مهدی سراج‌الدین میر قائد در گفت‌وگو با خبرنگار خوزپرس در اندیمشک، با بیان این‌که به دلیل حجم بالای کار اداره محیط زیست به تنهایی نمی‌تواند نقش حفاظتی خود را ایفا کند، اظهار کرد: سمن‌ها در اندیمشک باید فعال  شده و با برگزاری همایش و همراهی رسانه‌ها در جهت فرهنگ سازی محیط طبیعی و جانوری هم‌کاری پیش از گذشته انجام شود.

وی افزود: سمندر لرستانی اولین‌بار در ایستگاه شهبازان دیده شده و در آن زمان این منطقه در محدوده استان لرستان قرار داشته به همین روی با نام سمندر لرستان شناخته شده و به زبان محلی در منطقه به عنوان حاجی باریکو شناخته شده است.

رئیس اداره محیط زیست اندیمشک با اشاره به قاچاق سمندر لرستانی افزود: از خزندگان معروف‌ گونه کایزر یا همان سمندر لرستانی است، گونه‌ای با ارزش که در سال‌های اخیر به عنوان سین آکواریوم در ایام نوروز و پیش از آن به شهرهای دیگر از جمله تهران قاچاق می‌شود.

وی بیان کرد: سمندر لرستانی در لیست رد قرار داده شده و این به معنای در حال انقراض بودن این‌گونه با ارزش است.

میر قائد با بیان این‌که در ایام نوروز دو تیم بازرسی از اداره محیط زیست اندیمشک در منطقه برای حفاظت از این گونه حضور خواهد داشت، تصریح کرد: با هماهنگی‌های انجام شده با اداره محیط زیست استان لرستان تیم‌های حاضر در منطقه با هماهنگی کامل برای گشت زنی در منطقه حاضر خواهند شد.

وی در پایان دیگر جانداران بومی منطقه را جغد سفید، پلنگ زاگرس، گراز، خرس و انواع پرندگان شکاری معرفی کرد.