به گزارش خوزپرس، سیم‌کارت مشترکان در مواردی ممکن است به دلایل مختلفی پس از مدتی مفقود یا سرقت شده و یا بسوزد. در چنین شرایطی فرد برای استفاده از شماره قبلی خود ملزم به دریافت سیم‌کارت جدید می‌شود.

به گفته برخی از مشترکان در موارد مختلف برای تعویض سیم‌کارت هزینه‌های بالایی از سوی برخی واحد‌ها که امور مربوط به موبایل را انجام می‌دهند اخذ شده و به عنوان مثال برای صدور مجدد یک سیم‌کارت اعتباری ارقامی تا ۴۵ هزار تومان هم مطالبه می‌شود، اما در این خصوص اپراتورهای تلفن همراه تاکید دارند که برای تعویض سیم‌کارت نیاز به پرداخت هزینه‌های این چنینی نیست و هزینه‌های مربوط به این موضوع کاملا مشخص است.

بنابر اعلام اپراتور اول ارتباطی کشور یا همراه اول، دفاتر پیشخوان دولت برای مشترکان همراه اول امور مربوط به سیم‌کارت را انجام داده و بابت این موضوع مبلغی معادل ۷۰۰۰ تومان در قبض مشترکان سیم‌کارت‌های دائمی اعمال می‌شود.

همچنین مشترکان اعتباری این اپراتور در صورتی که در حساب خود شارژ داشته باشند مبلغ ۵۰۰۰ تومان از شارژ آنها کم می‌شود، در غیر این صورت دفاتر مربوطه از مشترک ۱۰ هزار تومان دریافت می‌کند که از این رقم ۵۰۰۰ تومان آن به عنوان شارژ در حساب فرد باقی می‌ماند.

مسوولان اپراتور اول ارتباطی کشور با تاکید بر این‌که دریافت هزینه‌ای بالاتر از این رقم از سوی واحد‌های فعال در بازار خلاف قانون است از شهروندان خواست در صورتی که با چنین افرادی مواجه شدند موضوع را به اپراتور اطلاع دهند.

درباره رایتل هم این گونه اعلام شده که “در صورت سوختن سیم­کارت لازم است مالک با در دست داشتن کارت ملی به یکی از نمایندگی­های مجاز و یا فروشگاه­های رسمی رایتل که اسامی آنها در rightel.ir موجود است مراجعه و با پرداخت مبلغ ۵۰۰۰ تومان نسبت به دریافت سیم­کارت جدید اقدام کنند.

همچنین در صورت مفقودی لازم است مشترک از طریق تماس با مرکز تماس و یا مراجعه به یکی از نمایندگی­های مجاز و یا فروشگاه­های رسمی رایتل پس از اهراز هویت نسبت به غیر فعال کردن سیم­کارت اقدام و از طریق مراجعه به یکی از نمایندگی­های مجاز و یا فروشگاه­های رسمی رایتل که اسامی آنها در rightel.ir موجود است با پرداخت مبلغ ۵۰۰۰ تومان سیم‌­کارت جدید دریافت کند.”

بنا بر اعلام روابط عمومی اپراتور دوم، مشترکان ایرانسل هم می توانند با همراه داشتن کارت ملی خود (یا شناسنامه جدید حاوی کد ملی) به مراکز خدمات مشترکان اختصاصی و یا هر یک از نمایندگان مجاز فروش محصولات و خدمات ایرانسل در سراسر کشور مراجعه و نسبت به تعویض سیم‌کارت خود اقدام کنند. نشانی دقیق و ساعت کار این مراکز، در نشانی http://irancell.ir/servicecenters قابل دسترسی است.

همچنین در مناطق ۲۲ گانه شهر تهران، از طریق تماس با شماره ۷۰۰ یا ۷۰۳۳ از خطوط ایرانسل و ۰۹۳۷۷۰۰۰۰۰۰ یا ۰۹۳۷۷۰۳۳۰۰۰ از سایر خطوط درخواست دریافت سیم‌کارت جایگزین را ثبت و یا پیگیری کنند. تحویل سیم‌کارت جایگزین به مشترکان از طریق پیک و در روزهای شنبه تا پنج‌شنبه و در ساعت معین شده، در بازه زمانی ساعت ۸ تا ۱۶ انجام می‌شود.

سیم‌کارت جایگزین یک ساعت پس از تحویل به مشترک فعال می‌شود. هنگام تحویل سیم‌کارت، حضور مالک به همراه اصل کارت ملی (یا شناسنامه جدید حاوی کد ملی) و یک برگ کپی از آن الزامی است. این سرویس جدید ایرانسل، هم اکنون در تهران بزرگ راه‌اندازی شده و به زودی در سایر مناطق نیز قابل دسترسی خواهد بود.

منبع:ایسنا