به گزارش خوزپرس به نقل از ایرنا بهمن ماه سال گذشته خانه تاریخی ماپار طی مزایده‌ای قانونی به سرمایه گذار بخش خصوصی واگذار شد و بنا شد بر اساس این مزایده با حفظ هویت بنا کاربری در آن ایجاد شود اما کلاف سردرگم این بنا با حضور انجمن فرهنگی حافظ ‌پژوهان اهواز و کتابخانه مشارکتی حافظ پیچیده‌تر شد.
کلافی که به نظر می‌رسد مسئولان اداره کل میراث فرهنگی باید هر چه زودتر آن را باز کنند تا تکلیف دو طرف این داستان یعنی انجمن حافظ پژوهان اهواز و سرمایه گذار بخش خصوصی روشن شود.
عمر خانه ماپار به دوره پهلوی اول می‌رسد خانه‎ای قدیمی با معماری خاص همان دوره، که دیدن ستون‌ها، پنجره‌ها، پلکان، ورودی‌ها، قوس‌های برهه‌ای از تاریخ را برای آدم زنده می‌کند وارد این خانه که می‌شوید هنوز حوض آبی قدیمی و درختان بلندش خودنمایی می‌کنند و تک تک آجرهایش خاطراتی از ساکنان قدیمی این خانه را برای ما بازگو می‌کنند.
این بنای تاریخی در ۲ طبقه ساخته شده و دارای طبقه‌ همکف، اتاقی در بالا و زیرزمین است در زیر زمین این بنا سال‌ها انجمن دوستداران ادبی حافظ پژوهان و کتابخانه مشارکتی حافظ فعالیت داشتند و نشست‌های ادبی و حافظ خوانی در این مکان برقرار بود.
اکنون با گذشت چندین ماه از منعقد شدن قرارداد این بنا دیگر انجمن حافظ پژوهان فعالیتی در این بنا ندارند.
از آن طرف نیز سرمایه‌گذار برنده شده مزایده هنوز این بنا را از میراث فرهنگی تحویل نگرفته است و معتقد است باید کل بنا با زیر زمین در اختیارش قرار گیرد چراکه بر اساس قرار داد زیرزمین این بنا نیز در قرارداد قید شده است.
این اتفاقات موجب شده تا روند واگذاری بنا به سرمایه گذار به درازا بی‌انجامد و سرمایه گذار نتواند در این محل اقدام به سرمایه گذاری کند البته این در حالی است که غلام‌رضا شریعتی، استاندار خوزستان بارها در نشست‌ها و جلسات مختلف حمایت علنی خود را از سرمایه گذاران چه داخلی و خارجی اعلام کرده است و تاکید داشته است که نباید سرمایه گذاران را با قانون های دست و پاگیر سردرگم کنیم چراکه سرمایه گذارها میتوانند در توسعه استان نقش به سزایی ایفا کنند.

***اگر روند سرمایه‌گذاری طولانی شود قید سرمایه گذاری را می‌زنم
سرمایه گذار خانه ماپار به خبرنگار ایرنا گفت: در ساختار سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری زیر مجموعه‌ای به نام صندوق احیا و بهره برداری از بناهای تاریخی و فرهنگی وجود دارد که از وظایف اصلی آن می‌توان به مزایده گذاشتن بناهایی که مالک اصلی آن‌ها سازمان میراث فرهنگی است و نیاز به مرمت و احیا دارند اشاره کرد که خانه مستوفی در شوشتر نیز از این جمله است.
سید ابراهیم موسوی ادامه داد: از جمله بناهایی که در شهر اهواز وجود دارد و زیر مجموعه صندوق احیا است و باید طبق مصوبات هیات دولت به بخش خصوصی واگذار می‌شد خانه ماپار است و می‌بایست سال‌ها پیش به سرمایه گذار واگذار می‌شد.
وی افزود: بهمن ماه سال گذشته برای خانه ماپار مزایده‌ای را برگزار کردند که برنده این مزایده شدم و بنا بر آن متعهد شدم که بنا را بازسازی کنم.
این سرمایه‌گذار خاطرنشان کرد: همه تعهدات قانونی خود را نسبت به صندوق احیا انجام داده‌ام اما هنوز این خانه را به طور کامل به من واگذار نکرده‌اند چراکه کتابخانه ای مربوط به یکی از انجمن های فرهنگی که پیش از این در آن محل نشست‌های خود را برگزار می‌کردند در این بنا جمع نشده است.
وی توضیح داد: اگر بنا است از سرمایه گذار حمایت کنند باید روند کارها را تسریع کنند و اگر همین روند بخواهد ادامه پیدا کند قید سرمایه‌گذاری در این خانه را می‌زنم.
موسوی بیان کرد: انتظار ما از مسئولان این است به جای شعار دادن به شکل عملی از سرمایه گذار حمایت کنند.

*** انجمن حافظ پژوهان قرارداد ندارد/ حق با سرمایه‌گذار است
کارشناس حقوقی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان نیز اظهار کرد: متاسفانه پیش از این که این بنا به سرمایه گذار داده شود برای خروج انجمن فرهنگی که در آن استقرار داشته و جلسات فرهنگی در آنجا برگزار می‌کرده اقدامی نشده است.
سعید محمدپور با بیان این که کتابخانه این انجمن در زیرزمین بنا مانده است و به عنوان معارض به شمار می‌رود توضیح داد: سرمایه گذار بنا را به صورت آزاد می‌خواهد اما اکنون به خاطر این کتابخانه با مشکل مواجه شده است و یک دعوای حقوقی راه افتاده است.
وی با تاکید بر این که این انجمن بدون هیچ قرار دادی سال‌ها در این بنا فعالیت داشته است اظهار کرد: هم اکنون در حال پیگیری کارهای حقوقی این اتفاق هستیم و حق نیز با سرمایه گذار است.
این کارشناس حقوقی تصریح کرد: در کشور ما روند کارهای قانونی نیز طولانی است با این شرایط امکان دارد که سرمایه گذار نیز از قبول سرمایه گذاری در این بنا منصرف شود.
با این همه به نظر می‌رسد اداره کل میراث فرهنگی باید فکری اساسی کند تا سرمایه گذاری در حوزه میراث و ابنیه تاریخی به فراموشی سپرده نشود.