به گزارش خوزپرس به نقل از مهر، سردار حسین اشتری صبح امروز در مراسم رونمایی از سامانه الکترونیکی اجرای ماده ۴۹ دادرسی کیفری با اشاره به حوادث اخیر در عربستان و متعاقبا اتفاقاتی که در مقابل سفارت عربستان در ایران به وقوع پیوست، گفت: نیروی انتظامی به طور جدی پیگیر موضوعات و اتفاقاتی است که در سفارت عربستان رخ داده و تا انتها این موضوع را پیگیری خواهیم کرد.

وی با اشاره به اینکه حادثه سفارت در دو سطح خارجی و داخلی پیگیری می شود، گفت: البته من فکر می کنم این جریان مشکوک است، نمی خوام قطعی بگویم. تجمعی که صورت گرفته طبیعی بود اما تعرض صورت گرفته مشکوک بود چراکه هیچ فرد انقلابی که خود را دوستدار نظام می داند به خودش اجازه تعرض به این شکل را نمی دهد.

حجت ما در مورد تعرض به سفارتخانه ها از گذشته تمام شده است

فرمانده نیروی انتظامی افزود: حجت ما در مورد تعرض به سفارتخانه ها از گذشته تمام شده است. ناجا از ابعاد مختلف موضوع حمله به سفارتخانه عربستان را بررسی می کند تا به طور قطع مشخص شود چه کسانی با برنامه ریزی آن اقدام را انجام داده اند اما همه این موضوعات فرعی است و اصل موضوع جنایت آل سعود علیه علمای مسلمین است.

اشتری با اشاره به جنایات گسترده آل سعود در فرودگاه سعودی و جنایتی که در حادثه منا پیش آمد و جنایاتی که با هماهنگی آل سعود علیه مردم یمن در حال انجام است، افزود: جنایت اخیرشان در مورد کسی که غیر از حق و حقیقت چیزی نمی گفت بر همه آشکار است اما در این میان کشورهایی که حامی حقوق بشر و حتی حامی حقوق حیوانات هستند در برابر آن سکوت اتخاذ کرده و حرفی نمی زنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اعلام اینکه قطعا بحث سفارت عربستان به صورت حقوقی پیگیری می شود، افزود: همه چیز را می خواهند تحت الشعاع این اتفاق قرار دهند اما ما نباید جنایت اصلی را فراموش کنیم. نیروی انتظامی با قاطعیت تمام با هرگونه قانون شکنی و حرکت خلاف ضوابط قانونی برخورد می کند. در این زمینه با هر شخص و گروهی که بخواهند خلاف قانون رفتار کند برخورد می کنیم.

سردار اشتری با اعلام اینکه به دلیل هوشیاری مردم و هدایت و رهبری مقام معظم رهبری و همچنین هوشیاری دستگاه های امنیتی و انتظامی خوشبختانه در بهترین وضعیت امنیتی و انتخاباتی هستیم خاطرنشان کرد: امیدواریم با امنیتی که در کشور وجود دارد شاهد حضور گسترده مردم پای صندوق های رای باشیم. مردم بدانند که نیروی انتظامی قاطعانه با هرگونه بی نظمی به شدت مقابله خواهد کرد.

اقدامات لازم برای امنیت کامل انتخابات انجام شده است

سردار حسین اشتری اظهار داشت: هر چند ایران جزو امن ترین کشورهای منطقه محسوب می شود و حتی خارج از منطقه به امنیت کشورمان اذعان دارند و مردم ما به دلیل انسجام و هوشیاری هدایت های رهبری و هوشیاری دستگاه های نظامی و انتظامی امروز در بهترین وضعیت امنیتی قرار دارند که امیدواریم با همین امنیت، انتخابات سالمی را پیش رو داشته باشیم اما پلیس از مدت ها قبل اقدامات پیشگیرانه‌ای را برای برگزاری انتخاباتی امن انجام داده است.

وی با اعلام اینکه آموزش اولویت اول ما در آغازین روزهای سال ۹۴ برشمرده شده بود، افزود: در سال آینده نیز این اولویت ادامه دارد و ما باید با اهتمام بیشتر در این حوزه اقدام کنیم.

سردار اشتری به راه اندازی قرارگاه جهادی تربیت و آموزش در ناجا اشاره کرد و ادامه داد: با مشارکت معاونت های ذیربط دستورالعمل‌هایی در این زمینه تهیه و ابلاغ شده و در این راستا اقدامات خوبی صورت گرفته است. هر مأموری در نیروی انتظامی باید وظیفه اش را بداند و نسبت به حوزه اختیاراتش اشراف کامل داشته باشد و بر این اساس، ارتقاء دانش همکاران، مهارت آموزی و توانمندسازی آنها لازم و ضروری است؛ چراکه نیازمند پلیس چابک، حرفه ای، به‌روز و مجهز به فن‌آوری‌های نوین هستیم.

فرمانده نیروی انتظامی به چالش ها، تغییرات و آسیب های پیش رو اشاره و اظهار کرد: پلیس با توجه به این تغییرات باید اقدامات پیش‌دستانه و پیشگیرانه خود را انجام دهد و با زمان پیش برود، نه اینکه ثابت باشد در حالی که جرایم تغییر می کند به ویژه در دوره‌ای که قرار داریم جرایم سایبری حرف اول را می زند.

