به گزارش خوزپرس احمد زارعی روز سه شنبه در نشست کارگروه کشاورزی شهرستان دزفول در سالن جلسات فرمانداری با بیان اینکه سال زراعی گذشته سال سختی برای کشاورزان دزفول بود ولی به دلیل اقلیم مناسب و به رغم خسارت فراوانی که به بخش کشاورزی وارد شد با تولید بسیار خوبی همراه بودیم افزود: بیش از پنج هزار هکتار از اراضی کشاورزی دزفول در سیل خسارت دید با این وجود کشاورزان موفق به تولید بیش از ۱۶۵ هزار تن محصول گندم شدند که در نوع خود بی سابقه است.
مدیر جهاد کشاورزی دزفول با اشاره به اینکه تاکنون ۱۲۰ هزار تن محصول گندم توسط اداره تعاون روستایی و اداره غله از کشاورزان خریداری شده است عنوان کرد: علاوه بر این ۳۰ هزار تن محصول گندم بذری نیز توسط موسسه های تولید بذر از کشاورزان خریداری شده است که این آمار نشان می دهد کشاورزان دزفول نقش بسزایی در تحقق شعار اقتصاد مقاومتی ایفا کرده اند.
زارعی با اشاره به کشت چغندرقند و انتقال روزانه ۲۰۰ هزار تن محصول چغندرقند از دزفول به شرکت قند استان های کرمانشاه و اصفهان،این اقدام را اتلاف انرژی فراوانی دانست و در ادامه از تلاش فرماندار دزفول جهت احداث کارخانه قند تقدیر کرد و افزود: با راه اندازی کارخانه قند مشکل کشاورزان چغندرکار دزفول برطرف می شود ضمن اینکه با راه اندازی کارخانه قند تحولی در تولید سایر محصولات ایجاد می شود و کشت سبزی و صیفی نیز در منطقه متوازن خواهد شد.
مدیر جهاد کشاورزی دزفول اظهار کرد: در سیل اخیر متاسفانه هیچ حمایتی از سوی ستاد حوادث ومدیریت بحران جهت جبران خسارات کشاورزان دزفول انجام نشد و با وجود اینکه بخش عظیمی از زیرساخت های بخش کشاورزی مانند جاده، کانال ها و زهکش ها تخریب شدند و امکان برداشت محصول توسط کشاورزان میسر نبود.
وی افزود: ماشین آلات سنگین شرکت کشت و صنعت کارون و جهاد نصر و دیگر نهادها به مدت چندین هفته در اختیار کشاورزان بود تا حجم گسترده مشکلات به حداقل برسد ضمن اینکه اگر این اقدامات نبود کشاورزان دزفول بیشتر متضرر می شدند.
مدیر جهاد کشاورزی دزفول در خصوص کشت تابستانه در این شهرستان نیز گفت: با همکاری شبکه آبیاری مشکلی برای تامین آب کشاورزان وجود ندارد و بیشترین همکاری جهت تامین آب کشاورزی در کشت گذشته از سوی شبکه آبیاری دز صورت گرفت که قابل تقدیر است.
وی افزود:۵۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان دزفول زیر کشت تابستانه خواهند رفت که از شبکه آبیاری تقاضا می شود همچون گذشته با کشاورزان همکاری کنند.
زارعی همچنین از تعاون روستایی جهت خرید محصولات کشاورزی به ویژه کلزا تقدیر کرد و افزود: بالای ۹۰ درصد روغن موردنیاز کشور وارداتی است به همین دلیل توسعه کشت دانه های روغنی در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفته است و سال گذشته در دزفول نیز کشت کلزا،آفتابگردان و سویا توسط کشاورزان و شرکت شهید رجایی آغاز شد و تابستان امسال نیز مقدمات کشت سویا در دزفول فراهم شده و بذر و سموم مورد نیاز این کشت فراهم شده است.