به گزارش خوزپرس روز سوم خرداد ۱۳۶۱ از بارزترین جلوه‌های نصرالهی و از مهم ترین و زیباترین روزهای انقلاب اسلامی ایران می‌باشد.
در این روز شهر مقاوم خرمشهر که پس از پایداری و مقاومت مردم در چهارم آبان ۱۳۵۹ به اشغال دشمن در آمده بود، پس از ۵۷۸ روز (۱۹ ماه)، بار دیگر از سوی رزمندگان اسلام فتح شد و پرچم اسلام بر فراز مسجد جامع و پل تخریب شده خرمشهر به اهتزاز در آمد.
ولی اله حیاتی فرماندار خرمشهر نیز شامگاه چهارشنبه در نشست هماهنگی برنامه های بزرگداشت سالروز آزادی خرمشهر، برگزاری صبحگاه مشترک به میزبانی ارتش جمهوری اسلامی در صحن شهدای مسجد جامع و برافراشتن پرچم مقاومت، ایثار و حماسه آزادی خرمشهر را از برنامه های پیش بینی شده عنوان کرد.
وی اضافه کرد:امسال به مناسبت سالروز حماسه سوم خرداد، عملیات عمرانی در محروم ترین منطقه خرمشهر با اعتباری که متعاقبا اعلام می شود، آغاز می شود.
امام جمعه خرمشهر نیز در این نشست، استفاده از ظرفیت های آبادان و خرمشهر برای برگزاری برنامه های بزرگداشت سوم خرداد را ضروری دانست و گفت: اگر از ظرفیت های این دو شهر به صورت همزمان استفاده شود به گونه ای که در سالروز شکست حصر آبادان در ۵ مهر، مردم خرمشهر و سوم خرداد نیز آبادانی ها در این برنامه ها شرکت کنند، نمود بیشتری در کشور ایجاد می شود.
حجت الاسلام سیدنبی موسوی افزود:امسال برنامه فصل شیدایی در خرمشهر برگزار شد ولی به دلیل تعدد برنامه ها استقبالی از سوی این برنامه از سوی مردم نشد.
وی بسترسازی برای جذب مردم در برنامه های سوم خرداد را ضروری خواند و گفت:برای افزایش مشارکت جوانان در برنامه های سوم خرداد، لازم است با اجرای برنامه جهادی از سوی سپاه و بسیج در مناطق محروم خرمشهر، به مردم این خطه خدمت رسانی شود.
معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد اروند نیز در این نشست تبدیل شدن خرمشهر به شهر موزه و برنامه ریزی برای رونق گردشگری دفاع مقدس را یادآور شد و گفت:باید برای همه برنامه‌ها تعریف اقتصادی داشته باشیم، باید به دنبال تعریف اقتصادی حماسه سوم خرداد باشیم که نخستین محور این برنامه ها، شهر موزه خرمشهر بوده و یکی از ویژگی‌های شهر موزه خرمشهر رونق گردشگری دفاع مقدس است.
سیدمرتضی نعمت زاده گفت:در برنامه های بزرگداشت سالروز حماسه سوم خرداد، باید تعریف اقتصادی در حوزه های گردشگری دینی و معنوی و گردشگری آبی و خاکی و روستایی داشته باشیم.
نعمت زاده تصریح کرد:با رونق گردشگری در عرصه های مختلف، رونق پایدار اقتاصدی نیز محقق شده و بومیان می توانند از مزایای رونق گردشگری بهره ببرند.
مدیر مرکز فرهنگی دفاع مقدس خرمشهر نیز در این نشست از میزبانی ۱۲۰ هزار مهمان نوروزی در موزه خرمشهر خبر داد و گفت:در ایام نوروز امسال، ۱۲۰ هزار گردشگر در قالب کاروان های راهیان نور و مهمان نوروزی از مرکز فرهنگی دفاع مقدس دیدن کردند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۰ درصد رشد را نشان می دهد.
ثامر چنعانی گفت:کمیته نیروهای مسلح ستاد بزرگداشت حماسه سوم خرداد خرمشهر با مسئولیت پایگاه دریایی، کمیته فرهنگی با مسئولیت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، کمتیه ایثارگران با مسئولت بنیاد شهید، کمیته پشتیبانی با مسئولیت فرماندار و عضویت سازمان منطقه آزاد اروند، شرکت نفت و گاز اروندان و بندر دریانوردی، کمیته تبلیغات، فضاسازی و تشریفات با مسئولیت شهرداری و کمیته اطلاع رسانی با مدیریت مرکز فرهنگی دفاع مقدس می باشد.
وی اکران فیلم رایگان، برگزاری رقابت های ورزشی، همایش بانوان، رزمایش خاکی، رزمایش آبی در رودخانه کارون، تجمع بزرگ فاتحان سوم خرداد را از مهم ترین برنامه های پیشنهادی سالروز حماسه سوم خرداد خواند.
مشاور عالی مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس خوزستان نیز در این نشست، سوم خرداد را نماد مقاومت، ایثار و پیروزی مردم ایران دانست و گفت:مقاومت ۴۵ روزه خرمشهر برای دفاع از آب و خاک کشور در برابر هجوم بیگانه و آزادی خرمشهر به الگوی مقاومت مردم دیگر کشورها تبدیل شد.
عبدالمجید عقیلی اظهار داشت:بعد از ۱۹ ماه اشغال و حماسه عظمی آزادسازی خرمشهر، فرزندانی وارد این عرصه شدند که خیلی از آنها آموزش اکادمیک نظامیگری رزمی نداشتند و مردم ایثارگر چه آنهایی که مهاجرت کردند و در اردوگاه ها و شهرک ها در شرایط بسیار سخت بودند، فرزندان خود را برای دفاع زا کشور به خرمشهر فرستاده و ایستادگی کردند.
وی ادامه داد:لازم است، این مفاهی ارزشمند مقاومت و ایثار و پیروزی برای نسل کنونی و نسل های آتی تبیین شود.