خوزپرس: یادداشتی از مصطفی تالانک فعال آموزشی و مدرس شیمی

عدالت آموزشی ، چالش ها و ضرورت ها

معلمینی دیده ایم که تا پایان خدمت خود رضایت چندانی در بین افراد ایجاد نکرده اند.البته عکس این موضوع نیز صادق است که بسیاری از جوانان نیز صرفا به علت بیکاری مطلق به این حرفه بدون علاقه روی آورده اند که این خود عاملی در عدم علاقه به توانمند سازی شخصی در حوزه آموزش در این سری افراد می شود.

با همه این اوصاف اما نباید از این نکته غافل شد که میزان موفقیت یک دانش آموز در مدارس خاص با دانش آموزان مدارس عادی در شرایطی که هر دو یک معلم داشته باشند، متفاوت است در مدارس خاص اغلب دانش آموزان خود خوان هستند ، از طرفی در مدارس عادی به دلیل پایه ضعیف از دبستان و متوسطہ اول تا تفاوت در سبک زندگی ، عادت ها و کیفیت امرار معاش پایین تر و بعضا مشکلات روحی متعاقب اجازه رشد کمتری به دانش آموزان مناطق محروم می دهد که این امر خود لازمه حضور مشاورین توانمند در این مدارس را بیش از پیش مشخص می کند.
دوزبانه بودن دانش آموزان برخی مناطق از یک سو و از سوی دیگر تفاوت با زبان معیار معلم به وضوح در کیفیت یادگیری تاثیر گذار است

عدم توانایی در آموزش مجازی با استفاده از فناوریهای نو و عدم داشتن امکانات کافی برخی محصلین و مدارس را می توان عامل دیگری از کاهش کیفیت یاددهی و یادگیری دانست.

فرضا در رشته آموزشی شیمی قطعا تفهیم و یادگیری با استفاده از شبکه های فناوری نو مثلاً در بخش آرایش الکترونی، هیدروکربن ها و حتی سلول های گالوانی و اسید و باز قطعا با توجه به مدل های آزمایش شده تأثیر بهتری در فضای یادگیری آموزشی داشته است.

نکته دیگری که نباید از آن غافل شد هدایت تحصیلی غلط از مقطع متوسطه اول به دوم است. هرگز نباید کسی به اجبار به رشته تجربی و یا بالعکس به رشته های فنی ،حرفه ای فرستاده شود. بر اساس مثلت، استعداد، علاقه و بازار کار در فرآیند هدایت تحصیلی نقش علاقه قطعاً پر رنگ ترین ترین نقش را در ادامه تحصیل دانش آموزان و موفقیت شغلی در آینده ایفا می کند.

تفاوت های کلی میان آموزش عالی و پایه نیز باید به حداقل ممکن برسد تا کیفیت یادگیری و یاددهی در بین تمامی مقاطع افزایش یابد.

در پایان تاکید می کنم که اراده جمعی برای رشد شاخص های آموزشی و پرورشی و پیشرفت در این مسیر نیاز است و باید بپذیریم که که مسیر های قدیمی به مقاصد جدید ختم نخواهد شد.
قطعا روز های روشنی پیش روی نظام تعلیم و تربیت خواهد بود.ان شاءالله