به گزارش خوزپرس به نقل از خبرگزاری فارس از اهواز، بدون شک نام‌گذاری روز میلاد حضرت بقیه‌الله‌الاعظم به‌عنوان روز سربازان گمنام امام زمان (عج) بیانگر نقش موثر و کلیدی مجموعۀ وزارت اطلاعات در صیانت از ارزش‌های اسلامی و منافع ملی در برابر دشمنان تا دندان مسلح انقلاب اسلامی است به همین مناسبت خبرنگار خبرگزاری فارس با آقای فاضلی مدیرکل اطلاعات خوزستان گفت‌وگو کرد که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

فارس: در ابتدا برای مقدمه گفت‌وگو، درباره اهمیت تشکیل وزارت اطلاعات نظرتان را بفرمایید.

به طور اجمال می توان عرض کرد که از جمله بدیهیات عقلی، ضرورت برقراری نظم و امنیت در هر جامعه است و طبیعتاً تحقق آن جز با قوای حافظ نظم و امنیت امکان پذیر نخواهد بود. پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی در سال 1357 که به شکل گیری نظام مقدس جمهوری اسلامی انجامید، اتفاقات منحصر به فردی را در کشور رقم زد.

از جمله اینکه جمع بزرگی از حافظان نظام که تا پیش از این در نهادهای مختلفی همچون نخست وزیری، سپاه پاسداران و کمیته انقلاب اسلامی به کار اطلاعاتی مشغول بودند ذیل نام وزارت جدیدالتأسیسی به نام اطلاعات گرد هم آمدند و بر اساس تجارب کاملاً بومی و مبتنی بر شرع، قانون و اخلاق به حفظ امنیت کشور در برابر توطئه های دشمنان داخلی و خارجی اهتمام ورزیدند.

این وزارت مکلف به جمع آوری اطلاعات از نقشه های دشمنان است تا بر اساس آن اقدامات آفندی و پدافندی را طراحی، تجویز و به اجرا در آورد. در این راستا بهره برداری از ظرفیت های متنوع موجود در نظام برای مقابله با دشمنان در دستور کار وزارت بوده و هست.

 

فارس: دیدگاه بنیانگذار ج.ا.ایران حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری را نسبت به وزارت اطلاعات تبیین بفرمایید؟

در این خصوص باید گفت، در طول دوران انقلاب اسلامی، دستاوردها و خدمات مجاهدان عرصه اطلاعات آن قدر مهم و تعیین کننده بوده است که معمار کبیر انقلاب اسلامی سینه ستبرشان را با نشان بی بدیل و گرانسنگ سربازان گمنام امام زمان (عج) زینت داده اند.

 امام راحل فعالیت اطلاعاتی را یک ضرورت در نظام اسلامی دانسته و بر این باور بودند که هرکس خوب تر است باید در این امر شرکت کند. امام خمینی (ره) برای قرار گرفتن در زمره گمنامان توصیه می کردند که افراد فعال در عرصه اطلاعات همواره و بیش از دیگران خود را در محضر خداوند متعال بدانند، از تندروری و تند اندیشی پرهیز کنند و موازین شرعی را در تمامی امور رعایت کنند.

مقام معظم رهبری مدظله العالی نیز همچون امام راحل (ره)، رزمندگان عرصه اطلاعات را با نشانی درخور که آن نیز ریشه در گمنامی دارد مورد تفقد قرار داده اند و از تلاش های ایشان به عنوان مجاهدت های خاموش یاد کرده و با نگاهی عمیق و دقیق به مقوله اطلاعات، اولین اولویت دستگاه اطلاعاتی را جلب اعتماد مردم دانسته اند و احساس مسئولیت عمومی مردم نسبت به تحرکات دشمن را یکی از عوامل موفقیت دستگاه اطلاعاتی از آغاز انقلاب بیان می کنند و هوشیاری مردم را مانع موفقیت دشمن می دانند.

فارس: به اعتقاد شما سربازان گمنام آقا امام زمان (عج) چه ویژگی‌هایی باید داشته باشند؟

از آنجا که مساله جمع آوری و حفاظت از اسرار و اطلاعات از امور بسیار مهم است قطعاً نیروهای اطلاعاتی در نظام اسلامی باید دارای خصوصیات و ویژگی‌هایی باشند که آن ها را از نیروهای دیگر ممتاز کند، زیرا موفقیت اقدامات آنها وابسته به این اوصاف و شرایط است؛ از جمله این ویژگی ها به صورت اجمالی می توان به تجربه و مهارت، اخلاص و فداکاری، شجاعت، تقوا و پرهیزکاری، انگیزه الهی و… اشاره کرد.

 

فارس: از نظر جنابعالی بعنوان مدیر کل اطلاعات خوزستان، مهم ترین اهداف و توطئه‌های دشمنان انقلاب اعم از گروهک های ضدانقلاب و نظام سلطه در این استان چیست؟

استان خوزستان به دلیل ویژگی های برجسته ای نظیر جغرافیای راهبردی، برخورداری از قومیت های اصیل، متنوع و وفادار به اسلام و نظام، همجواری با خلیج فارس، برخورداری از منابع غنی نفت و گاز، آب، اراضی حاصل خیز، صنایع بزرگ و از همه مهم تر، نقش آفرینی های مؤثر مردم استان در صحنه های مختلف نظام و انقلاب؛ برای ضربه زدن به کشورمان، همواره کانون توجه و طمع بیگانگان بوده است که در این راستا به ویژه پس از انقلاب اسلامی توطئه ها و دسیسه های متعدد و متنوعی از سوی دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی صورت گرفته است.

