به گزارش خوزپرس از اهواز؛ دکتر اسماعیل ایدنی در نشست خبری هفته سلامت که امروز (۲۹ فروردین ماه) در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز برگزار شد، با بیان این‌که شعار امسال هفته سلامت “غلبه بر دیابت” انتخاب شده است، اظهار کرد: اهمیت انتخاب روزی به نام بهداشت از سال ۱۳۵۰ توسط سازمان بهداشت جهانی مورد توجه قرار گرفت و روز۷ آوریل به عنوان روز جهانی بهداشت در نظر گرفته شد. این روز در کشور ما مصادف با ۱۸ فروردین ماه است.

وی افزود: تنها یک روز جهت تمرکز بر سلامت ناکافی به نظر می‌رسید و بنابراین این روز در کشور ایران به هفته سلامت تبدیل شد؛ هفته سلامت در سال جاری در هفته اول اردیبهشت ماه برگزار خواهد شد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز عنوان کرد: سلامت یک مساله کاملا فرابخشی است و به طور مداوم، تاثیر مدیریت صرف خدمات بهداشتی و درمانی بر ارتقا سلامت محدودتر می‌شود. بنابراین اگر هدف‌های نهایی نظام‌های سلامت در سراسر جهان افزایش طول عمر با کیفیت خدمات سلامت تلقی شود؛ با تمرکز بر مولفه‌های حاکم بر سلامت قابل مشاهده است که بسیاری از عوامل تاثیر گذار بر سلامت، مقوله های فرابخشی است.

ایدنی ادامه داد: این موضوع در نتیجه می‌تواند محصول نهایی را که طول عمر باکیفیت افراد جامعه است، تحت تاثیر خود قرار دهد بنابراین هفته سلامت فرصت بسیار خوبی است تا اهمیت و جایگاه سلامت تامین شود. همچنین لازم است مشارکت مردم و نهادهای فرابخشی از جمله نهادهای حاکمیتی و مردمی و اجرایی را به مقوله سلامت جلب کرد.

وی با اشاره به لزوم مشارکت مردم و نهادهای فرابخشی در تامین سلامت گفت: همراه با جلب مشارکت، با بازنگری که در زمینه دستاوردها، توانمندسازی‌ها و اطلاعاتی که در این حوزه وجود دارد به هدف نهایی یعنی افزایش طول عمر باکیفیت جمعیت تحت پوشش برسیم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بیان کرد: توسعه پایدار تنها از مسیر توسعه انسانی عبور می‌کند و توسعه انسانی نیز بر پایه انسان سالم است بنابراین درپی توسعه جامعه باید مسیر سلامت انسان‌ها را دنبال کرد. همچنین تمام سیاست‌گذاری‌ها در حوزه‌های مختلف جامعه، از جمله در سیاست‌های کلان و جزئی باید سلامت‌محور باشند.

وی افزود: علاوه بر مسایل فرهنگی لازم است در تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی‌ها نیز پیوست‌های سلامت داشت. همچنین بسیاری از تصمیم‌گیری‌ها ارزش افزوده مادی و ثروت بسیار خوبی می‌تواند برای جامعه ایجاد کند و آثار پایدار و طولانی‌مدت بر سلامت افراد جامعه بگذارد.

ایدنی اظهار کرد: مسایلی که در خوزستان به طور مستقیم و غیر مستقیم مشهود است و با تبعات آن از جمله مساله ریزگردها و بحران‌های تنفسی و تصادفات جاده‌ای و سایر مقوله‌ها مواجه هستیم، نشان می‌دهد به مساله توسعه، یک‌جانبه نگاه شده است.

وی با اشاره به اهداف هفته سلامت گفت: فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی در راستای ارتقا سلامت و تاکید بر اصلاح روش زندگی از جمله اهداف هفته سلامت است. همچنین اکنون گذر اپیدمیولوژیک و دموگرافیک در بیماری‌ها رخ داده و ما به موفقیت خوبی در حوزه کنترل بیماری‌های عفونی و واگیردار کلاسیک و سنتی در کشور دست یافته‌ایم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با بیان این‌که لازم است دستگاه سلامت و تغییرات در سیمای بیماری‌ها توجه داشته باشد، عنوان کرد: اکنون بیماری‌های واگیردار حتی جزو ۱۰ علت اول مرگ و میر در کشور ایران محسوب نمی‌شوند. ولی میزان بیماری‌های غیرواگیر از جمله بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت، سندروم‌های متابولیک، سرطان‌ها، سوانح و بیماری‌های تنفسی به عنوان خطرات اصلی نظام سلامت در کشور محسوب می‌شوند.

