به گزارش خوزپرس؛ فرشاد مومنی در نخستین همایش توسعه شهری مبتنی براندیشه های ایران شهر عنوان کرد: کشور ما از لحاظ اقتصادی شرایط سختی را سپری می کند. در چنین شرایطی باید تلاش کرد تا دولت به کیفیت سیاست های خود بیافراید. برای تحقق این مسئله در ابتدا باید واقعیت ها را همانگونه که هستند ببینیم. متاسفانه اوضاع کشور در این زمان به گونه ای است که از لحاظ ساختاری و نهادی آمادگی چنین مواجه ای را نداریم.

وی افزود: در تجربه های موفق توسعه هیچ موردی از موفقیت در بخش اقتصادی از طریق پنهان کردن مشکلات گزارش نشده است.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه گفت: در قانون برنامه چهارم توسعه برنامه ریزی لازم صورت گرفت تا برای رسیدن به رشد هشت درصدی سالانه از سود ناخالص ملی ١۶/ ۵ میلیارد دلار نفتی اختصاص یابد. همین آمار در برنامه ششم توسعه به تخصیص سالانه ٢٠٠ میلیارد تومان رسید. این مسئله نشان از  فساد اداری گسترده در هشت سال گذشته است این مسئله را باید با دقت و جدیت و بدون در نظرگرفتن مسائل جناحی و سیاسی پیگیری کرد

مومنی تصریح کرد: در سایر سیستم های اقتصادی جهان هر فرد با پس انداز حقوق پنج ساله خود می تواند صاحب یک خانه شود در صورتی که بر اساس آمار به دست آمده این میزان در کشور ما در مقیاس ١١٠ سالگی رخ خواهد داد.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه گفت: متاسفانه بسترهای لازم به منظور خرید خانه برای جوانان وجود ندارد. زیرا شغلی وجود ندارد و با افزایش تسهیلات ازدواج نمی توان این مسئله را حل کرد.

این اقتصاددان اظهار کرد: در شرایط کنونی به صورت سیستمی ساختارهای نهادی موجود بر علیه دو قشر تولید کننده و عامه مردم قرار گرفته اند. این مسئله باعث شده تا هزینه های بسیاری به دلیل نبود تحلیل های مناسب و کارشناسی شده بر اقتصاد کشور تحمیل شود.

مومنی عنوان کرد: کشور ما جز کشورهای نادر از لحاظ تعدد روزهای تعطیل است. با این حجم تعطیلات نمی توان فعالیت شاخصی انجام داد. با هر یک روز تعطیلی حدود پنج هزار میلیارد تومان به اقتصاد کشور خسارت وارد می شود

وی اظهار کرد: فروپاشی درآمدی طبقه متوسط جامعه باید به صورت واقعی به رییس جمهور ارائه شود تا راهکارهایی صحیح در این خصوص از سوی دولت ارائه شود.

وی تصریح کرد: کسری بودجه خانواده های ایرانی در ۱۰ سال گذشته افزایش یافته است و این مسئله باعث شد تا مردم مواد مغذی را از سبد خوراک خانواده ها حذف کنند. بحران تقاضای موثر در ایران به دلیل سرخوشی مردم نیست. بلکه قدرت خرید مردم کاهش یافته است.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه گفت: در بازه زمانی سال ٧٢ تا ٩٣ سطح عمومی قیمت ها در کشور ٣٧ برابر شده، در همین بازه زمانی هزینه اجاره مسکن ۶١ برابر، قیمت مسکن ٧۶ برابر و قیمت زمین ١٠٧ برابر شده است

مومنی گفت: سطح دانایی کشور برای برون رفت از مشکلات فعلی کفایت می کند. به طور حتم از طریق سرمایه گذاری بر روی بنیه انسانی و کارشناسی کشور به راحتی می توان مشکلات فعلی را حل کرد. اما مشکل در حال حاضر این است که علم به جایگاه اجتماعی تبدیل نشده است.