به گزارش خوزپرس از اهواز، هر کدام از این پیامک ها که با هدف کسب درآمد از مشترکان تلفن همراه است ، به راحتی قابل دریافت، و به سختی قابل حذف و پیگیری است.
پیامک هایی که به ظاهر هزینه کم و ناچیزی کسر می کند اما در کل هزینه های هنگفتی می شود و سودجویان در این وادی بهره بسیاری می برند.
یکی از مشترکان این اپراتورها که به گفته وی روزانه بیش از پنج پیامک تبلیغاتی دریافت می کند، می گوید: بیش از نصف شارژ تلفن همراهم برای این پیامک ها خرج می شود بدون اینکه موافق این مساله باشم و یا گزینه ای را تایید کنم.
وی می افزاید: این پیامک ها به گونه ای شده که دیگر صدای دریافت پیامک برای من اهمیتی ندارد و حتی اگر پیامک ضروری و مهمی برسد، متوجه آن نمی شوم.
یکی دیگر از مشترکان که از این پیامک ها کلافه شده است، می گوید: هرگونه عدد و حرفی برای لغو این پیامک ها ارسال کردم اما متاسفانه هنوز هم پیامک های تبلیغاتی را دریافت می کنم.
مدیرکل ارتباطات و اطلاعات فناوری خوزستان در این باره گفت: تا زمانی که مشترکان شماره ای را وارد نکنند یا به درخواستی پاسخ ندهند هیچ کدام از این خدمات فعال نخواهد شد.
علیرضا ملکی جهان افزود: متاسفانه از نظر روانشناسی و گفتاری و نوشتاری این پیامک ها به گونه ای هستند که مخاطب را گول می زنند و از غفلت یا بی توجهی مخاطبان سوءاستفاده می کنند.
وی بیان کرد: ممکن است یک آهنگ پیشواز در نخستین بار به صورت رایگان نصب شود اما تنها در نخستین پیامک رایگان بودن این آهنگ ذکر شده و آهنگ های بعدی با کسر هزینه است که مخاطب باید در این خصوص دقت کند و کلید تایید را نزند.
ملکی جهان گفت: همچنین برای لغو برخی خدمات، مشترکان باید عدد یا حرفی را ارسال کنند که در صورت ارسال کوچک یا بزرگ بودن حرف و با فاصله یا بدون فاصله بودن، آن سرویس حذف نخواهد شد.
مدیر کل ارتباطات و اطلاعات فناوری خوزستان ادامه داد: متاسفانه این ترفندها برای کسر هزینه از مشترکان وجود دارد و منبع درآمد اپرتورها شده است.
وی افزود: مشترکان برای پیگیری این مساله می توانند با مراجعه به سایت www.cra.ir و ورود به سامانه ۱۹۵ شکایت خود را وارد کنند.
ملکی جهان ادامه داد: همچنین مشترکان همراه اول برای لغو پیامک های تبلیغاتی می توانند عدد یک را به شماره ۸۹۹۹ ارسال کنند و مشترکان ایرانسل نیز با شماره گیری *۸۰۰# این پیامک ها را لغو کنند.
تلفن های همراه وسیله ای برای گسترش ارتباطات و کاهش هزینه رفت و آمد و موارد دیگر هستند و نباید اپراتورها کاری کنند که این وسیله به ابزاری برای سودجویی و آزار مردم تبدیل شوند.

ایرنا