به گزارش خوزپرس از اهواز، غلامرضا شریعتی عصر امروز پنجشنبه در جلسه شورای اداری خوزستان و کارگرده ملی مبارزه با ریزگردها در حضور رئیس جمهور بابیان اینکه تغییرات اقلیمی، خشکسالی و عوامل انسانی همچون طرح های عمرانی، سدها و بندهای کارشناسی نشده، عمده ترین عوامل تشدید معضل گرد و غبار در خوزستان هستند، اظهارکرد: غلطت ذرات گرد و غبار در خوزستان از سال ٩٣ به بعد هر سال افزایش داشته است.
وی بیان کرد: کاهش سطح علمی دانش آموزان، ایجاد خلل در برنامه های روتین شهروندان، کاهش راندمان کاری و انضباط اداری و عدم اعتماد مردم به مسئولان از جمله اثرات مخرب این معضل در این زنان محسوب می شوند.

استاندار خوزستان بااشاره به اینکه متاسفانه معضل گرد و غبار در سال های اخیر بر روی حیات جانوری استان نیز تاثیر گذاشته گفت: موجب افزایش بیماری های شایع جانوری در خوزستان شده است.

شریعتی عنوان کرد: بر اساس گزارش های دریافت شده از سوی مراجع معتبر، ١٣٠ هزار هکتار اطراف شهر اهواز و ۵٠ هزار هکتار نیز در منطقه هور العظیم جز کانون های فعال ریزگردها محسوب می شوند.

وی اشاره به اینکه کاربری سابق این کانون ها در سال های گذشته عمدتا مراتع بوده و این حوزه حدود ۵۴ درصد از آمار موبوطه را به خود اختصاص داده است اظهارکرد: ١۵ درصد این مناطق مربوط به کشت دیم، ١٠ درصد تالاب ها و تنها ١٢ درصد این مناطق بدون پوشش بوده است.

وی بااشاره به تغییر کیفیت آب و خاک استان نیز از جمله معضلات پدیده گرد و غبار محسوب می شود تصریح کرد: برنامه های کوتاه و بلند مدت بسیاری برای مقابله به این مسئله در نظر گرفته شده که لزوم تسریع پرداخت اعتبارات مصوب شده به این منظور بر اساس مصوبه سال ٨٧ و ٩٣ مجلس از جمله آنها محسوب می شوند.

استاندار خوزستان در پایان سخنان خود با بیان اینکه فوق العاده حقوق کارکنان خوزستان باید در نظر گرفته شود اضافه کرد: مجوز های استخدام در استان خوزستان به دلیل افز ایش تمایل به مهاجرت شهروندان باید بیشتر یابد.
شریعتی اظهارکرد: مردم خوزستان نگران پروژه های انتقال آب رودخانه های این استان هستند که باید این نگرانی مرتفع شود