به گزارش خوزپرس؛ ایرج خون میرزایی مدیرکل شیلات خوزستان با اعلام این خبر اظهار کرد: با توجه به پشت سر گذاشتن ممنوعیت یک ماهه صید ماهی شوریده، به دلیل فصل تخم‌گذاری این گونه آبزی، صید ماهی شوریده در آب‌های استان خوزستان از امروز آزاد است.

وی افزود: به منظور جلوگیری از وارد آمدن صدمات جبران ناپذیر به ذخایر آبزیان خلیج فارس و تداوم اشتغال صیادان، از ۱۵ اسفندماه سال گذشته، صید ماهی شوریده به مدت یک ماه ممنوع اعلام شد.

خون میرزایی تصریح کرد: با اعمال ممنوعیت صید در فصول تخم ریزی، از انقراض گونه‌های مختلف آبزیان جلوگیری شده است و اگر ما در این مقاطع از سال دست به اعمال این ممنوعیت‌ها نزنیم، بی شک تاکنون چندین گونه از آبزیان با ارزش حوزه خلیج فارس منقرض می‌شدند.

ماهی شوریده دوکی ‌شکل است و گوشت نرم و لطیفی دارد. این ماهی هم تیغ های کمی دارد و تیغ های آن نازک و ریز است.

بدن قلمی، نسبتا پهن و مستطیلی، رنگ بدن از پشت متمایل به قهوه ای، شکم و پهلو ها نقره ای با جلای طلایی و اغلب با نوارهای اریب تیره در بخش پشتی بدن است و معمولا یک خال سیاه روی قاعده باله سینه ای دارد. طول آن حدود ۲۵ – ۵۰ سانتیمتراست.

ماهی‌های جنوب نسبت به ماهی‌های شمال بودارتر هستند ولی وقتی به مواد طعم‌دهنده مختلف آغشته می‌شوند، طعمی بی‌نظیر پیدا می‌کنند.

ماهی دارای ارزش تغذیه‌ای بسیار بالایی است و اکثر مواد مغذی مفید و ضروری برای انسان را به تنهایی دارد؛ ولی ویژگی مخصوص ماهی که آن را بین سایر مواد غذایی حایز اهمیت خاص ساخته است، نوع چربی موجود در آن است.

ماهی و محصولات دریایی با وجود آن که جزو مواد غذایی حیوانی هستند ولی از نظر ترکیب چربی با سایر مواد حیوانی متفاوت هستند. چربی موجود در مواد‌غذایی حیوانی به طور عمده حاوی ترکیباتی به نام اسیدهای چرب اشباع شده هستند که این ترکیبات موجب بالا بردن کلسترول و سایر چربی‌های نامطلوب خون می‌شوند.