به گزارش خوزپرس، هاشم بالدی اظهار کرد: در آخرین ارزیابی ها و جمع بندی ها کمیته بحران استان تصمیم گرفته شد که مدارس خوزستان و ادارات در وقت قانونی خود فردا دایر باشند.
وی افزود: طبق آخرین گزارش هواشناسی و محیط زیست خوزستان، هوای استان تا آخر امشب به طور ۱۰۰ درصد پاک می شود و هیچگونه توده گرد و غبار دیگر به فضای استان وارد نمی شود.
بالدی اضافه کرد: یک توده گرد و خاک عصر امروز از جنوب خوزستان به هوا بلند شده بود که به سمت خارج از استان خوزستان عبور کرد، بنابراین ضرورتی برای تعطیلی مدارس استان در روز شنبه وجود ندارد.
این مقام مسئول اظهار کرد: پیش تر بنا بود برای پاکسازی مدارس شهرستان هایی که با پدیده گرد و خاک مواجه بودند تعطیل شوند اما اداره کل آموزش و پرورش خوزستان متعهد شد امشب پاکسازی مدارس از گرد و خاک را انجام دهد.
بر اساس گزارش اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان، گرد و غبار از عصر امروز کاهش قابل توجهی داشته و در ساعت ۲۰ شهرهای اهواز ۹۳۲ میکروگرم بر مترمکعب، بهبهان۷۳ میکرگرم بر مترمکعب، شوشتر ۳۹۰ میکرگرم بر مترمکعب، اندیمشک ۵۳۰ میکرگرم بر مترمکعب، شوش ۸۵۰ میکرگرم بر مترمکعب، امیدیه ۷۳ میکرگرم بر مترمکعب و ماهشهر ۶۴۲ میکرگرم بر مترمکعب رسیده است.
همچنین میزان گرد و غبار در ساعت ١۸ در شهرهای اهواز ۸۴۰ میکرگرم بر مترمکعب، شادگان۷۵۰ میکرگرم بر مترمکعب، بهبهان۶۶ میکرگرم بر مترمکعب، شوشتر ۳۸۵ میکرگرم بر مترمکعب، سوسنگرد ۶۶۷ میکرگرم بر مترمکعب، اندیمشک ۳۶۴ میکرگرم بر مترمکعب، شوش یک هزار و ۶۹۰ میکرگرم بر مترمکعب، امیدیه۴۹ میکرگرم بر مترمکعب و آبادان۲۳۰میکروگرم بر متر مکعب بوده است.
استاندارد آلودگی هوا ۱۵۰ میکروگرم برمترمکعب است.
بر اساس این گزارش، طوفان گرد و غبار با شدت بیش از ۶۶ برابر حد مجاز از صبح امروز در خوزستان به ویژه اهواز فراگرفت و بر اساس اعلام مدیریت بحران بیش از ۱۰ شهرستان با طوفان شدیدو خاک مواجه بودند.
شدت طوفان و گرد وخاک به قدری بود که مانع برگزاری نماز جمعه امروز اهواز شد و ۹ پرواز را نیز لغو کرد. لیگ برتر دوچرخه سواری کشور نیز در ماهشهر به دلیل گرد و غبار برگزار نشد.
مدیرکل هواشناسی خوزستان همچنین در گفت وگو با ایرنا گفته است: با وقوع طوفان گرد و خاک در اهواز شعاع دید به ۵۰ متر رسید و باد با سرعت ۶۰ کیلومتر در ساعت تمام کانون های داخلی اطراف اهواز را فعال کرده است و هیچ کانون خارجی در بروز این پدیده دخالت ندارد.
در پی وقوع طوفان های گرد و غبار در بهمن ۹۳، اهواز و چند شهر استان آلودگی بیش از ۶۶ برابر حد مجاز هوا را در چندین روز تجربه کردند.
اعتراض شدید مردم در شبکه های اجتماعی و تجمع های اعتراضی در مقابل استانداری نسبت به سکوت مسوولان در قبال این پدیده، در آن روزها اتفاق افتاد.
کارگروه ملی مقابله با ریزگرد در آن زمان تشکیل شد و مصوباتی را ابلاغ کرد که بخش زیادی از آنها به دلیل نبود اعتبار اجرایی نشد.