به گزارش خوزپرس از اندیمشک، محمد رضا عصاری امروز ظهر امروز در نشست خبری کنگره بین‌المللی جندی‌شاپور دزفول با بیان اینکه دو سال و نیم کار مطالعاتی بر روی کنگره انجام شده اظهار کرد: در طرح اولیه قرار بود یک روز در تهران و یک روز در دزفول کنگره انجام شود که به دلیل دشواری در بحث هماهنگی مقرر شد دو روز کنگره در شهر دزفول برگزار شود.

وی افزود: کنگره بین‌المللی جندی‌شاپور نقطه آغاز است و به دنبال روشن کردن، ذهن مردم منطقه نسبت به این گنجینه و میراث گران‌بهای آن هستیم.

رئیس دانشگاه جندی‌شاپور دزفول بیان با اشاره به حضور  وزیر علوم و معاونان این وزارتخانه در آئین افتتاحیه کنگره بیان کرد: در این کنگره از وزیر بهداشت، رئیس یونسکو در ایران و نیز اعضای شورای انقلاب فرهنگی دعوت به عمل آمده و حضور آقایان مخبر دزفولی و علی اکبر ولایتی دو عضو شورای انقلاب فرهنگی قطعی شده است.

وی با بیان اینکه یکی از اهداف مهم ما بازخوانی جندی‌شاپور و میراث اصلی آن بوده افزود: یکی دیگر از هدف‌های مد نظر برای برگزاری این کنگره شناساندن کار کرد تولید علم در دانشگاه و بیمارستان جندی‌شاپور است و دیگری بیان اثبات این نکته که قدمت تحصیلات تکمیلی در ایران به دوران ساسانی و به بلندای قدمت یک‌هزار و ۸۰۰ سال می رسد.

عصاری تصریح کرد: ما سعی کردیم در کاوش اخیر بر گرفته از نقشه آدامز که در سال ۶۳ تهیه شده بود به کاوش پرداخته که خوشبختانه آثار شهر جندی‌شاپور با مساحت ۹ صد و ۸۰ هکتار و تا یک هزار و ۲۰۰ هکتار امروز تخمین زده شده که احتمالا دانشگاه به مساحت یک صد هکتار در میانه شهر قرار خواهد داشت.

وی افزود: ما تا کنون شاهد آثاری از دوره ساسانی بودیم اما هرگز یک شهر کامل از آن دوران را کاوش نکرده‌ایم که این مطلب خود بیانگر اهمیت این کاوش و حفظ و نگهداری از آن است.

رئیس دانشگاه جندی‌شاپور دزفول گفت: در جهت پوشش  تلویزیونی کنگره بین‌المللی‌جندی‌شاپور از شبکه چهارم سیما و شبکه استانی خوزستان مکاتباتی انجام شده و در این‌باره قول‌های مساعدی گرفته شده است.

وی در خاتمه افزود: اولین کنگره بین‌المللی جندی‌شاپور دزفول در سوم و چهارم اسفند برگزار خواهد شد و این کنگره هر دو سال یک‌بار از این پس در دانشگاه جندی‌شاپور برگزار خواهد شد.