خوزپرس: متاسفانه شهر اهواز در حالی نام کلان را یدک میکشد که بر اثر بی کفایتی و سوء مدیریت مدیران شهری بی تخصص فقط از نظر جمعیت شاخصه کلانشهر را دارد اما از نظر امکانات و زیرساخت های شهری بیشتر شبیه به یک روستای عظیم است.
انتخابات پنجمین دوره شورای شهر اهواز فرصتی مناسب است تا مردم این کلانشهر با آگاهی کامل از وضع اسف بار موجود دید جناحی و قومیتی خود را کنار گذاشته و با حضور در پای صندوق های رای گیری به ائتلاف متخصصان شهری رای دهند.
در هر کشوری به تمام تخصصها نیاز است اما افراد باید مرتبط با تخصص خود به فعالیت بپردازند.متاسفانه در شورای شهر فعلی اعضاء آن چنان با فعالیت تخصصی این نهاد شهری بیگانه بودند که در معارفه شهردار اهواز شخصی را با تخصص کاملا غیرمرتبط به این سمت منصوب کردند به گونه ای که مانند آن بود که به یک خلبان تیغ جراحی برای درمان یک بیمار بدهند.
ترافیک و ضعف زیرساختهای این کلانشهر در حالی بر اعصاب شهروندان رژه میرود که در یک جلسه علنی یکی از اعضاء شورا برای جلوگیری از عبور احشام جهت رسیدن به آب رودخانه پیشنهاد احداث زیرگذر را داد در حالی که اگر این عضو دارای تخصص لازم بود میتوانست این پیشنهاد را برای حل بحران ترافیک فلکه دوم کیانپارس دهد و برای احشام راهکارهای کم هزینه تر و مناسبتری ارائه دهد.
همچنین پذیرفتن مسئولیت برای مسئولان دلسوز کار بسیار مشکلی است زیرا در زمان بروز بحران این افراد باید ابتدا به فکر نجات مردم بوده و پس از آن به فکر وابستگان خود باشند مثلا در صورت بروز حادثه ای در قطار و یا هواپیما خدمه باید جزء آخرین نفرات نجات یافته از حادثه باشند اما متاسفانه در شورای شهر فعلی به صورت علنی اعلام شد که بیکاری به وابستگان اعضاء شورای شهر رسیده و از انتصابات بصورت علنی دفاع شد.
یک شورای شهر تخصصی در عوض بیان نطق های آتشین به ارائه راهکارهای حل مشکل میپردازد و در مواقع لازم از اختیارات قانونی خود در برخورد با شهرداری استفاده میکند در حالی که در شورای شهر فعلی گاهی نطق های بسیار شدیدی در حد لزوم برخورد فیزیکی با مسئولان شهرداری و استیضاح شخص شهردار شنیده میشد اما مدتی بعد یا این اعضاء سکوت میکردند و یا در چرخش ۱۸۰درجه ای از خدمات بی بدیل شهرداری اهواز سپاس و قدردانی میشد.
آن چه که این کلانشهر به ظاهر روستا نیاز دارد افراد متخصصی است که در این دو نهاد شهری منصوب شوند تا به جای فعالیت های پوپولیستی راهکارهای عملی خود را در التیام بخشی به این شهر بیمار و زخم خورده از بی کفایتی ها و سوء مدیریتها انجام دهند.
در اواخر سال ۱۳۹۴مقرر شده بود که برای بهبود ناوگان حمل و نقل عمومی تعدادی تاکسی پلاک اروند با کیفیت به سیستم حمل و نقل عمومی اضافه شوند حال سئوال این است که سرنوشت این خودروها چه شد؟
در شورای شهر تخصصی باید آن چنان نظارت بر شهرداری قوی باشد تا درباره تمام بودجه های اختصاص یافته به این نهاد شهری نظارت کامل ایجاد شود متاسفانه در این دوره از شورا مرتبا شاهد آن بودیم که اعضای این نهاد شهری از ابهامات مالی صحبت میکردند و یکی از اعضا مرتبا اعلام میکرد که بودجه اختصاص یافته به ناوگان اتوبوسرانی چه شد؟
در یک کلانشهری مانند اهواز حداقل باید از نظر تعداد پلهای عابر پیاده شهر بی نیاز باشد اما شاهد آن هستیم که مردم برای عبور از خیابانها و بلوارها به علت عدم وجود پلهای عابر پیاده در خطر هستند و آن تعداد از پلهایی هم که در سطح معابر شهر موجود است فاقد پله برقی و تمهیدات لازم برای عبور افراد معلول و ویلچری است.
نکته مهم دیگر آن است که تزئینات و چراغانی برای یک شهر لازم است اما کافی نیست زیرا یک شهر با مهدکودک تفاوتهای بسیاری دارد و امکانات و تمهیدات بسیار دیگری نیز باید توسط متخصصان شهری ایجاد شود تا یک شهر پویا و با نشاط ایجاد شود.
در تمام کلانشهر اهواز یک پارک ساحلی وجود دارد که برای تمام مراسمات جشن و عزاداری شهروندان این شهر از آن استفاده میکنند حال آنکه در همین پارک نیز مشکلات فراوانی وجود دارد و از ظرفیتهای بالای این ساحل استفاده نشده است.
مسئله مهم دیگر آن است که باید در این کلانشهر تمرکززدایی کاربریها انجام شود اما با توجه به آنکه در کیانپارس اغلب ادارات،مراکز درمانی و مراکز تفریحی قرار دارد مرتبا شاهد ترافیک کلافه کننده ای هستیم که باید در یک شورای تخصصی شاهد مکانیابی کاربری ها به صورت متوازن در سطح شهر باشیم.
عدم وجود اگوهای مناسب شهری نیز در زمان بارش باران سبب میشود که آبگرفتگی معابر مشکلات فراوانی از نظر گذر و بهداشت برای شهروندان ایجاد کند اما مسئولان شهری به جای حل مسئله به تخلیه چاه فاضلاب اکتفا میکنند و در زمان مشکل آبگرفتگی به روش دهه های گذشته با مکنده ها آب سطح معابر را در برخی از مناطق این کلانشهر جمع آوری میکنند.
همچنین عدم وجود پارکینگها ی مناسب در سطح شهر اهواز سبب شده تا شهروندان با مشکلات فراوانی مواجه شوند در صورتی که متخصصان شهری به خوبی آگاهند که برای رفع این معضل هر منطقه نیازمند چه نوع پارکینگی است.
مسائل گفته شده تنها گوشه کوچکی از معضلات فراوان این کلانشهر است و باید امیدوار بود که برای ایجاد یک شهری با امکانات و زیرساختهای حداقلی، ائتلافی از متخصصان شهری دلسوز ایجاد شود و شهروندان اهوازی نیز با آگاهی کامل به دور از مسائل جناحی و قومیتی به پای صندوق های رای گیری بیایند و در ایجاد یک شورای شهر و شهرداری متخصص و متعهد نقش کلیدی شهروندی را ایفا کنند.
امید است که در شورای آینده کلانشهر اهواز اعضاء آن هر مدت گزارشی از عملکرد خود به شهروندان اهوازی ارائه دهند تا اعتماد از دست رفته مردم به نهادهای شهری ترمیم شود و شهروندان از رای خود پشیمان نشوند و حق مشارکت خود را در امورات شهری به خوبی احساس کنند.
یادداشت از نوید خواجه حسینی، کارشناس برنامه ریزی شهری