وی افزود: همچنین بیماری‌های جدیدی از جمله آنفلوانزاها و برخی بیماری‌های عفونی در حال افزایش شیوع است بنابراین نظام سلامت باید به سوی شناسایی خطرات و طراحی و سازمان‌دهی حرکت کند.

ایدنی با بیان این‌که بیماری‌‌های غیرواگیر بیشترین میزان عمر از دست رفته در کشور را به خود اختصاص می‌دهند، گفت: بیماری‌های قلبی و عروقی و سرطان‌ها از جمله بیماری‌های غیرواگیر هستند که بخشی از این بیماری‌ها با اصلاح الگوی روش زندگی کنترل می‌شوند.

وی بیان کرد: دیابت علت بسیاری از ناتوانی‌ها و مرگ و میرها است و شیوع این بیماری در سطح جهانی، ملی و استانی در حال افزایش است. شیوع دیابت در خوزستان نیز از ۱۵ درصد به ۲۰ درصد رسیده که نشان می‌دهد کنترل مناسبی بر روی عوامل ایجادکننده دیابت نبوده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با بیان این‌که مهم‌ترین‌ عامل پیشگیری از دیابت اصلاح روش زندگی است، گفت: لازم است جهت ارتقاء سلامت، فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی مناسب شود و بر اصلاح روش‌های زندگی با مورد توجه دادن شعار سال “غلبه بر دیابت” تاکید شود.

وی با تاکید بر اهمیت سلامت در برقراری توسعه پایدار، عنوان کرد: اهمیت سلامت در برقراری توسعه پایدار باید مورد توجه قرار گیرد و به شعار سال پایبند بود زیرا انسان سالم محور توسعه پایدار است.

ایدنی با اشاره به اهمیت مشارکت و همکاری عمومی و توجه به نقش سلامت گفت: اهداف سلامت بدون همکاری مردم محقق نخواهد شد. بنابراین لازم است مشارکت عمومی در راستای توجه به نقش سلامت و پیشگیری جهت داشتن زندگی سالم را مدنظر قرار داد.

وی با تاکید بر لزوم همکاری سیاست‌گذاران و مدیران ارشد خوزستان در حمایت از برنامه سلامت بیان کرد: این موضوع در کارگروه سلامت و اهمیت غذایی خوزستان مطرح می‌شود و بدون حمایت‌های لازم نمی‌توان به اهداف سلامت دست یافت.

رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به بحران طغیان رودخانه‌های خوزستان اظهار کرد: در این بحران بسیاری از روستاها در معرض سیل قرار گرفته و دچار مشکلاتی شدند که این موضوع خطر شیوع بیماری‌های عفونی، روده ای و اسهالی را در منطقه افزایش می‌دهد. بنابراین در صورتی که همکاری مدیران ارشد وجود نداشته باشد، با خطراتی مواجه خواهیم شد.

وی با اشاره به نقش سازمان‌های مردم‌نهاد بر سلامت گفت: این سازمان‌ها می‌توانند در دو حوزه افزایش سواد سلامت و ارتقا فرهنگ عمومی در حوزه سلامت و مشارکت سازمان های مردم‌نهاد و خیرین در حمایت از برنامه‌های لازم کمک بسیاری کند.

ایدنی با بیان این‌که یکی از چالش‌های خوزستان موضوع ظرفیت تخت‌های بیمارستانی است، عنوان کرد: در صورتی که مدیریت توقعات به درستی انجام نشود و توقع در سطح بسیار بالایی تعریف شود تصور ناکارآمدی سیستم را در پی خواهد داشت. بنابراین لازم است جهت غلبه بر چالش‌ها زمان مناسب برای دستگاه و سیستم تعریف شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بیان کرد: پیش‌بینی شده است که از سال ۱۳۹۰ تا سال ۱۴۰۰ میزان بیماران دیالیزی ۲ و نیم برابر شود و در سال ۱۴۰۰ تعداد ۵۰ هزار بیمار دیالیزی خواهیم داشت و بنابراین لازم است که بیماری دیابت کنترل شود.