به گزارش خوزپرس از دزفول، عباس پاپی زاده نماینده مردم دزفول جمعه در بزرگداشت اولین سالگرد تاسیس نمایندگی شبکه انجمن های دوستی ایران با سایر کشورها در محل مجتمع فرهنگی سینمایی دزفول افزود: دزفول با وجود اثر باستانی جندی شاپور به عنوان قدیمی ترین شهر دانشگاهی در جهان شناخته شده است.
وی از پل قدیم دزفول به عنوان نمادی از معماری روم باستان یاد کرد و افزود:با وجود این پل باستانی که نمادی از مبادلات فرهنگی و تاریخی بین شهر دزفول و کشور ایتالیاست باید تلاش کرد با بهره گیری از ظرفیت شبکه انجمن های دوستی ایران این روابط را توسعه داد.
وی همچنین به ظرفیت بالای دزفول در بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت:دزفول با وجود تولید انواع محصولات کشاورزی با کیفیت در کشور روسیه شناخته شده است که باید از این ظرفیت برای توسعه روابط تجاری و صادرات محصولات کشاورزی به کشور روسیه بهره گرفت.
وی به مشکل نظامی بودن فرودگاه دزفول اشاره کرد و افزود: برای حل مشکل فرودگاه دزفول موضوع اختصاص هشت هکتار زمین از پایگاه چهارم شکاری دزفول به این فرودگاه در ستاد کل نیروهای مسلح در دست پیگیری است.
پاپی زاده با بیان اینکه تا آماده شدن فرودگاه دزفول برای صادرات محصولات کشاورزی ، از فرودگاه اهواز برای صادرات محصولات کشاورزی دزفول استفاده خواهد شد.
وی با تاکید بر اینکه برای حضور قدرتمند تجار ایرانی در بازار جهانی باید زیر ساخت لازم را فراهم کنیم افزود:توسعه روابط تجاری ، اجتماعی و فرهنگی از سوی انجمن های دوستی به راحتی امکانپذیر است کما اینکه بسیاری از کشورها در این راستا به ظرفیت بالای انجمن های مردم نهاد متوسل شده اند.
نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در کشور ما در زمینه توسعه روابط با دیگر کشورها خلاء های وجود دارد گفت:انجمن ها و گروه های دوستی باید تلاش کنند تا این خلاء را پر کنند تا شاهد گسترش روابط تجاری ، فرهنگی و اجتماعی با دیگر کشورها باشیم.
وی گفت: توسعه روابط دوستی ،چشم انداز و فرصت بسیار خوب و ارزشمندی را برای ایران ایجاد می کند که باید از این ظرفیت در زمینه توسعه روابط تجاری و اقتصادی بهره گرفت.
پاپی زاده با برشمردن نقش مهم و اثر گذار انجمن های دوستی در توسعه روابط بین کشورها اظهار کرد:در چند سال اخیر گروه های دوستی در روابط بین کشورها جای خود را باز کرده و تاثیر گذار شده اند.
وی در خاتمه آمادگی خود را برای حمایت از دفتر نمایندگی شبکه انجمن های دوستی ایران با سایر کشورها در دزفول اعلام کرد.
عظیم سرافراز رئیس شورای اسلامی شهر دزفول نیز در این همایش در سخنانی با اعلام حمایت شهردار و شورای اسلامی شهر دزفول از فعالیت این انجمن در دزفول گفت:در مدت یکسال از فعالیت این انجمن در دزفول کارهای خوبی صورت گرفته اما همچنان باید این فعالیت ها گسترش یابد.
وی گفت: باید تلاش کرد تا دزفول همانگونه که در هشت سال دفاع مقدس در پشتیبانی از رزمندگان و جبهه های نبرد پیشتاز بوده در زمینه توسعه روابط دوستی با دیگر کشورها نیز پیشتاز باشد.
رئیس انجمن دوستی ایران با سایر کشورها در دزفول نیز از جمله اهداف تاسیس این دفتر را تحکیم و گسترش روابط دوستانه و برادری بین ایران و سایر کشورها و پیشبرد اهداف مشترک ایران و دیگر ملل در زمینه های فرهنگی ، علمی ، فنی ، ادبی ، هنری ، اقتصادی و اجتماعی عنوان کرد.
علیرضا قادرپناه افزود:دزفول اولین شهر کشور است که به داشتن دفتر نمایندگی انجمن دوستی با سایر کشورها مفتخر گردیده است، این نمایندگی که ۲۴ دی ماه پارسال رسما تاسیس شده هم اکنون با تابعیت از اساسنامه شورای عالی انجمن دوستی ایران با سایر کشورها و با نظارت این موسسه فعالیت می کند.
وی از جمله اقدامات این نمایندگی در دزفول را همایش جنگ جهانی دوم و حضور لهستانی ها در ایران و دزفول ، نمایشگاه یک قرن کتاب دزفول از بمبئی تا دزفول ، ارتباط علمی و فرهنگی با انجمن ایران شناسی فرانسه در تهران ، تالیف کتاب ، ارائه مقاله در همایش ها و انجام تحقیق فرهنگی و تاریخی و نیز برگزاری بازدیدهای علمی ، علمی و فرهنگی در دزفول ذکر کرد.

منبع: ایرنا