به گزارش خوزپرس به نقل از خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان، پس از آغاز به کار مجلس دهم و انتخاب رییس و هیأت‌رییسه مجلس، تشکیل کمیسیون‌های تخصصی در دستور کار قرار گرفت و فهرست بدوی و به‌تدریج نهایی اعضای کمیسیون‌ها مشخص شد اما در این بین نمایندگان استان نشان دادند که تمایل بسیاری برای رسیدن به برخی از کمیسیون‌ها دارند و در همین حال بسیاری از دیگر کمیسیون‌های مهم از جمله آموزش و تحقیقات، فرهنگی، اصل ۹۰، امنیت ملی و سیاست خارجی و برنامه و بودجه را که ارتباط نزدیکی با معضلات استان دارند، نا‌دیده‌ گرفته شد.

 

نمایندگان استان پس از آن‌که در رسیدن به هیأت‌رییسه مجلس ناکام ماندند، عضویت در کمیسیون‌های تخصصی نخستین آزمون جدی برای آن‌ها به حساب می‌آمد که به نظر می‌رسد پس از مشخص شدن اعضای کمیسیون‌ها نمایندگان خوزستان در این آزمون عملکرد موفقی نداشتند.

 

مطالباتی که همچنان بر زمین می‌ماند!

 

به‌طور طبیعی تلاش نمایندگان استان برای عضویت در هر کمیسیون باید بر اساس تخصص و متناسب با شرایط و مطالبات استان صورت گیرد اما درحالی‌که آموزش‌وپرورش و آموزش عالی استان از عقب‌ماندگی مفرط رنج می‌برد و در رتبه‌های آخر کشور قرار دارد و تلاش در جهت توسعه کمی و کیفی دانشگاه‌ها و جبران عقب‌ماندگی آموزش‌وپرورش همچنان به‌عنوان یکی از مطالبات اساسی استان بدون پاسخ مانده است، هیچ یک از نمایندگان استان تمایلی به حضور در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس را نداشتند!

 

کمبود اعتبارات و بودجه در استان و پروژه‌های متعدد نیمه‌تمام آموزشی و پژوهشی به‌دلیل نبود منابع از واقعیت‌های غیر قابل انکار و از سوی دیگر تقسیم عادلانه بودجه و منابع یکی از خواسته‌های اصلی مدیران آموزش وپرورش و آموزش عالی استان است اما جای شگفتی است که هیچ کدام از نمایندگان استان در کمیسیون بودجه و برنامه نیز حضور ندارند و با این وضعیت باید همچنان شاهد تخصیص‌های قطره‌چکانی به پروژه‌های نیمه‌تمام باشیم.

 

حضور ۶۰ درصد نمایندگان در یک کمیسیون خاص

 

علاوه بر این از دیگر شاخصه‌های مهم تخصص و توان کارشناسی برای نقش‌آفرینی مثبت در کمیسیون‌ها است اما آنچه که ظاهراَ نمایندگان استان به آن توجهی نداشتند ”تخصص” بود. تمایل بیش از اندازه نمایندگان استان به حضور در کمیسیون انرژی موجب شد که حدود ۶۰ درصد نمایندگان در این کمیسیون حضور پیدا کنند و جالب آن است که نمایندگانی با تحصیلات رشته‌های حوزوی و علوم انسانی در این کمیسیون تخصصی عضو شده‌اند و تنها نماینده‌ای که موفق به ورود به آن نشد دارای تحصیلات در حوزه انرژی است!

 

دکتر بابک مختاری دانشیار دانشگاه شهید چمران اهواز در این خصوص با اشاره به تعیین اعضای کمیسیون‌های تخصصی مجلس و توزیع نمایندگان استان در این کمیسیون‌ها به خبرنگار ایسنا گفت: مسأله‌ای که باید مورد توجه قرار گیرد آن است که  هشت کمیسیون مهم در مجلس وجود دارد که از این بین در کمیسیون‌ آموزش ‌و تحقیقات،‌ امنیت ملی و سیاست خارجی، صنایع و معادن و برنامه ‌و ‌بودجه هیچ نماینده‌ای از خوزستان حضور ندارد.

 

وضعیت بغرنج آموزشی و عدم حضور نماینده‌ای در کمیسیون آموزش

 

وی در خصوص عدم حضور هیچ کدام از نمایندگان در کمیسیون آموزش‌ و تحقیقات خاطرنشان کرد: وضعیت استان هم در بخش آموزش‌وپرورش و هم آموزش عالی کاملاَ بغرنج است و شایسته‌تر بود که حداقل یک عضو از استان در کمیسیون آموزش ‌و ‌تحقیقات حضور داشته باشد تا بتوان از حق آموزش‌و‌پرورش و آموزش عالی استان که به دلیل عوامل متعدد نسبت به استان‌های دیگر خوب پیشرفت نکرده و دچار عقب ماندگی است، دفاع کرد.

