به گزارش خوزپرس؛ هادی گودرزی در یادداشت روز خود نوشت: در پایان مجلس نهم از منظم ترین نمایندگان مجلس که شامل آقایان مجتبی رحماندوست، محمدحسین فرهنگی، ضرغام صادقی، حسن کامران، حسینعلی حاجی دلیگانی، سیدسعید زمانیان دهکردی، عبدالرحمان رستمیان، محمدابراهیم رضایی، بهرام بیرانوند، نادر قاضی پور و هچنین خانم زهره طبیب زاده نوری بودند نام برده شد.

اولین استیضاح مربوط به محمد عباسی وزیر ورزش و جوانان دولت دهم بود که دلیل آن هم جا به جایی روسای فدراسیون ها و عدم موفقیت در المپیک ذکر شد. گرچه این استیضاح در شانزدهم مهر سال ۹۱ در صحن مجلس مطرح شد؛ اما به رغم آغاز جلسه استیضاح، بعد از دقایقی و قبل از اتمام سخنان نمایندگان موافق و مخالف و رای گیری در مورد استیضاح، با پس گرفتن امضاهای یک نماینده و رسیدن امضاها به زیر ۱۰ نفر، از دستور کار مجلس حذف و استیضاح منتفی شد.

عبدالرضا شیح الاسلام وزیر کار دولت احمدی نژاد دومین وزیر استیضاح شده از سوی مجلس نهم بود. این استیضاح در پانزدهم بهمن سال ۹۱ در مجلس مطرح شد و نمایندگان با رای مثبت این وزیر را برکنار کردند.

انتصاب سعید مرتضوی به عنوان مسئول سازمان تامین اجتماعی و پافشاری وی بر عدم برکناری او به رغم درخواست نمایندگان، دلیل این استیضاح بود. اما آن روز به دلیل پخش فیلمی جنجالی توسط رئیس جمهور وقت و  تنش ها و توهین های برخی نمایندگان به احمدی نژاد به یکشنبه سیاه معروف شد.

سه استیضاح هم برای دولت یازدهم

اولین استیضاح مربوط به رضا فرجی دانا وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بود که در ۲۹ مرداد سال ۹۳ در صحن مجلس مطرح و با رای نمایندگان این وزیر عزل شد. انتصاب افراد مسئله دار در پست های حساس همچون جعفر میلی منفرد به عنوان معاون آموزشی و جعفر توفیقی بعنوان مشاور ارشد از دلایل این استیضاح بود.

مجلس نهم همچنین در دولت روحانی علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش را زیر تیغ استیضاح برد؛ اما این تیغ تیز نبود و فانی بر سر کار خو باقی ماند.

اما پنجمین استیضاح مطرح شده در صحن مجلس نهم، مربوط به عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی است. این استیضاح روز در ۱۴ مهر ۱۳۹۴ در مجلس برگزار شد. اما آخوندی به عنوان وزیر راه و شهرسازی ابقاء گردید.

البته استیضاح حداقل ۱۰ وزیر دیگر در بین نمایندگان زمزمه می شد و حتی طرح آن تهیه و به امضای جمع زیادی از نمایندگان می رسید؛ ولی با مقاومت هیئت رئیسه مجلس در صحن مجلس مطرح نشد. علی طیب نیا وزیر اقتصاد و دارایی، علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت، علی جنتی وزیر آموزش و پرورش، حمید چیت چیان وزیر نیرو، محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور، بیژن زنگنه وزیر نفت، محمود گودرزی وزیر ورزش و جوانان و محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی ۱۰ وزیری هستند که استیضاح آنها در مجلس به سرانجام نرسید.

هرچند مجلسیان با کارت‌های زرد خود به عملکرد وزیر انتقاد داشتند.

فریادهای دارایی

البته فریادهای صیدعیسی دارایی نماینده مردم شریف اندیمشک در جلسه صحن بررسی برجام هنگام سخنرانی دکتر صالحی، هرگز فراموش نخواهد شد و از آن میتوان از اتفاقات تلخ و فراموش نشدنی مجلس نهم یاد نمود.

امید است که منتخبان مجلس دهم کشور را در این موقعیت حساس سیاسی و منطقه ای به سلامت هدایت و راهنمایی نماید و پشتیبان خوبی برای نظام و رهبری باشد.