تحمیل جنگ هشت ساله و تعرض ارتش بعث عراق به خاک استان خوزستان همچنین فعالیت ها و مجموعه تحرکاتی که توسط گروهک‌های تروریست تکفیری، جدایی طلب، منافقین و … با پشتوانه برخی از سرویس های اطلاعاتی دشمن به طور مداوم صورت می گیرد، مصادیقی از هجمه همه جانبه به ثبات و امنیت این استان برای خدشه به ثبات و امنیت ملی می‌باشد.

 

فارس: اهم اقدامات و دستاوردهای اداره کل اطلاعات استان خوزستان در یکسال گذشته را بیان بفرمایید؟

به طور طبیعی به دلیل حساسیت و ماهیت پنهان فعالیت های اطلاعاتی، بخش قابل توجهی از اقدامات امنیت آفرین همکاران ما در اداره کل اطلاعات خوزستان قابل ارائه عمومی نیست. با توجه به اینکه اینجانب اخیراً مسئولیت اداره کل اطلاعات خوزستان را بر عهده گرفته ام لیکن با مطالعه اجمالی که داشته ام می توانم عرض کنم توسط همکاران این مجموعه طی یکسال گذشته چندین اقدام برجسته در راستای حفظ اتحاد و همبستگی مردم استان، مبارزه با مفاسد کلان اقتصادی و سالم سازی محیط های اداری استان همچنین ضربه به چندین باند جرائم سازمان یافته اشاره نمود.

افزون بر این، موارد متعددی از دستگیری عناصر وابسته به گروهک های معاند پیش از انجام هرگونه اقدام تروریستی، برخورد با عوامل و مرتبطین گروهک تروریستی و مزدور منافقین و… همچنین شناسایی و دستگیری تعدادی از عناصر مرتبط با سرویس های اطلاعاتی بیگانه به ویژه سرویس اطلاعاتی رژیم جنایتکار صهیونیستی صورت پذیرفته که در این ارتباط، یافته های قابل توجهی از اهداف، شیوه ها و شگردهای این سرویس ها کسب گردیده است.

 لازم به ذکر است در نا آرامی‌های اخیر نیز که طبق داده های پنهان اطلاعاتی سرمایه گذاری قابل توجهی از سوی دشمن برای ایجاد بحران در استان خوزستان به عنوان یکی از حیاتی ترین مناطق کشور صورت پذیرفته بود به لطف خداوند متعال و هوشمندی مردم فهیم و همیشه در صحنه استان همچنین مجاهدت های خاموش سربازان گمنام امام زمان (عج) و سایر نیروهای حافظ نظم و امنیت در فراجا، سپاه و بسیج، این طراحی‌های شوم و خصمانه ناکام ماند.

فارس: به نظر جنابعالی، شهروندان استان خوزستان چه نقش و جایگاهی را می‌توانند در تامین امنیت و مقابله با اهداف و توطئه‌های دشمنان داخلی و خارجی ایفا نمایند؟

با توجه به کثرت تحولات و حوادث باید گفت ما عملاً در دنیای پر چالشی زندگی می‌کنیم به گونه‌ای که حتی محتاط‌ترین و به لحاظ امنیتی، آگاه ترین افراد هم، گاه ممکن است دچار آسیب پذیری شوند.

هر چند همکاران ما برای حفظ امنیت استان به طور شبانه روزی در حال تلاش هستند اما این امر میسر نخواهد شد مگر اینکه هر یک از شهروندان عزیز نسبت به امنیت خود و دیگر همنوعان احساس مسئولیت و تکلیف کنند لذا آشنایی هریک از ما با برخی اقدامات خود حفاظتی نخستین گام برای صیانت و دفاع در مقابل با مخاطرات غیر قابل پیش بینی است.

 در حال حاضر بخش عمده ای از جاسوسی و جمع آوری اطلاعات توسط دشمن و گروهک های ضدانقلاب با استفاده از امکان تخلیه تلفنی صورت می پذیرد لذا ضرورت دارد تا شهروندان عزیز ضمن هوشیاری مضاعف از پاسخگویی به هرگونه تماس مشکوک خودداری نمایند و در خصوص تبادل اطلاعات شخصی و کاری در فضای مجازی با حساسیت و دقت نظر بیشتری اقدام نمایند.

از طرفی، دقت نظر مردم استان به کنشگری مزورانه دشمن و گروهک های ضدانقلاب بر بستر تحولات و رویدادهای داخلی که به صورت مستمر با دروغ پردازی و ترفندهای جنگ روانی در حال اجراست و در دل آن سودای ناامن سازی میهن عزیزمان نهفته است،  بیش از پیش ضروری قلمداد می‌شود.

 فارس: مردم استان خوزستان چگونه می توانند با اداره کل اطلاعات در ارتباط باشند؟

همانگونه که مردم شریف استان استحضار دارند از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی و تشکیل وزارت اطلاعات سرنخ بسیاری از کیس های امنیتی، اخبار مردمی بوده است؛ لذا انعکاس به موقع این موارد به همکاران ما در ستاد خبری اداره کل اطلاعات خوزستان از طریق شماره تلفن 113 که به صورت شبانه روزی فعال است، به طور قطع می تواند ثمرات ارزشمندی را برای ثبات و امنیت استان در پی داشته باشد.

همچنین مردم عزیز خوزستان می توانند بدون هیچگونه محدودیت و حساسیتی با حضور در ساختمان ستاد خبری مرکز استان، اخبار و گزارش های خود را با کارشناسان امنیتی در میان بگذارند.

انتهای پیام/