اعتدال موضوعی است که در مبانی دین مبین اسلام تاکید بسیاری بر آن شده است. چنانکه در آیات و روایات بسیاری نیز اشاره شده که چپ و راست راه گمراهی  و راه نجات حد وسط می باشد. موضوع اعتدال علاوه بر اینکه در مباحث سیاسی می تواند راهگشای مشکلات مختلف کشور باشد، در مباحث اجتماعی هم مورد توجه ویژه است.

به گزارش خوزپرس،  سید ابراهیم سادات حسینی نماینده مردم شوشتر و گتوند در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با  اعتدال، اظهار داشت: خواجه نصیر طوسی در مباحث تعلیم و تربیت خصوصاً تعلیم و تربیت کودکان از بحث اعتدال سخن می گوید. از نظر ایشان، اعتدال مؤلفه ای مهم در پرورش و تربیت کودک است. یعنی اگر جامعه ای با روش تربیتی صحیح و با محوریت اعتدال باشد، طبیعی است که در سایر حوزه ها همچون سیاست، اجتماع و اقتصاد نیز این رویکرد نمود خواهد داشت. به عبارت دیگر؛ شاکله عمومی همه مباحث سیاسی، اقتصادی و اجتماعی اعتدال است. گزینش روش اعتدالی زمینه را برای رشد و توسعه در کشور فراهم می کند.

این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس نهم در ادامه خاطر نشان کرد: اما در مورد مباحث داخلی کشور، ایران اسلامی بعد از سالیان سال و یا به عبارت بهتر بعد از قرن ها حکومتی به نام حکومت اسلامی به خود دیده است، لذا بسیار مهم است که بعد از گذشت هزاران سال حکومتی روی کار آید که داعیه دار اجرای مسائل اسلامی باشد. لذا اگر آموزه های دینی به درستی و مطابق با شرایط و مقتضیات روز زمان مورد توجه قرار نگیرد، چه بسا دچار مشکلاتی شویم که آسیب های فراوانی را متوجه جامعه و نظام کند. هر چند که در حال حاضر نیز فضاهای انتقادی نسبت به مسائل فرهنگی و سیاسی وجود دارد، اما نگاه اعتدالی می تواند مددیار باشد. یعنی علاوه بر این که ما باید مبانی اسلامی را اجرا کنیم باید توجه ویژه ای هم نسبت به تکنولوژی روز داشته باشیم و نباید با آن مبارزه کنیم.

این روحانی عضو مجلس نهم در ادامه خاطر نشان کرد: باید دانش روز را با اصول و مبانی اسلامی توأمان به کار بریم تا فرایندی در جهت بهتر اداره کردن کشور شکل گیرد. در طول این سال ها دیدگاه های افراطی و تفریطی بسیاری وجود داشت که البته طرفداران خود را نیز داشتند. اما در شرایط امروز جامعه به نظر می رسد که رویکرد اعتدالی می تواند نجاتبخش بسیاری از آسیب ها در کشور باشد.

وی با بیان اینکه یکی از رسالت های انقلاب اسلامی بحث دفاع از مظلوم و مبارزه با ظالم است، گفت:  هیچ تفاوتی نمی کند که مظلوم مسلمان باشد یا غیرمسلمان، شیعه باشد یا سنی و یا در کدام نقطه جغرافیایی زندگی کند. لذا کاملاً طبیعی است که شهادت شیخ نمر به عنوان نماد یک تفکر مذهبی و کسی که عمر خود را در مبارزه با جنگ و نادانی و اسلام ستیزی گذرانده، از سوی جمهوری اسلامی ایران محکوم گردد.

سادات ابراهیمی با اشاره به مشکلات کشاورزان گفت: متاسفانه نمی توان گفت که با تغییر دولت تحول اساسی در بخش کشاورزی رخ داده است. البته نگاه دولت به کشاورزی قطعاً نگاهی متفاوت نسبت به دولت گذشته است. این در حالی است که دولت کنونی با وجود منابع مالی اندک، توانسته تسهیلات بهتری را در مقایسه با دولت قبلی برای مکانیزاسیون بخش کشاورزی اختصاص دهد.

این نماینده مجلس نهم در ادامه اظهار داشت: تا به حال هم هر آنچه که دولت در موضوع کشاورزی نیاز داشته، مجلس توانسته رفع نیاز کرده و حمایت های خود را در این زمینه از دولت داشته باشد. قانون افزایش بهره وری در کمیسیون کشاورزی به تصویب رسید. این قانون مربوط به تعیین تعرفه هاست که تا ۴ برابر هم پیش بینی گردیده است. به عنوان مثال اگر محصولی تولید داخل باشد و کسی بخواهد آن را از خارج وارد کند، به خصوص اینکه فصل برداشت آن محصول هم در داخل باشد، تعرفه ۴ برابر یعنی تقریباً ۴۴% تعرفه به آن تعلق می گیرد.

نماینده مردم شوشتر در ادامه به مشکل بیکاری در حوزه انتخابیه خود پرداخت و گفت: مسئله عمده ای که در حوزه انتخابیه شهرستان های شوشتر و گتوند همچون سایر مناطق کشور وجود دارد، بحث بیکاری است. به قول آقای جهانگیری معاون اول رییس جمهور با نفت ۳۰ دلار نمی توان تولید اقتصادی داشت، اما آنچه که باید در دستورکار قرار گیرد، استفاده از تمام ظرفیت ها و پتانسیل های کشورمان برای حل این مشکلات است،  ساخت شهرک های صنعتی در شوشتر و گتوند می تواند گام بزرگی برای رفع این مشکلات باشد. از طرفی در حوزه انتخابیه چندین پروژه از جمله شرکت کاغذسازی و تولید تایر رادیال را داریم که با راه اندازی آنها می توان مشگل بیکاری در این شهرستان را تا حدودی برطرف سازد.

سادات ابراهیمی با تاکید بر اقبال افراد خردگرا در نزد افکار عمومی، خاطر نشان کرد: با توجه به شرایطی که کشور در آن قرار دارد و مردم، اقدامات افراطی و تفریطی هر دو جناح و چالش ها و آسیب هایی را که متوجه جامعه و نظام کرده اند، را به چشم خود دیده اند، به نظر می رسد در شرایط کنونی اعتدالیون با استقبال بیشتری مواجه شوند. البته این مسأله ممکن است در شهرستان ها خصوصاً شهرستان هایی که بافت قومیتی در آنجا پررنگ تر است، تا حدی متفاوت باشد. اما قطعاً جریان اعتدال اقبال بیشتری نسبت به دو جریان افراطی و تفریطی در انتخابات خواهد داشت.

انتهای پیام /