به گزارش پایگاه خبری خوزپرس از اهواز، آیت الله محسن حیدری ظهر امروز چهارشنبه در همایش بسیج کارمندی اظهار کرد: اقدام بسیار خوبی است که از شهید حامد جرفی والامقام تجلیل می کنند. افتخار دوستی با این شهید را در سال ۵۰ زمان طبگی در مدرسه مرحوم آیت الله کرمی داشتم و آن زمان این شهید دانشجو بود.

وی افزود: این شهید با طلاب ارتباط داشت، بحث  تبلیغ دین و جذب نیروهای غیرمسلمان به تشیع را در کنار مبارزات ضدشاهنشاهی خود داشت. برای نمونه می توان پروفسور جان کوپر انگلیسی را مثال زد.

نماینده خوزستان در مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: شهید حامد جرفی در خانواده ای مذهبی و انقلابی تربیت شد و بسیج عشایر هویزه را برای اولین بار راه  اندازی کرد. با شروع جنگ نیز بلافاصله فرمانده بسیج شد.

آیت الله حیدری همچنین بیان کرد: چند روز قبل وزیر نفت در سفر به خوزستان صحبت هایی داشت که به نوعی تاریخ دفاع مقدس را تحریف کرد. در جلسه حضور نداشتم ولی فایل صوتی صحبت های وی را برایم ارسال کردند و نمی دانم چرا کسی به این صحبت ها جوابی نداد و شاید به خاطر مهمان نوازی خوزستانی ها است.

وی عنوان کرد: وزیر نفت در رابطه با خوزستان یک مقداری کم لطفی کرده و البته بحث جنگ در خوزستان تنها نبوده و در استان هایی مانند ایلام، کرمانشاه و کردستان هم بود ولی استان های دیگر یک چهارم دفاع مقدس را به ثمر رساندند و ۷۵ درصد جنگ تحمیلی در خوزستان بود.

نماینده خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه سهم کرمانشاه در دفاع مقدس یک دهم بوده است، ادامه داد: شهرهایی مثل خرمشهر و هویزه بیش از یک سال و نیم و هویزه و سوسنگرد نیز برای مدتی در اشغال دشمن بودند. آبادان ماه ها در محاصره دشمن بود و نیروهای بعثی تا نزدیکی های اهواز رسیدند.

حیدری یادآور شد: شهرهای دزفول، شوش و بسیاری از شهرهای خوزستان مرتبا زیر بمباران بودند و همه مردم این استان درگیر جنگ بودند.

وی اضافه کرد: آمار شهدای خوزستان از همه بیشتر و تعداد ۲۳ هزار شهید است. این تعداد ۱۰ درصد کل شهدای کشور یعنی ۲۳۰ هزار نفر را شامل می شود.

نماینده خوزستان در مجلس خبرگان رهبری تأکید کرد: در هر صورت نباید حقایق تاریخی را انکار کرد و یا اینکه آنها را مورد تحریف قرار داد. امام امت راجع به هیچ استانی آنطور که برای خوزستان فرمودند (مردم خوزستان دین خود را نسبت به اسلام ادا کردند) بیان نفرمودند.

حیدری تصریح کرد: وزیر نفت اعلام کرده عقب ماندگی های خوزستان از توسعه را مربوط به جنگ ندانید و این کمال بی انصافی است چون خوزستان قبل از جنگ رتبه سوم برخورداری کشور در زمینه های مختلف مانند راه، بهداشت، آموزش و پرورش و یا بهداشت را داشت. این رتبه ها بعد از جنگ به مقام هفدهم کاهش پیدا کرد.

هنوز هم از نظر توسعه عقب هستیم

وی اظهار کرد: نمی گوییم چرا اصفهان و تبریز پیشرفت کردند، نوش جانشان ولی همان وقت که آنها پیشرفت کردند خوزستان درگیر جنگ بود. زیرساخت های این استان از بین رفته بنابراین هنوز هم از نظر توسعه عقب مانده ایم.

نماینده خوزستان در مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: بحث بازسازی در خوزستان ماله کشی بود و اگر حقیقی انجام می شد چرا باید اینقدر حاشیه نشین داشته باشیم. حاشیه نشین ها که از پشت کوه نیامدند آنها از شهرهای جنگ زده آمدند و امروز عقب مانده ترین مناطق خوزستان هستند.

حیدری با تأکید بر وجود آثار جنگ در خوزستان عنوان کرد: خوزستان هنوز هم از نظر عمرانی و همه مسائل درگیر آثار جنگ است. نرخ بیکاری امروز در برخی شهرهای خوزستان بالای ۴۰ درصد و متوسط نرخ استان نیز ۲۵درصد است.

وی ادامه داد: امروزه بر اساس اعلام مسئولان ذیربط نرخ بیکاری در کشور ۱۲ درصد است ولی این نرخ در برخی شهرهای خوزستان چهار برابر است.

نماینده خوزستان در مجلس خبرگان رهبری تأکید کرد: وزیر نفت باید از مردم خوزستان عذرخواهی کند چون در روز قیامت پنج میلیون جمعیت خوزستانی یقه وی را می گیرند.

مهر