به گزارش پایگاه تحلیلی خبری خوزپرس از اهواز، همایون امیری چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: ۸۷ درصد این موارد را مردان و ۱۳درصد دیگر را زنان تشکیل می دهند.
وی ادامه داد: آمار بروز بیماری با وضعیت کشوری تفاوت زیادی ندارد و در خوزستان همانند کشور، مهمترین راه انتقال مربوط به اعتیاد تزریقی است اما متاسفانه انتقال از راه تماس جنسی محافظت نشده در حال افزایش است.
امیری در خصوص راه های انتقال HIV گفت: تماس جنسی محافظت نشده با فرد مبتلا، استفاده مشترک از وسایل تزریقی و یا سایر ابزار تیز و برنده مثل تیغ و سوزن خالکوبی، دریافت خون و فرآورده های خونی آلوده و انتقال از مادر مبتلا به نوزاد در دوران حاملگی، زایمان و شیردهی از جمله این راه ها است.
مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری های مرکز بهداشت خوزستان خاطرنشان کرد: اچ آی وی از طریق تماس های معمول مثل دست دادن، در آغوش گرفتن، روبوسی کردن، عطسه و سرفه، استفاده از استخر، توالت و حمام مشترک منتقل نمی شود.
وی اضافه کرد: با وجود آنکه هم اکنون درمان قطعی که این ویروس را از بین ببرد وجود ندارد، اما درمان های موجود می توانند بیماری را در کنترل در آورده و باعث بهتر شدن کیفیت زندگی افراد مبتلا و افزایش طول عمر آنها شود.
امیری افزود: توصیه می شود افرادی که سابقه رفتارهای پر خطر دارند با آزمایش اچ آی وی، هرچه سریعتر از وضعیت ابتلای خود به HIV مطلع شوند تا بتوانند از خدمات درمانی و مراقبتی مناسب در مراکز مشاوره بیماری های رفتاری بهره مند و از پیشرفت بیماری جلوگیری شود.
وی اظهار کرد: آدرس و تلفن مراکز مشاوره بیماری های رفتاری با نام مراکز مشاوره ایدز در سامانه تلفنی ۱۱۸ ثبت شده و یا با تماس با مراکز بهداشت در شهرستان قابل دستیابی است.
وی در خصوص اقدامات این معاونت در زمینه ایدز گفت: آموزش به عموم مردم بویژه جوانان و افراد دارای رفتار پر خطر، انجام آزمایش رایگان از افراد مشکوک به بیماری و درمان و مراقبت رایگان بیماران مبتلا به ایدز از جمله این اقدامات است.