عباس هلاکویی شامگاه یکشنبه در گفت وگو با خوزپرس اظهار کرد: طرح قطارشهری اهواز قرار بود چهار ساله اجرا شود اما پس از ۱۰ سال حدود ۲۶ درصد پیشرفت دارد.
وی افزود: این تاخیر هزینه بسیاری به کارفرمای این طرح و در واقع شهر اهواز وارد که بر اساس برآورد انجام شده رقمی در حدود چهار هزار و ۲۵۰ میلیارد ریال است.
هلاکویی اظهارکرد: این ضرر و زیان شامل خسارت ناشی از تاخیر در اجرای طرح و هزینه های اضافی است که کارفرما ناچار است آن را بپردازد به طور مثال در این مدت به طور متوسط ماهانه یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال به مشاور پرداخته ایم و یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال نیز بابت تعدیل قرار داده به پیمانکار پول داده یم که در صورت اتمام طرح در موعد مقرر این هزینه ها به طرح تحمیل نمی شد.
وی با اشاره به ادعای پیمانکار قطارشهری اهواز مبنی بر طلب از کارفرما افزود: شرکت چینی کیسون (پیمانکار) مدعی شده که سازمان قطارشهری اهواز (کارفرما) مطالبات آنها را پرداخت نکرده در حالی که معتقدیم نه تنها به پیمانکار بدهکار نیستیم بلکه بابت تاخیر در اجرای طرح طلبکار هستیم.
هلاکویی تاکید کرد: قرار است که یک هیات کارشناسی از سوی شورای عالی فنی برای بررسی ادعای دو طرف به اهواز سفر کنند.
مدیرعامل سازمان قطارشهری اهواز همچنین گفت: پیمانکار مترو، کارگاه را از تیر پارسال تعطیل کرده و برای ادامه کار بهانه می آورد.
وی افزود: فسخ قرارداد و خلع ید شرکت کیسون از پارسال در حال پیگیری است و توقف طرح و ترک کار پیمانکار، دلایل کافی برای فسخ قرارداد را فراهم می کند.
هلاکویی اعتبارات پارسال قطارشهری اهواز را یک هزار میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: از زمان تعطیل بودن این طرح، سازمان مدیریت و برنامه ریزی اختصاص اعتبارات را متوقف کرده و تنها ۱۵۰ میلیارد ریال را اختصاص داده است.
وی اظهار کرد: شهریور پارسال وزیرکشور در نامه ای موافقت خود را با خلع ید پیمانکار به دلیل آنچه ناتوانی از ادامه طرح عنوان شده اعلام کرد اما استاندار خوزستان به دلیل شرایط اهواز خواست که مهلت بیشتری به پیمانکار داده شود و اکنون منتظر تعیین تکلیف این طرح هستیم.
مجری و پیمانکار متروی اهواز شرکت چینی کیسون است که در سال ۱۳۸۵ کار را تحویل گرفت و قرار بود آن را پنج ساله به اتمام برساند اما این طرح اکنون تنها ۲۶ درصد پیشرفت دارد.
آخرین وعده برای راه اندازی متروی اهواز آبان پارسال اعلام شده و قرار بود گام نخست آن (شش ایستگاه میدان فرودگاه تا مصلا) به بهره برداری برسد. نارضایتی مسئولان خوزستان و معاون عمرانی وزیر کشور از پیشرفت متروی اهواز به حدی بوده که مرداد ۹۴ معاون عمرانی استاندار خوزستان و مدیرعامل این طرح، اعلام کردند که قصد خلع ید پیمانکار را دارند.
عملکرد ضعیف کیسون اعتراضات کارگری را نیز در این سال ها در پی داشته است. پارسال حدود ۳۸۰ کارگر این طرح اخراج شدند. همچنین کارگران متروی اهواز در اعتراض به پرداخت نشدن مطالبات خود تاکنون بیش از ۱۱ نوبت اعتصاب کرده اند و این اعتراض ها در سال های گذشته نیز اتفاق افتاده است.