به گزارش خوزپرس به نقل از ایرنا؛ حمید رضا فلاح روز یکشنبه با حضور در خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) مرکز اهواز بیان کرد: از این تعداد طرح قابل افتتاح ۱۰ طرح استانی و چهار طرح بزرگ ملی هستند.

وی با اشاره به اینکه همچنین در این مدت، عملیات اجرایی یک واحد تولیدی در استان آغاز خواهد شد افزود: این تعداد طرح صنعتی برای هشت هزار و ۲۴۹ نفر در استان اشتغال‌زایی ایجاد می‌کند.

فلاح ادامه داد: از جمله طرح های مهم قابل افتتاح شامل فولاد آتیه خاورمیانه، اریس اوکسین، پتروکیمیا آروین، طرح مگا مدول تولید آهن اسفنجی زمزم سه و شرکت بهسازان جنوب است.

 

وجود ۳۱۳ طرح صنعتی با پیشرفت بالای ۷۰ درصد در خوزستان

مدیرکل صمت خوزستان با بیان اینکه ۳۱۳ طرح با پیشرفت بالای ۷۰ درصد در دست اجرا است اظهار کرد: ارزش این تعداد طرح ۸۵۰ هزار میلیارد ریال است که با تکمیل و وارد مدار شدن آن‌ها برای ۱۸ هزار نفر در خوزستان اشتغال ایجاد خواهد شد.

وی با بیان اینکه ۲ هزار واحد تولیدی بهره‌برداری شده در استان وجود دارد افزود: ۲ هزار واحد تولیدی دیگر نیز در خوزستان با پیشرفت‌های فیزیکی با درصدهای مختلف در دست ساخت هستند.

فلاح گفت: خوزستان در صنایع مادر پیشران است اما در حوزه صنایع میانی و پایین دستی به خوبی کار نشده است.

 

اهمیت تکمیل زنجیره ارزش صنایع

وی با بیان اینکه چهار زنجیره ارزش بالقوه در استان شناسایی شد ادامه داد: صنایع فولادی، پلیمری، سلولزی و صنایع غذایی صنایع دیگر استان را پشتیبانی می‌کنند که برای تقویت حوزه صنعت و تولید استان باید زنجیره ارزش آن‌ها توسعه و تکمیل شود.

فلاح بیان کرد: ۳۰۰ طرح سرمایه‌گذاری در زنجیره‌های صنعتی استان شناسایی و تکمیل شدند که قابل ارائه به سرمایه گذاران هستند.

 

صدور ۱۶۷پروانه بهره‌برداری صنعتی در خوستان

مدیر کل صمت خوزستان با بیان اینکه در ۹ ماهه امسال ۱۶۷ پروانه بهره‌برداری صنعتی در خوزستان صادر شد بیان کرد: میزان سرمایه‌گذاری برای این تعداد پروانه بهره‌برداری ۸۵ هزار میلیارد ریال برآورد شده که برای پنج هزار و ۸۰۰ نفر فرصت شغلی ایجاد کرده است.

فلاح با اشاره به اینکه توجه به یکسری از صنایع در استان مغفول مانده اضافه کرد: با وجود فعال بودن ۱۶ واحد تولیدی تجهیزات دریایی در استان و خوزستان یکی از ظرفیت‌های صنایع دریایی کشور است و ۱۶ واحد تولیدی تجهیزات دریایی در استان فعال هستند اما نگاه حمایتی به این صنایع بسیار ضعیف بوده است.

مدیر کل صمت خوزستان ادامه داد: به تازگی ۳۸ مجوز واحد تولید تجهیزات صنایع دریایی در استان صادر شده است .

وی با بیان اینکه توافق نهایی استقرار صندوق حمایت و ضمنات از صنایع دریایی در استان صادر شد افزود: اعتبار اولیه این صندوق برای حمایت از صنایع دریایی استان ۴۰۰ میلیون دلار است و به هر واحد تولیدی در این بخش از محل این صندوق تا سقف ۱۰ میلیارد ریال تسهیلات پرداخت می‌شود.