وی به اتفاقات رخ داده در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی اشاره کرد و گفت: تجاوز به حقوق مردم در فضای مجازی تغییر کرده و اکنون با سرقت الکترونیکی مواجه هستیم. اگر زمانی سارقان فیزیکی بودند که البته هنوز هم هستند، اما اکنون سارقان با سامانه ها به حساب شخصی مردم ورود یافته و هیچ ردی از خود باقی نمی گذارند. بر این اساس، باید پلیس توانمند شود تا با شیوه های جدید اقدام به دستگیری و تهدید متهمان به مراجع قضایی کند.

سردار اشتری در بخش دیگری از سخنان خود به ایجاد ظرفیت‌سازی و توانمندسازی در پلیس فتا اشاره کرد و توضیح داد: پلیس با این ظرفیت ها اقدامات پیشگیرانه و مقابله‌ای انجام می دهد. همین سامانه ای که امروز رونمایی شد، سعی دارد روند رسیدگی به پرونده ها را به سوی الکترونیکی دنبال کند. باید در تمام حوزه ها، پلیس به فناوری های نوین و امروزی مجهز شود. نیروی انتظامی در سال‌های گذشته گام های خوبی برداشته و برنامه های جدیدی در برنامه پنج ساله ششم توسعه پیش بینی شده است تا مصونیت بیشتری با آگاه‌سازی در برابر آسیب ها داشته باشیم.

سهم دستگاه‌های ذیربط برای آموزش

فرمانده نیروی انتظامی در ادامه با اشاره به اقدامات پیشگیرانه پلیس در وقوع جرایم خاطرنشان کرد: اولویت اقدامات پیشگیرانه بر اقدامات مقابله ای ضروری است. در این راستا آگاه سازی، مشاوره دادن به شاکیان و همچنین سهم دستگاه های ذیربط برای آموزش ها حائز اهمیت است تا شاهد کاهش جرایم در سطح کشور باشیم.

وی اضافه کرد: افتخار ما این نیست که در یک محدوده در یک شهرستان پرونده های زیادی تشکیل و سیر قانونی آن انجام شود. هدف ما این است که کمترین آسیب ها را در اجتماع داشته باشیم و کمتر به ما مراجعه کنند. در کلانتری ها، در شهرستان ها و مراکز استان‌ها از تمام ظرفیت ها برای پیشگیری استفاده می شود.

سردار اشتری تصریح کرد: مسئولان شهری، مراکز آموزشی، خانواده، اولیاء و مربیان همچنین متولیان کارهای فرهنگی در این حوزه باید کار کنند؛ چراکه حلقه آخر، نیروی انتظامی است، اما پلیس پیشگیری باید به این سمت و سو حرکت کند که وظیفه ذاتی‌اش فرهنگ‌سازی و آموزش است.

فرمانده نیروی انتظامی با اشاره به اقتدار پلیس در برابر قانون‌شکنان، رافت و مهربانی این یگان با مردم گفت: اقتدار این نیست که صرفا از تمام امکانات و صدای بلند استفاده کنیم، بلکه باید با حضور شما جلوی یک اتفاق بزرگ گرفته شود و از سوی دیگر تکریم ارباب رجوع و حقوق شهروندی در کلانتری ها مورد توجه قرار گیرد. اکثر مراجعه‌کنندگان کلانتری ها، مردم عادی هستند که در واقع به کلانتری پناه آورده اند.

وی به همکاران خود در نیروی انتظامی توصیه کرد: نباید در برخورد با مردم آنها را ناامید کنیم. هر چه به صورت شبانه‌روزی تمام یگان ها به ارائه خدمت به مردم مشغول هستند، اما وظیفه دارند تذکر دهند و تکرار کنند.

سردار اشتری با تاکید بر اهتمام ماموران پلیس بر انضباط فردی و سازمانی، قانون‌مداری و آراستگی ظاهری اظهار کرد: می‌دانم که کار زیاد و جیره شما کم است. امیدوارم سال آینده با اعتبارات تخصیص داده شده، معیشت کارکنان بهبود پیدا کند؛ چراکه این اراده برای رسیدگی به نیازمندی های کارکنان به طور شبانه‌روزی در سطح ناجا وجود دارد تا راهکاری اتخاد کنند که تعهدات و مطالبات کارکنان در موعد مقرر انجام تا اضافه بر آن نیز به معیشت کارکنان اضافه شود.

فرمانده نیروی انتظامی در بخش دیگری از سخان خود خاطرنشان کرد: به هیچ عنوان شاخصی برای افزایش و کاهش جرایم نداریم که اگر بالا رفت، بگوییم کوتاهی کرده ایم و اگر پایین آمد، بگوییم احسنت؛ چراکه آنچه با واقعیت تطبیق دارد، برای ما مهم است و آن رضایت مردم است.

سردار اشتری در پایان استفاده از واحدهای مشاوره در پاسگاه ها و برقراری تعامل موثر با قوه قضائیه را مهم برشمرد و گفت: امروز در قوه قضائیه و در رأس آن مجتهد فقیه آیت‌الله لاریجانی قرار دارد که خوشبختانه همکاری خوبی از سوی انتظامی داشته اند.