به گزارش خبرنگار خوزپرس از اهواز؛ سید لطف الله سپهر در جلسه نهاد کتابخانه‌های عمومی که در سالن استانداری برگزار شد، با اشاره به اینکه استان خوزستان به لحاظ شاخص‌های تخصصی نهاد جز سه استان برتر کشور است اظهار کرد: تلاش بر استفاده بهینه از امکانات، نیروی انسانی و فضای موجود هستیم. تلاش برای فعال کردن کتابخانه‌های مشارکتی غیرفعال که در آمار استان جز نام خروجی نداشتند مثل الوار گرمسیری که به لحاظ پرسنل، امکانات و منابع تکمیل کردیم.
وی افزود: به همت همکاران استانداری، فرمانداران و سازمان مدیریت در همین دولت ۱۷ پروژه آغاز به کار شده و در زمان تصدی استاندار شریعتی نیز ۴ پروژه افتتاح شد و کار چهار باب کتابخانه‌ی در حال اتمام است.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خوزستان با بیان اینکه اهتمامی که فرمانداران و سازمان برنامه بودجه و همچنین توجه ویژه شما به حوزه ساخت فضای فرهنگی که دارید، تقدیر و تشکر می‌کنیم بیان کرد: در استان خوزستان نیز ۲۱۳ باب کتابخانه فعال داریم و ۳۵ تا کتابخانه در سال جاری نیز با اعتبارات تملک دارایی بازسازی، نوسازی ساختمان و تجهیزات آن‌ها را انجام داده‌ایم.
سپهر ادامه داد: یک اعتبار میلیاردی قابل توجهی  بوده که از رفیع سوسنگرد تا دورترین نقطه مناطق استان شامل این کتابخانه‌ها است.
وی در خصوص وضعیت موجود برای هر ۱۰۰ نفر ۴ متر و ۳ سانتی متر فضای مطالعاتی داریم گفت: باید تا پایان سال نیز ۴ متر و ۷۹ سانتی متر برسانیم که با افتتاح این ۴ باب کتابخانه نیز به این شاخص خواهیم رسید.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خوزستان در خصوص زیربنای موجود این نهاد گفت: زیربنای کتابخانه‌های استان نیز قابل توجه است. برای هر ۱۰۰ نفر متر مربع از کتابخانه‌های نهادی ۱۶۵می‌شود و با افتتاحیه های جدید نیز ۷۳ هزار و ۵۰ متر دولت کتابخانه داد و ۱۳ هزار و ۵۴۳ متر مربع کتابخانه مشارکتی توسط خیرین و دستگاه‌های اجرایی در اختیارما قرار دادند.
سپهر در ادامه اظهار کرد: فضای موجود برای استان باید بیشتر از این باشد و مخصوصاً مشکل در اهواز داریم زیرا که به لحاظ درصد جمعیتی ضعیف‌ترین شرایط را به نسبت هر ۱۰۰ نفر در اهواز داریم که این نیز زیر نورم استان و کشور
قرار دارد.
وی در خصوص تعداد کتاب در استان خوزستان بیان کرد: از لحاظ کتاب ما امروزه مجموعه کل کتابمان نیز ۲ میلیون و ۵۲۴ هزار و ۴۸۲ جلد کتاب داریم یعنی برای هر ۱۰۰ نفر ۵۳ جلد و تا پایان سال ۹۵ باید برای هر نفر ۵۹ جلد کتاب
داشته باشیم.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خوزستان عنوان کرد: شرایط ما به لحاظ منابع مالی اکنون مثل گذشته است و در جلسه گذشته تاکید استاندار در بحث منابع یک کار جدید صورت بگیرید و ما نیز نیاز به بحث منابع مالی به ویژه برای بخش کودکان داریم.
وی بابیان اینکه سیاست دولت مبنی بر توجه به بخش کودک و نوجوان است ما در تمام کتابخانه‌ها بخش کودک را در نظر گرفته‌ایم که بیش از ۲۰۰ بخش کودک در کتابخانه‌های استان فعال کرده‌ایم.
وی خاطرنشان کرد: در بخش کودک نیز منابع مالی بسیار پایینی داریم.
سپهر گفت: در بخش عضو هم نسبت به کشور وضعیتمان بد نیست برای هر ۱۰۰ نفر، ۳ نفر عضو داریم که تاکنون ۱۴۳ هزار نفر عضویت داریم و تا پایان سال ۹۵ بایستی جایگاه سوم کشور را داشته باشیم.
وی اضافه کرد: برای کسب جایگاه مذکور نیاز به تلاش مخصوصاً آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها، رسانه و مطبوعات، علما و روحانیون را می‌طلبد تا بتوانیم به این شاخص کشوری دست پیدا کنیم.

سپهر از بخش نابینایان کتابخانه‌ها خبر داد و افزود: در این بخش نیز استان ما جز استان های  ویژه  است و شهرستان‌های آبادان، امیدیه، آغاجاری و
چندین کتابخانه بخش مرکزی در این بخش فعال هستند.
مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان خوزستان ادامه داد: نیاز است هم برای تردد نابینایان، هم تأمین منابع و برخی تسهیلات امکانات نرم افزاری توجهی بشود.سپهر در بحث برگزاری جلسات این انجمن‌ها در شهرستان‌های استان گله‌هایی داشت مبنی بر اینکه برخی شهرستان‌ها مثل باغملک، اندیمشک، آبادان، خرمشهر، شوش، اندیکا و ایذه جلسات خود را با حضور فرمانداران خود برگزار می‌کنند اما برخی شهرها که انتظار داشتیم که امروز فکر، علم، پیشنهاد و تحولات علمی کشور است مثل دزفول تا کنون جلسه‌ای برگزار نکرده است
وی در خصوص نیم درصدها ضمن تشکر از دستور استاندار گفت: این دستور مبنایی در کشور شده است و تاکنون با بیش از ۴۰ شهرداری نیز تفاهم نامه داشته‌ایم و با حضور کاظمی نژاد مدیرکل اداره امور شهری و شورای استانداری برگزار کرده‌ایم و این یک حرکت وصولی این درصدها انجام شده است.
مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی خوزستان بیان کرد: برای اول یک وصولی از سوی شهرستان هفتکل بامبلغ ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان داشته‌ایم و شهرستان اهواز نیز امسال بایستی ۴ تا ۵ میلیارد وصول می‌کرد فقط ۲۰۰ میلیون تومان پرداخت کرده است.
سپهر اظهار کرد: در این جلسه سه سند همکاری بین نهاد کتابخانه های عمومی استان، آموزش و پرورش استان و کانون فرهنگی هنری کودکان و نوجوان استان بسته شده است.
وی عنوان کرد: از سه شهردار برتر در امر وصول نیم درصد نیز در این جلسه تجلیل شد.