به گزارش خوزپرس از شادگان؛ ناظم ثبوتی روز سه شنبه در گفت و گو با خوزپرس اظهارکرد: حضور بیش از انتظار گردشگران در تالاب بین المللی شادگان و روستای صراخیه نتیجه درایت و اهتمام استاندار خوزستان به تامین زیر ساخت های گردشگری در این روستا است.
وی افزود: ساخت ۳۰ آلاچیق در تالاب شادگان، ساخت پیاده روهای روستای صراخیه که از جاذبه های گردشگری این تالاب است از اقدامات اولیه تامین زیر ساخت های اولیه گردشگری در شهرستان شادگان و این تالاب است.
ثبوتی بیان کرد:یک روز مانده به عید نوروز و روز دوم و چهارم عید، استاندار خوزستان در روستای صراخیه حضور داشت و از نزدیک از فعالیت ستاد گردشگری شهرستان شادگان را دیدن کرد.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شادگان گفت: در گام نخست تامین زیر ساخت های گردشگری روستای صراخیه و تالاب شادگان انجام شد ولی انتظار گردشگران بیشتر از آن چیزی است که انجام شده است.
وی افزود: ایجاد زیر ساخت های بیشتر و تجهیزات لازم در روستای گردشگری صراخیه در گام دوم این طرح انجام می شود.
ثبوتی گفت: چشم انداز زیبای روستای صراخیه برای گردشگران از جذابیت خاصی برخوردار است و پوشش گیاهی تالاب، نیزار ها، بلم هایی که در بین خانه ها و روستای صراخیه می چرخند و بافت سنتی این روستا همواره نظر گردشگران را به خود جلب کرده است.
هور الفلاحیه یا تالاب بین المللی شادگان از معدود تالاب هایی است که در سازمان بین المللی یونسکو به ثبت جهانی رسیده است. این تالاب به وسعت ۵۰۰ هکتار، از تالاب های بزرگ جهان است. رودخانه جراحی بزرگترین تامین کننده آب این تالاب است و پس از آن نهر بحره که از رودخانه کارون منشعب می شود، تالاب شادگان را تغذیه می کنند. طغیان کارون و مدهای خلیج فارس و بارش های منطقه نیز در تامین آب شادگان نقش دارد. تالاب شادگان باقیمانده از تالاب بسیار بزرگی است که زمانی تا هورالعظیم در مرز عراق ادامه داشته و احتمال می رود بخش دور افتاده و جدا شده ای از مجموعه تالاب های گسترده و به هم پیوسته بین النهرین باشد. مساحت تالاب شادگان که در کنوانسیون رامسر به ثبت رسیده، ۴۰۰ هزار هکتار است اما اندازه گیری سال ۱۳۸۳ مساحت تالاب را حدود ۵۴ هزار هکتار نشان می دهد. این تالاب، سیستم زیست محیطی وسیع متشکل از تالاب های شیرین و شور، به علاوه جزر و مد خور موسی و جزایر آن است.
تالاب شادگان در پائین دست حوضه رودخانه جراحی بین شهرهای شادگان، آبادان و ماهشهر در خوزستان قرار داشته و در سمت پائین دست، به خلیج فارس می پیوندد. از ویژگی های مهم و بی نظیر تالاب شادگان می توان به مقیاس بزرگ، طبیعی بودن، تنوع زیستگاهی و نقشی که در تامین معاش ساکنان محلی ایفا می کند، اشاره کرد. سه شهر بزرگ شادگان، آبادان و ماهشهر در حاشیه این تالاب و تعدادی روستا نیز در مجاورت آن قرار دارند، همچنین دو روستا در داخل این تالاب قرار گرفته و جمعیت شهر شادگان و روستاهای اطراف از نظر تاریخی برای تامین معاش وابسته به تالاب هستند. در این تالاب، انواع ماهیان آب شیرین و شور مانند بنی، شیرید، حمری، شانک، ماهی های پرورشی و پرندگانی چون فلامینگو، حواصیل، لک لک، غاز وحشی، اردک و گراز زیست می کند. تنها زیستگاه و محل زاد و ولد اردک کرکری در جهان این تالاب است و پرندگانی چون گیلانشاه خالدار و اکراس آفریقایی نیز از نمونه های بسیار کمیابی است که در این منطقه یافت می شود.
تالاب شادگان با داشتن ظرفیت های بی شمار سرمایه گذاری، همچنان در مسیر تعالی گام بر می دارد، اگرچه سرمایه گذاران خارجی نیز برای توسعه آن ابراز علاقه کرده اند. کنار تالاب، گله های بزرگ گاومیش، بر زیبایی های دو چندان تالاب شادگان افزوده است. در حاشیه تالاب بین المللی شادگان، روستایی قرار دارد که مردمانش هنوز دستخوش تغییرات شهری نشده اند، هنوز پاک و بی آلایش و با صداقتند و زندگی ساده روستایی را به همان صداقت و سادگی می گذرانند. کوچه پس کوچه های روستای صراخیه در میان آب بوده و این روستا به ونیز ایران شهرت یافته است. مردم روستای صراخیه از طایفه های جنامی، شاوردی، خنافره و کاملی بوده و به شغل صیادی، کشاورزی و دامپروری مشغولند، فضای صمیمی مردمان بی آلایش صراخیه، خانه هایی کوچک با حیاطی بزرگ است و منظره روبروی خانه های روستایی تالاب شادگان است.