 

رئیس پارک علم و فناوری خوزستان ادامه داد: بودجه‌های خوبی به وزارت‌خانه‌های آموزش‌وپرورش و آموزش عالی تعلق می‌گیرد و طرح‌های عمرانی بسیاری سالانه توسط این ۲ وزارت اجرایی می‌شود که فعال‌شدن حوزه اجرایی این وزارت‌خانه‌ها در استان می‌توانست به ایجاد اشتغال موقت در استان کمک کند اما متأسفانه در حال حاضر کسی از استان در این کمیسیون حضور ندارد.

 

مختاری با بیان این‌که معتقد است نمی‌توان عدم حضور نمایندگان استان در کمیسیون آموزش و تحقیقات را به مثابه از دست دادن تمام فرصت‌های نمایندگان دانست، تصریح کرد: نمایندگان جدید استان ارتباطاتی را با دانشگاه‌ها برقرار کرده‌اند و قطعاَ این ارتباط با آموزش‌وپرورش نیز ایجاد شده است زیرا آموزش‌وپرورش دغدغه تمام مردم استان است اما حضور در این کمیسیون کمک می‌کرد تا بدون هدر دادن انرژی استان به اهداف مدنظر و مطالبات مردم جامه عمل پوشاند.

 

وی افزود: مدیران دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و پژوهشی با رایزنی با نمایندگان و تشکیل اتاق‌های فکر برای نمایندگان می‌توانند تا حدود زیادی مطالبات استان را از طریق مجلس پیگیری کنند.

 

ضرر بزرگ خوزستان از نداشتن نماینده در کمیسیون برنامه

 

مختاری با اشاره به این‌که یکی از مهم‌ترین کمیسیون‌های مجلس کمیسیون برنامه و بودجه است که تمام استان‌ها تلاش می‌کنند حداقل یک نماینده در آن داشته باشند، گفت: این کمیسیون تقریباَ بر تمام دخل و خرج کشور نظارت دارد و یک کمیسیون بسیار مهم و تأثیرگذار است؛ اعضای این کمیسیون هم اعضای اصلی کمیسیون تلفیق بودجه مجلس خواهند بود.

 

دانشیار دانشگاه شهید چمران اهواز با بیان این‌که اعضای کمیسیون تلفیق بودجه مجلس، سالانه بودجه‌ کشور را تصویب می‌کنند، عنوان کرد: عدم حضور نمایندگان استان در کمیسیون برنامه و بودجه یک ضرر بزرگ برای استان است.

 

کمیسیون‌های در اولویت استان و اولویت‌های نمایندگان

 

مختاری بیان کرد: با توجه به شرایط استان می‌توان گفت که کمیسیون انرژی، کمیسیون کشاورزی، کمیسیون آموزش و تحقیقات، کمیسیون صنایع و کمیسیون اقتصادی برای استان در اولویت هستند؛ در اقتصاد یک نماینده وجود دارد، از مهم‌ترین فعالیت‌های این کمیسیون نظارت بر عملکرد بانک‌ها و بیمه‌ها است و با توجه به این‌که بانک‌های خوزستان از نظر سپرده‌گذاری در رتبه نخست اما از نظر ارائه تسهیلات در رتبه آخر هستند اگر نمایندگان بیشتری از استان در این کمیسیون وجود داشت نظارت بهتری بر این بانک‌ها اعمال می‌شد.

 

به گزارش ایسنا، در ترکیب نهایی کمیسیون‌های تخصصی از مجموع ۱۸ نماینده خوزستان ۱۰ نماینده در کمیسیون انرژی و یک نماینده در هر کدام از کمیسیون‌های بهداشت، اجتماعی، اقتصادی و عمران حضور دارند و از نمایندگان دیگر نیز ۲ نماینده برای حضور در کمیسیون کشاورزی ثبت‌نام کرده‌اند که هنوز ترکیب نهایی این کمیسیون مشخص نشده و ۲ نماینده نیز از ورود به کمیسیون‌های مدنظر (انرژی و برنامه و بودجه) بازماندند.

 

در مجموع خوزستان با وجود ابعاد مختلف تأثیرگذار آن در سطح ملی و عقب‌ماندگی‌های بی‌سابقه در بخش‌های مختلف آموزش‌وپرورش، آموزش عالی و زیرساخت‌های توسعه‌ای بدون هیچ نماینده‌ای در کمیسیون آموزش و تحقیقات برای پیگیری مطالبات و خواسته‌های بر زمین‌مانده مردم نمی‌تواند در آینده نیز شاهد تغییر چندانی در این بخش‌ها باشد و همچنان باید شاهد تضییع حق آموزش‌وپرورش و آموزش عالی استان به‌عنوان محورهای اصلی توسعه استان باشیم.

 

تنظیم از: سیداحمد مقدم‌موسوی