به گزارش خوزپرس به نقل از رهیاب؛تب و تاب انتخابات۹۲ تازه به پایان رسیده بود که شهرداری اهواز اعلام کرد بنا دارد پل زیرگذری در میدان شریعتی احداث کند، انتشار این خبر واکنش برخی کارشناسان را در پی داشت چراکه خاک شهر اهواز خاکی نامرغوب و نامطمئن برای حفاری و اجرای پروژه‌های زیرگذر بوده است حال چگونه برای اجرای چنین پروژه‌ای آماده شده است؟ آیا جنس خاک تغییر کرده یا اینکه همت مسئولان شهری برای اجرای چنین پروژه هایی بیشتر شده است؟

سید خلف

در همان زمان حجت سلیمانی، مدیر مطالعات معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری اهواز با قاطعیت از مطالعات دقیق اجرای این زیرگذر گفت و اظهار داشت: مگر می‌شود پروژه‌ای به این عظمت در سطح شهر اجرا شود و مطالعات آن با دقت و به صورت اصولی انجام نشود،مطالعات این پروژه به صورت کامل و جامع انجام شده و پس از تکمیل مطالعات و تصویب در شورای ترافیک استان، پروژه آغاز شد
مدیر مطالعات معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری اهواز تاکید کرد: برای اجرای پروژه زیرگذر شریعتی لازم بود چند لوله فاضلاب، لوله آب فشار قوی و میدان و آیلندهای میدان شریعتی از مسیر پروژه برداشته و جمع‌آوری شوند. ممکن است از ساخت و بهره‌برداری برخی تاسیسات و اقدامات انجام شده در آن نقطه مدت زمان زیادی نگذشته باشد ولی اهمیت موضوع، اولویت دادن به برخی مسائل را ایجاب می‌کند.
در همان زمان مدت اجرای این پروژه از طرف مسئولان شهرداری اهواز ۹ماه اعلام شد ولی یکماه پیش از افتتاح این پروژه شهردار اهواز مشکلات را بهانه تاخیر در اتمام زیرگذر شریعتی دانست و عنوان کرد: پروژه بر اساس اعلام قبلی شهریور ماه ۹۳ به بهره‌برداری نمی‌رسد.
وی افزود: اعتبار اولیه این پروژه ۶ میلیارد و یک‌صد میلیون تومان و مقرّر بود شهریور ماه به اتمام برسد که به‌دلیل تکمیل نشدن تملّک اراضی و مشکلات جابجایی تأسیسات و فاضلاب، هنوز پروژه به اتمام نرسیده است.

در این میان اما رئیس اداره برق منطقه‌ای خوزستان اعتقاد دارد از همان ابتدا به شهرداری اهواز اطلاع داده شده بود که این دکل برق فشار قوی بر سر این پروژه است و جا به جایی آن کار دشواری است. البته سختی آن نه تنها در جا به جایی، بلکه در جا نمایی آن است.
«”محمود جان قربان” گفته بود: طبق قانون باید دکل برق فشار قوی از منازل مسکونی فاصله‌ای حدود ۱۵ متر داشته باشد. اگر قرار باشد دکل در همان حوالی نصب شود باید تمام خانه های اطراف تخریب شوند. به همین علت جا نمایی این دکل که بر دوش اداره برق منطقه‌ای خوزستان نهاده شده است کار زمان گیر و حساسی است.وی ادامه می‌دهد: از این نظر که این کار باید در خنکی هوا انجام شود شکی نیست و طبق پیش بینی‌ها اواخر آبان و و نهایتا آذر ماه بهترین زمان ممکن برای جا به جایی دکل فشار قوی است.
یکسال پس از این کش و قوس ها همان مشکلات قبلی ا از زبان عضو شورای شهر علت تاخیر در اجرای پروژه اعلام شد جمشید سلحشوررئیس کمیسیون عمران شهری اهواز یکی از موانع اجرای زیرگذر شریعتی را وجود معارضانی در محل این پروژه دانست که شهرداری برای تملک اراضی آنها باید بحث مالی را در این زمینه حل کندوی گفت:ارزش این اراضی مبلغی حدود ۲۵ میلیارد تومان است که خوشبختانه بخش عمده آن توسط شهرداری تامین و اراضی مورد نظر تملک شده است.

سید خلف ۲

رییس کمیسیون عمران شورای شهر اهواز افزود: با این حال با از میان برداشتن این مانع، پروژه همچنان در نقطه ۵۰ درصدی اولیه خود ایستاده است. مشکلی که در این مرحله از اجرای عملیات احداث زیرگذر وجود دارد، قرار گرفتن دکل فشار قوی برق دقیقا در محور کار است که باید این دکل جابه‌جا شود.
با پایان یافتن سال ۹۴بازهم خبری از افتتاح پروژه زیرگذر شریعتی نشد تا وعده های افتتاح این پروژه به عدد ۴برسد شهریور ۹۳، مهر ۹۳، دهه فجر ۹۳ و سال ۹۴ تاریخ هایی است که برای زمان بهره برداری زیرگذر شریعتی اعلام شده بود.

واما سال ۹۵ هنوز بهاررا به چشمان خود می دید که یکی از مسئولین شهرداری اهواز در نخستین شورای اداری شهرداری اهوازاز افتتاح زیرگذر شریعتی در سال ۹۵سخن گفت ،محمد صفری معاون فنی و عمرانی شهردار اهواز بدون اعلام زمان دقیق افتتاح این پروژه اظهار کرد: زیرگذر شریعتی هم اکنون ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تا دوسه ماه آینده افتتاح خواهد شد.
قطعا منظور نگارنده از تهیه این گزارش فقط آگاه سازی افکار عمومی از خلف وعده های شهردای اهواز نیست که این پروژه ابعاد دیگری را نیز در پشت پرده خود دارد چنانکه شهردار اهواز اعتبار اولیه احداث این پروژه را ۶میلیاردتومان و افتتاح آن را شهریور۹۳ اعلام می کند و پس از گذشت ۲سال از اجرای پروژه ۸ماهه زیرگذر شریعتی، رئیس کمیسیون عمران شورای شهر اهواز از اختصاص ۲۵میلیاردتومان هزینه برای تملک اراضی این پروژه خبر می دهد در حالی که در سال ۹۲ ، مدیر مطالعات معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری اهواز با قاطعیت از مطالعات دقیق اجرای این زیرگذر گفته بود.
اظهارات و اسناد دیگری نیز در خصوص این پروژه وجود دارد که به نظرمی رسد برای قضاوت افکار عمومی این مقدار از اطلاعات کفایت کند.

پی نوشت:
*زیرگذر شریعتی مشت نمونه خروار مدیریت سیدخلف در شهرداری اهواز است که با عنایت خداوند متعال به تدریج از سایر پروژه های شهرداری و مصائب شهروندان اهوازی خواهیم گفت.

*شبکه اطلاع رسانی رهیاب طی سال های گذشته اسناد و اطلاعات مختلفی را از اقدامات شهردار اهواز و مجموعه شهرداری در اختیار گرفته است که در صورت صلاحدید دلسوزان استان اقدام به انتشار گسترده آن ها خواهد کرد.