئولیت پذیر با این جریان، مانع از ورود این نیروها به مدیریت شهری اهواز می شود.
بنابراین جا دارد در اولین گام جامعه نخبگان اهوازی با شکستن این تابو و ورود به فضای انتخابات شورای اسلامی شهر اهواز رویه نامطلوب گذشته را مثل شهرهای بزرگ تبریز و اصفهان بر هم زده و مسئولیت پذیری خود را نسبت به شهر و شهروندان نشان دهند.
از سوی دیگر مسئولیت اصلی با شهروندان است که با نقش انتخاب محور خود یک بار هم شده فرصت را به نیروهای واقعی در مدیریت شهری بدهند زیرا توسعه، امنیت، رفاه و آسایش همه ما در انتخابهای درستی است که انجام خواهیم داد. و مرتب نگوییم شهر برای ما چه کرده است یکبار هم بیاندیشیم ما برای شهر چه کرده ایم.
جعفر مرشدی عضو هیئت علمی گروه شهرسازی.