فلاح گفت: تمهیدات لازم برای استقرار سایر صندوق‌های ضمانتی و حمایتی از صنایع در استان ایجاد شده تا زمینه برای حمایت از صنایع خوزستان فراهم شود.

پنج صندوق ضمانت و حمایت از صنایع در کشور فعال هستند که خوزستان تا کنون هیچ سهمی از این صندوق‌ها نداشته است.

مدیر کل صمت خوزستان در ادامه با اشاره به میزان تولید برخی کالاهای راهبردی در استان اضافه کرد: در ۹ ماهه امسال ۲ میلیون تن سیمان، پنج میلیون تن فولاد خام، ۳۰۹ هزار تن ام دی اف، ۲۸ هزار تن نئوپان و۳۲۰ هزار تن شکر تولید شده است.

وی گفت: همچنین با تسهیل شرایط صدور جواز تاسیس در ۹ ماهه امسال ۴۰۰ جواز تاسیس صادر شده است.

 

هدفگذاری برای اکتشاف پهنه‌های جدید معدنی در خوزستان

مدیر کل صمت خوزستان بیان کرد: اکتشاف پهنه‌های جدید معدنی در استان از اولویت‌های برنامه‌های این دستگاه است و عمده محصولات معدنی استان شامل سنگ لاشه، دولومیت، مصالح ساختمانی و نمک محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: معادن نمک استان پتانسیل بسیار خوبی در استان و یکی از مواد اولیه‌های مورد نیاز شرکت‌های پتروشیمی به شمار می‌رود.

فلاح افزود: شوری آب در انشعابات خورهای استان ظرفیت بسیار خوبی برای برداشت نمک در استان هستند.

مدیر کل صمت خوزستان تصریح کرد: در تمام کشور ۱.۵ میلیون تن برداشت نمک دریایی انجام می‌شود که یک دوم این میزان در خوزستان استحصال می‌شود.

وی از امکان‌سنجی پنج پهنه ۲۰ هزار هکتاری برای برداشت نمک در استان خبر داد.

فلاح با اشاره به اینکه پیشنهاد ایجاد شهرک تخصصی نمک دریایی در استان به مرکز ارائه شده توضیح داد: همچنین تمهیدات لازم برای ساخت شهرک تخصصی فولاد در خوزستان فراهم شده و قرار است درزمینی به مساحت سه هزار هکتار ساخته شود.

 

خوزستان نیازمند بورس منطقه‌ای

مدیر کل صمت خوزستان در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه پینشهاد ایجاد بورس منطقه‌ای در خوزستان ارائه شده بیان کرد: بورس منطقه‌ای برای استان صنعتی خوزستان و کاهش هزینه‌های حمل و نقل و تامین مواد اولیه واحدهای تولیدی یک نیاز است.

وی گفت: صنایع مادر و بزرگی درخوزستان قرار دارند که باید مواد اولیه خود را از بورس و استان‌های دیگر با صرف هزینه‌های زیاد حمل و نقل خریداری کنند.

فلاح بیان کرد: این در حالی است که بسیاری صنایع پایین دست فعال در خوزستان مواد اولیه و تجهیزات مورد نیاز این صنایع را تولید می‌کنند و می‌توان با ایجاد بورس منطقه‌ای شرایط را برای تامین مواد اولیه مورد نیاز این صنایع را هموار کرد و هزینه تولید را کاهش داد.

مدیر کل صمت خوزستان ادامه داد: پیشنهاد شده ابتدا کالا در فرابورس عرضه شود و در صورتی که متقاضی برای کالا وجود نداشته باشد در بورس منطقه‌ای عرضه شود.

فلاح گفت: به عنوان مثال ۱۵ درصد مواد اولیه مورد نیاز صنعت فولاد در خوزستان تامین می‌شود اما شرکت فولاد به ناچار باید مواد اولیه مورد نیاز خود را در بستر بورس از استان‌های دیگر تامین کند و متحمل هزینه‌های زیادی شود.