کیخسرو چنگلوایی چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگاران با اشاره به تبعات منفی طرح انتقال آب رودخانه زهره به استان بوشهر، اظهار کرد: گفته می شود که این طرح متوقف شده اما تاکنون منتفی شدن این طرح به صورت رسمی به ما اعلام نشده است.
وی با بیان اینکه اجرای این طرح باعث نابودی بیش از ۴۰ هزار هکتار از اراضی حوضه رودخانه زهره می شود، افزود: با توجه به بزرگی این طرح و اثرات وسیع آن بر روی کشاورزی خوزستان انتظار داریم که وزارت نیرو توقف آن را به صورت رسمی به این استان اعلام کند.

توقف طرح انتقال زهره
معاون مطالعات پایه و طرح های جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان نیز در این باره گفت: طرح انتقال آب زهره به بوشهر پارسال در کمیته علمی مدیریت منابع آب وزارت نیرو بررسی و رد شده است.
هوشنگ حسونی زاده افزود: اعضای این کمیته همه اتفاق نظر داشتند که اجرای این طرح تاثیر منفی روی کیفیت و کمیت آب در خوزستان دارد و از نظر اقتصادی نیز این طرح قابل توجیه نیست.
وی تاکید کرد: این کمیته تعطیلی طرح انتقال آب زهره به بوشهر را مصوب کرد و در همان زمان نیز کارهای اجرایی طرح متوقف شد.
حسونی زاده اضافه کرد: پس از تصویب این کمیته دیگر خبر جدیدی درباره طرح انتقال آب زهره و یا خبری از منتفی شدن مصوبه جلسه اعلام نشده و با توجه به دیدگاه وزیر نیرو بعید می دانم که طرح دوباره اجرایی شود.
وی گفت: اجرای طرح انتقال آب زهره به دشت لیراوی مشکلات زیادی از نظر کمی و کیفی در حوضه این رودخانه ایجاد می کند و این طرح توجیه ندارد زیرا بوشهر از نظر اقلیم و خاک مناسب توسعه کشاورزی نیست.
حسونی زاده اظهار کرد: این رودخانه در سال های اخیر ۶۰ درصد کاهش آورد داشته و بخش کشاورزی در این حوضه با مشکلات بسیاری روبه رو هستند.
رودخانه زهره یا هندیجان با طول تقریبی حدود ۲۷۵ کیلومتر در سه استان فارس، کهگیلویه و بویراحمد و خوزستان جریان دارد.
این رودخانه چند سال بحرانی را از سرمی گذراند. زمستان ۹۳ این رودخانه برای نخستین بار ۹۰ روز کامل خشک شد. پائیز و زمستان پارسال نیز برای دومین بار زهره خشکید. با کاهش آب این رودخانه تامین آب شهرستان هندیجان در جنوب خوزستان نیز با چالش روبه رو شده است.
هندیجان حدود ۲۰ هزار هکتار زمین کشاورزی و سه هزار بهره بردار در این بخش دارد که محصولات آنها پارسال ۱۰۰ درصد دچار خسارت شد. سد کوثر (در استان کهگیلویه و بویراحمد) در بالادست این حوضه اگر چه برای تامین آب شرب است اما تنها منبع آب این رودخانه نیز، رهاسازی آب از این سد است.
طرح انتقال آب رودخانه زهره به استان بوشهر برای مصارف کشاورزی چند سال پیش مطرح شد که با مخالفت کارشناسان و کشاورزان خوزستانی روبه رو شد.