به گزارش خوزپرس یه نقل از  روابط عمومی استانداری خوزستان , معاون سیاسی و اجتماعی استاندار افزود: این کنگره با هدف بررسی و تعیین نقش دولت درتحکیم ارتباط صنعت و دانشگاه و دستیابی به ساز و کارهای لازم و تعیین استراتژی های مناسب دراین زمینه برگزارمی شود.

خبیر که ریاست نوزدهمین کنگره سراسری همکاری های دولت ، دانشگاه و صنعت برای توسعه ملی را عهده داراست ، افزود: به نظرمی رسد نهاد های اصلی که دربرقراری ارتباط بین صنعت و دانشگاه باید به صورت پیکره ای واحد عمل نمایند ازیکدیگرجدا بوده و هریک مستقل ازدیگری عمل می کنند . البته نهاد دولت به عنوان رکن سوم همواره تلاش کرده تا نقش کنترل کنننده  و نظارتی خود را در روابط صنعت و دانشگاه ایفاد کند.

خبیر صدور انواع بخشنامه ها و لوایح متعدد درحمایت از صنعت و دانشگاه را مثال زد اما درعین حال تاکید کرد که نخبگان و کارآفرینان باید ابتکار عمل را بدست گرفته و با بازتعریف نظام ارتباط بین صنعت و دانشگاه به جای دولت ، نقش نظارتی را در روابط بین دانشگاه و صنعت ایفا کند.

معاون سیاسی و اجتماعی استاندارخوزستان با تاکید برلزوم حمایت کلیه دستگاههای اجرایی استان از برگزاری این کنگره سراسری دراهواز , گفت : حضور پر رنگ نخبگان بخش های تولیدی , اساتید دانشگاهها، صاحب نظران موسسات آموزشی و پژوهشی ، مدیران و کارشناسان دستگاههای اجرایی ؛ مدیران دفاتر ارتباط با صنعت دانشگاه ها و موسسات پژوهشی و مدیران واحد های تحقیق و توسعه صنعت دراین کنگره می توانند ما را دردستیابی به اهداف و راهکارهای مناسب دراین زمینه به طورشایسته کمک نمایند.

خبیر بااشاره به اقتصاد مقاومتی و نیز تدوین برنامه ششم توسعه استان خوزستان تاکید کرد : نقش ارتباط صنعت و دانشگاه درتحقق اقتصاد مقاومتی ، جایگاه ارتباط دانشگاه و صنعت دربرنامه ششم توسعه ، همچنین نقش نهادهای واسطه ای درارتباط موثردانشگاه و صنعت ، نقش دانشگاههای مهارتی درایجاد شغل ، روش های بهینه سازی ارتباط آموزش های مهارتی درصنعت و تدوین سیاست ها و راهکارهای کارآفرینی و تجازی سازی دانش و ثروت آفرینی ، می تواند ازموضوعات اصلی این کنگره ملی باشد.

گفتنی است این کنگره که هرساله با حضور شخصیت های برجسته علمی و اجرایی کشور دردانشگاه امیرکبیرتهران برگزار می گردید ، امسال برای اولین بار درخوزستان برگزارخواهد شد.

بهزاد علوی رییس منطقه ۵ دانشگاه فنی و حرفه ای کشور و دبیر این کنگره  درگفت وگو با پایگاه اطلاع رسانی استانداری خوزستان اظهارداشت :  وضعیت اقتصادی و صنعتی خوزستان ، قطب علمی و آموزشی دانشگاهها دراستان ، ظرفیت بالای سرمایه گذاری دربخش های مختلف  و همچنین همت و اراده آقای دکتر مقتدایی استاندارخوزستان برای توسعه استان ، بسترمناسبی را برای برگزاری نوزدهمین کنگره سراسری همکاری های دولت ، دانشگاه و صنعت برای توسعه ملی درخوزستان را فراهم کرده است .

وی افزود: این کنگره با مشارکت و همکاری صنایع بزرگ دولتی و غیردولتی استان و دانشگاهها و مراکز علمی و پژوهشی برگزار می شود و علاوه برحضور شخصیت های صاحب نظرکشور، سعی شده به ویژه چهره های علمی خوزستانی بهره لازم گرفته شود.

علوی ادامه داد : همزمان با بزگرای کنگره ، نمایشگاهی از توانمندی های علمی و پژوهشی مراکز علمی و دانشگاهها و صنایع استان خوزستان برگزارمی شود. بخشی از کنگره نیز به طرح چالش ها و ارایه راهکارهای پیش روی ، همکاری های صنعت و دانشگاه با حضور صاحب نظران این دو حوزه اختصاص خواهد یافت .

به گفته وی این کنگره فرصت مغتنمی برای تقویت همکاری این دو نهاد مولد دردو حوزه نیروی انسانی و تولید خواهد بود  و با ارتقا همکاری و تعامل صنعت و دانشگاه درجهت اهداف برنامه توسعه استان ازجمله ، افزایش بهره روی ، تربیت نیروی انسانی متخصص و مورد نیاز صنعت و تبدیل دارایی های استان به ثروت و پویا سازی صنایع ازطریق پژوهش های کاربردی و تحقق اقتصاد مقاومتی گام موثری برداشته خواهد شد.

قابل ذکراست ازسوی دکتر مقتدایی استاندارخوزستان آقای مهندس فرج اله خبیر به عنوان رییس نوزدهمین کنگره سراسری همکاری های دولت ، دانشگاه و صنعت برای توسعه ملی منصوب گردید.

دبیرنوزدهمین کنگره سراسری همکاری های دولت ، دانشگاه و صنعت برای توسعه ملی موضوعات پیشنهادی این کنگره را بدین شرح اعلام کرد:

* بررسی ظرفیت های موجود درصنایع توسط دانشگاهها به منظور بهبود کمی و کیفی صنایع

* بخش غیردولتی صنایع و نقش آن درتامین هزینه های تحقیقات و پژوهش مرتبط با صنعت توسط اساتید و فارغ التحصیلان دانشگاهها

* نیازهای متقابل دانشگاه و صنعت

* استفاده از فرصت های مطالعاتی اساتید دانشگاهها درصنایع

* مشارکت اساتید دانشگاهها درراه اندازی و تاسیس شرکت های تولیدی درصنایع و ارایه خدمات مشاوره ای و طراحی درصنایع

* نوسازی صنایع با مشارکت بخش غیردولتی و دولتی

* پیوند موثرو کاربردی دانشگاه و صنعت

* تاثیر متقابل دانشگاه و صنعت درافزایش تولید ملی

* تاثیر متقابل دانشگاه وصنعت دربهینه سازی و کیفیت تولید

*  بررسی  حلقه های مفقوده بین دانشگاه و صنعت

*  اقتصاد مقاومتی و نقش موثرآن درایجاد ارتباط صنعت با دانشگاه

* تامین نیروی انسانی متخصص و ماهر مورد نیاز صنایع کشور براساس نیاز سنجی واقعی و امکان سنجی توسط دانشگاهها ( ازطریق تحقیق و پژوهش )

* اهمیت ترویج فرهنگ و گفتمان علم و فناوری و اقتصاد دانش بنیان

* بررسی اثربخشی دانشگاهها دربهبود صنایع استان .